Bla bla deluxe
Yes, you guessed it - Gemmas nya glittertråd.
Yes, you guessed it - Gemmas nya glittertråd.
Det är varmare i Stockholm än i shanghai! Fast ni slipper smutsen och avgaserna, enjoy.
Tror att man mest pratar med sina grannar...
Roslagsbrud, sorry att jag är lite snurrig men hade du redan varit på den första jobbintervjun eller hur var det? Spännande låter det hur som helst.
Kram, G
Gemma: nix, ska precis få iväg min ansökan. Är angelägen om att den ska vara så lockande att de måste kalla mig på intervju. Väl där så vet jag att jag kan göra bra ifrån mig, men eftersom jag utgår från att de kommer att ha flera hundra sökanden, så måste min ansökan vara riktigt säljande. Gillar att skriva men någon copy writer är jag ju inte. Fast du är ju det!
Roslagsbrud, du är superduktig på att skriva. Det blir säkert kanon. Man får dessutom en väldigt sympatisk känsla av dina formuleringar.
Kram, G
...och personligen kan jag tycka att copywriters uttrycker sig rätt skitnödigt och snuttifierat för det mesta...
Ja lite putslustigt liksom. Det var nog ingen slump att vår klass var till bredden fylld med ordvitsande göteborgare. Var jag hemsk nu, mot Göteborg..?
Nej, Gemma du var inte hemsk ... säger den inbitna Stockholmarne.
32 grader, nästan svårt att tänka sig. När jag var hemma i maj och juni så var det typ 15 grader och snålblåst. Ohhhh, jag hoppas det även blir fint i juli månad. Ska vara hemma nästan hela juli och en vecka har vi ju semester. Har nu bokat en natt plus middag på Utö Värdhus.
Själva så hade vi inte så glamorös kväll igår då det blev pump för mig och fotbollstittande för O. Sen lagade han sin utmärkta quiche Lorraine och den åt vi på altanen (dock utan vin ). Vi är superdåliga på att utnyttja de vackra kvällarna här i Cannes. Det blir liksom en vana att solen skiner varje dag så vi är för det mesta hemma och slöar. Igår diskuterade vi våra tack-kort (vad det ska stå) och sedan tittade vi på 24 (har kommit till episod 3 på dvd).
Nu fick jag visst till en smiley utan att ha en aning om hur jag gjorde!
Godmorgon!
Hur står det till?
Här är man lite trötter idag...men hoppas nu på att vakna till liv när jag får lite frukost i mig.
Igår kväll blev det en härlig promenad i skogen. Det är ju så trevligt att promenera tillsammans. Det är det absolut bästa sättet att prata på. Sen hem och grilla för att sedan sitta ute på altanen och äta middag med tända ljus. Till maten öppnade vi en av våra dyraste viner, en Chateauneuf du Pape som vi köpte på vinmässan för 1,5 år sedan. Sen fortsatte vi våra diskussioner och lyssnade på grodorna. Självfallet grät jag en tår (har en benägenhet att göra det ibland med vin och diskussioner). Denna gång för att vi började prata om att vi ska lämna denna underbara region.
Lapinette, vi grät båda två för en vecka sen när vi lyssnade på vår brudvals. Och rätt mycket för att vi är så lyckliga över att ha varann också.
Just nu tvättar jag men ska snart bege mig till gymmet. Har suttit och roat mig med en bok som heter Passport to Shanghai, med undertiteln "from experts to expats". Den är skriven av en handfull expat-kvinnor, de flesta franska. Redaktrisen är en adlig kvinna och alla intäkter går till välgörande ändamål. Här kan man veta allt om hur man får in sina barn på de bästa privatskolorna, hur man dirigerar sin chaufför till olika helgresemål och hur man gör för att välja Ayi, hembiträde. Exempelvis finns det skilland mellan lokala shanghainesiska ayis och invandrade från filippinerna. De senare anses inte lika intelligenta men är tålmodiga och lätta att ha och göra med. Vidare får man matnyttiga tips på hur man gör för att BEHÅLLA sin Ayi. Som att man inte ska vara för trevlig och absolut inte utväxla några privata detaljer, eller ge gåvor. För: "Ju trevligare du är, desto mindre respekt får du."
Och tänk, alltihop började med att jag var törstig och frågade min vän australiensiskan, ni minns hon med den absolut ENORMA diamantringen, hur man gör om man vill beställa gott dricksvatten. Vi kommer ju att få sköta allt sådant själva nu när vi flyttar från den kvävande komforten i service lägenheten.
"Mitt bästa tips till dig är att köpa boken Passport to Shanghai. Där står verkligen allt man behöver veta för att klara sig i Shanghai."
Hon om någon borde ju veta. Hon har klarat sig här alldeles utmärkt i två år, i en våning på fyrahundra kvadrat, stor nog att rymma även hennes diamantring.
Oh, I'm so BUSTED. Jag är avundsjuk, bitter och dan. Marsch iväg till min PT för att göra 30 armhävningar som straff.
Kram, G
Som barn bodde jag med mina föräldrar i en fransk, afrikansk, koloni och det känns märkligt att se hur lite som förändrats när det gäller fördomar och kolonialt tänkande! Skönt att du Gemma är sunt skeptisk till allt detta! Och en enorm diamant är bara i vägen, fastnar i allting. Nej, då tycker jag att dina George Jensen är bra mycket finare.
Själv sitter jag här och försöker lugna ner mig lite efter att ha fått ett otrevligt mail från mitt ex. Blir galen när han låter sin bitterhet, svartsjuka och sitt hämndbegär gå ut över vår barn. Då vaknar tigrinnan i mig och jag fyrade av ett svar som inte var nådig. Är nog extra känslig idag eftersom T ska iväg på tjänsteresa utomlands och inte kommer hem förrän på söndag. Känns bara svårare och svårare att vara utan varandra, och då är jag ändå en otroligt självständig typ som alltid klarat mig själv i alla möjliga och omöjliga sammanhang. Men att inte T alledles nära känns som att få ett ben avhugget. Nog nyttigt att han åker bort några dagar!
Men annars så lyser solen igen efter en regnig kväll och SMHI lovar 25-30 grader varmt hela helgen. Jag ska skriva ihop ett litet info brev om Lidö, båttider, hamndjup osv och skicka ut till gästerna. I går hämtade jag ut halsbandet jag ska ha, och det är helt ljuvligt. Vågade inte vara för fräck med tanke på klänningens romantiska utseende, utan det blev oregelbundet trädda, ovala sötvattenpärlor i olika rosa/vita/beiga nyanser. Lägger sig precis i halsgropen och är ursnyggt mot en solbrun hud. Var även tvungen att prova ringarna igen...
På lördag ska jag träffa konditoriet och bestämma tårta. 58 kr per bit - dyrt! - men det har ett grundmurat rykte som ett av de bästa, så vi kör på det ändå. Ska även förbi den blomsterbutiken de samarbetar med (också traktens dyraste - förstås ) och prata brudbukett.
Visst är ni, gifta, tjejer lite avundsjuka på mig som har mitt roliga kvar?