Bla bla deluxe
Yes, you guessed it - Gemmas nya glittertråd.
Yes, you guessed it - Gemmas nya glittertråd.
Lapinette, jag har förstått att det är väldigt stor skillnad mellan Peking och Shanghai. Jag är uppvuxen i en liten kustby i nordvästskåne, med 6 km sandstrand. Ändå funkar det OK för mig här, det finns så mycket som kompenserar bristen på ren luft och natur. Vet inte hur länge vi stannar, de flesta håller ut 2-3 år sen känner de att det får räcka. Men alla är såklart olika.
Kram, G
I Stockholm har vi 30 grader varmt och strålande sol! Tredje dagen det pågår men ska visst bli något svalare till helgen. Fötterna sväller och näsan är ständigt blank men jag njuter ändå och skäller på alla som vågar klaga över värmen!
Fast det är tråkigt att se hur lite fantasi Stockholms yngre kvinnor har när det klär sig - alla ser likadana ut. Just nu är det mycket jeanskjolar och vita toppar + flipp flopp, precis som förra sommaren. De borde alla åka till Frankrike och lära sig kombinera roligare och fräckare. Stockholm kan ibland kännas så lantligt...
Idag har jag en ärmlös tunika med hög liv i blankt, svart viskos med vita prickar, och smaaaaala svarta byxor med hög midja. Någon på jobbet påstod att det är kvinnligt med prickar så jag kompenserar min brist på kvinnlighet när det gäller handväskor med prickarna istället...
Började dagen på jobbet med att lägga upp fötterna på fönsterbrädan och bättrade på nagellacket. Och när jag ändå var på gång så fick sig även fingernaglarna en omgång. Seriöst, eller hur?
Funderade på en sak när det gäller bordsplacering... Har gjort en prel som är standard, dvs varannan man och varannan kvinna. Fast samtidigt kan jag själv tycka att det är roligt att sitta och skvallra lite med en annan kvinna när jag är på fest så därför tänkte jag - än en gång - bryta mot traditionen och köra 2 kvinnor, 2 män. På så vis får alla en av varje kön att samtala med utan att känna ansvar för en bordsdam eller bordsherre. Vad tror ni om det?
Lapinette: När jag stod på min terrass i morse så tyckte jag plötsligt att det luktade Frankrike... Så även Stockholm kan vara kontinental ibland, i alla fall vad gäller dofter. Fast det är klart - Rivieran är unik.
Zea: skriv om/när du hinner, men ingen stress!
Gemma: blir mer och mer nyfiken på Shanghai, speciellt de franska kvarteren. Måste nog dit en vacker dag, fast inte denna årstid kanske?
Lapinette, jag vet inte hur det är för dig men... så fort jag kommer "hem" till Skåne så vill jag ut i naturen, rida ett par timmar i veckan i skogen, promenera, bada... men när jag är i Stockholm (innerstan) tappar jag behovet. Brukar promenera runt norrmälarstrand men det är ungefär allt. Här i shanghai promenerar vi varje kväll, vi är helt beroende av våra kvällspromenader. Och det fantastiska är att smågatorna, som ju är helt kantade med träd, är hur många, långa och vindlande som helst. det finns hur mycket som helst att upptäcka.
Men jag skulle ha svårt att stå ut i ett område där man inte kan promenera.
Roslagsbrud: Du låter så fin med dina prickar. Shanghaikvinnorna kan man säga ett och annat om, men fegar gör de inte när det gäller mönster- och materialval. Var för övrigt inne på favvoaffären I.T (som har Anna Sui, cacharel, Margiela, Miu Miu; Isabel Marant och en hoper andra coola märken, alltihop till cirka 30% högre priser än i Europa). Hur som helst - köpte en helt vanlig, vit fred perry till mannen som har födelsedag om en månad. jag blev så inspirerad när vi såg Match Point och vi ska ju som bekant börja spela tennis snart.
Hittade ljuvliga chacharel-plagg med tryckta fåglar på, typ utdrag ur gammaldags skolplansch med latinska namn... ljuvligt fint. Toppar, kjolar, klänningar... inget under tvåtusen spänn. Vilket är mer än jag har att leva på resten av månaden. Det kostar på att inte jobba, samtidigt är det väldans skönt att ha tid på sig att plugga och pilla sig i naveln.
Allt naturprat får mig att längta hem till Sverige. Om en månad bär det av.
Roslagsbrud: På det ungerska bröllopet härförleden var jag placerad mellan min man och en tysk tjej. Det tyckte jag var väldans trist. Hade mycket hellre suttit mellan två stiliga kavaljerer. Men framför allt var det trist att sitta bredvid min man som jag ju pratar med varje dag.
Kram, G
Nu ska jag in på mitt konto och kolla om det på något mirakulöst vis uppenbarar sig pengar från ingenstans. Kan inte eller vill inte glömma de där fågelboksplaggen.
Kramar, G.
"trumvirvel..."
.... :(
Trist att det ofta är så att när man har tid att spendera pengar så har man inga pengar. Visst är det så??!!!!
Kvällspromenader och träning 4 ggr i veckan låter underbart i mina öron. Jag har till motsatts till dig, Gemma, försoffat mig något det senaste året. När jag är i Cannes blir jag såååå lat! Speciellt nu när värmen kommer och det blir olidligt att göra aktiviteter utomhus. Här kan jag lägga mig på altanen och sova under lunchen (istället för att promenera) och när jag ska träna hittar jag på bra ursäkter så som att vi behöver åka och handla mat eller på vintern då jag klagar på att det är mörkt när jag ska gå ned till gymet (de är ju så dåliga på trottoarer i det här landet! ). Hemma är jag en högeffektiv dam som aldrig är hemma. Jag träffar vänner och träna som en tok. Visst är det konstigt att man är så olika på olika ställen? Jag ser det som något positivt att jag faktiskt klarar av att vara lite lat.
Men som sagt, snart flyttar vi till Stockholm och jag har redan börjat förhandla med min man om hur många gånger i veckan jag får träna. Han vägrar sitta hemma och vänta på mig så jag hoppas att han går på svenska kurser alternativt också köper gymkort och kommer igång...fast har ni hört den där sagan om "Rödluvan och vargen"? Han har köpt gymkort så många gånger...och han kommer aldrig riktigt igång. Jag får släääääpa honom!
Utanför hos oss luktar det just nu nyklippt gräs. Trädgårdskillarna är här idag och klipper gräs och buskar. Annars så är det lavendel på framsidan medan här på baksidan har vi buskar som blommar, gamla olivträd och en sluttning med massor av vackra blommor.
Jeanskjolar, trodde det var förlegat. Åtminstone inget man ser här i Cannes. Dock är det en massa shorts hit och dit och vissa som envisas med att ha boots fast det är över 20 grader varmt. Själv softar jag mest omkring i något bekvämt och struntar i att vara chic förutom då vi går ut och äter då jag gärna tar på mig en klänning eller min röda volangkjol.
Det verkar som de flesta av våra gäster är nöjda med vår bordsplacering. Har fått höra från flera kompisar att just deras bord var otroligt trevligt. Vi lät vissa damer sitta bredvid varandra men detta endast då jag har så många singelväninnor så herrarna räckte inte till. Sen så bytte herrarna plats efter varmrätten vilket gjorde att man fick nya herrar bredvid sig att prata med.
Stackars dig Gemma, inga fågelbokskläder! Finns bara ett sätt att lösa detta - sucka hos mannen och ge honom förföriska blickar...
Nej, jag tänker inte sätta äkta par bredvid varandra, men tänk om jag kombinerar så bra att det blir en massa skilsmässor efter vårt bröllop för att det blivit nya parkonstellationer? Och vad gör jag av syrrans toy boy (25 år) när alla övriga gäster är runt 40 eller barn? Att ge honom min söta 18-åriga dotter som bordsdam lär väl inte syrran uppskatta antar jag !
Roslagsbrud - det har varit ofantligt roligt att höra allt skvaller efter vår bröllopsfest! Träffade några singelväninnor innan jag åkte ned och en del hade observerat både det ena och det andra. Sen kanske hälften inte är sant samt att de var lätt överförfriskade när de stod där och fantiserade men på något sätt är det ändå skoj att höra vad folk trodde. Det var inga större skandaler, som tur är, men jag hade en ny separerad kusin som var lite väl närgången och desperat. Sånt som händer!