• Gemma

Bla bla deluxe

Yes, you guessed it - Gemmas nya glittertråd.

• Svar på tråden Bla bla deluxe
  • Izunia

ohhh vad ni skriver!!! :) Jag har inte läst igenom allt...äntligen har jag skrivit ner min story fran bröllopsdagen som jag tänkte lägga ut pa bt. Men jag har inte sa manga bilder än och har haft problem med uppladdningen av bilder pa hemsidan..som jag hoppas fixas snart.. Ska jag vänta tills fler bilder kommer??

• Gemma

Utvandraren: Min mammas bästis är allså riktigt, riktigt fabulous. Hon har tre dressyrhästar och rider runt med dem varje morgon, sen åker hon hem och driver en fabrik. På fritiden driver hon en balettskola som hon byggt åt sin dotter. De pluggar ryska tillsammans, hon och mamma, och åker regelbundet på tjejresor till Sankt Petersburg. Minns fortfarande de tunga sjoken av Chanel No 5 som vilade över den lilla bondbyn där de bodde... och fortfarande bor.

• Gemma

Izunia: Nej låt oss få en liten amuse bouche nu ;)

• Gemma

Utvandraren: Fast hon var nog nån sorts glamour-Don Quixote (jaja, stava bättre själva om ni kan) mot mysdress-väderkvarnarna, där i Zurich.

• Gemma

Izunia: Jag har ju inläggsbombat din tråd som du märkt ;)

• Blivande Fru Stålhandske

Utvandraren:

Ja, Collioure är enormt vackert och pittoreskt. Jag skäms för att erkänna det i denna tråden, men Collioure och området däromkring är det enda jag har sett av Frankrike. Har aldrig ens varit i Paris!

Jag har bara studerat och jobbat ströjobb utomlands under slutet av mina tonårsår, I USA och Portugal, ingenting som har varit karriärsinriktat. :)
    Men här i Kina jobbar jag med konfektion, närmare sagt babykläder. Som det ofta blir när man bor i massproduktionens land så ser jag över beställning, tillverkning och skeppning av produkterna. Framförallt löser jag alla problem som garanterat uppstår på vägen. Så mycket lättare det är nu när man är bofast istället för att pendla och göra allt annat på distans!
    Sen driver min sambo och jag ett separat företag som handlar med många olika branscher, då företag kommer till oss när de vill ha någonting producerat.
    Nu till exempel så har jag fått en förfrågan om cashmereprodukter, så det kan bli en sväng upp till Gemmas trakter snart för möten med fabriker.
    Vi har sån tur att vi kan jobba det mesta hemifrån, det har alltid varit en dröm.
    Utvandraren, vad är det du jobbar med? Viner om jag inte minns helt fel?

Gemma, keso låter fantastiskt just nu! Mmmm, med fetaost och oliver!
    Maten slits vi mellan två viljor med. Min blivande, som inte tycker om det mesta av det, och jag som älskar det! Oftast blir det någon slags kompromiss. Att jag sedan inte är någon stjärna i köket (minst sagt) brukar inte göra situationen något gott. :)
    Just nu har vi precis skaffat bil och körkort i Kina, så nu är det lättare att åka ut och äta, vilket underlättar!

Sen måste jag bara säga att tråden där någon kvinna hängde ut Gemma, att jag bara blir så TRÖTT när jag ser sånt.
    Den svenska avundsjukan, lagomheten och jantelagen i kombination med Persson och skattetrycket är en stor del av varför jag drog mig utomlands.

Och Izunia; Vilket pangbröllop! Och vilken snygging till karl du har haffat! :)

• Gemma

Blivande Fru S: Kort innan jag åker till sjukhuset för att immunisera mig mot nån åkomma man trodde dog ut på medeltiden (för att vara garderad i Kina): Körkort! Jag kan säga att jag vet INGEN i Shanghai som har tagit det! Alla är uppbundna av antingen taxi, tunnelbana (jag! För det är billigt, miljövänligt och knökfullt... och jag försöker ju som sagt utsätta mig för livet), chaufför eller, uhm, chaufför som lånats ut av chefen (min make). Var det svårt? Måste man helt enkelt lära sig köra så dåligt, snabbt och aggressivt som möjligt, eller kunna skyltarna? Eller bara... fram med stålarna? Please tell me.

Fru S: Tjejen som skrev om min budget - jo, det kändes en smula ryckt ur sitt sammanhang, och syftet verkade absolut vara att hänga ut mig. Hade glömt att jag skrivit det där. Å andra sidan får man ju stå för vad man har producerat här... och det är rätt många mil av text. Imponerande, eller kanske snarare lite märkligt, att nån tar sig tid att gå igenom alla dessa textmassor i alla fall.

Blivande fru S igen: Nu ska jag faktiskt gå upp till mammas och pappas kök och äta en macka med chilikeso! I morgon blir sista svenska kesodagen. Å andra sidan - den australiensiska vispgräddekeson går ju inte av för hackor heller ;) Hycklerimat om något! Fast gott.

Relevant fråga: Ska ni gifta er i Kina? Och när i så fall?

Kram: G

• Roslagsbrud

Izunia: Grattis till dig och mannen! Vilket prinsessbröllop du fick - precis som du ville. Inte många skulle lyckas bära upp en sån klänning som du hade (läs undertecknad! ), men du var ursnygg i den.

Gemma: Franska kärringar kan vara riktiga... kärringar! Där gäller det att inte visa att man blir intimiderad (eller vad det nu heter på svenska), utan köra samma stil! Fast när man väl lärt känna dem bättre så märker man att de inte är så farliga i alla fall.

Gemma igen: Apropå åren i Afrika så tänkte jag inte så mycket på hur det var - det var ju liksom hemma för mig. Men Sverige har alltid legat mig varmt om hjärtat och det är alltid hit jag längtar när jag varit utomlands en längre tid. Det är någonting med spacet och det rena som tilltalar mig. Men vintrarna... Nej usch och fy, de avskyr jag verkligen! Ska därför definitivt se till att ha en bostad i södra Frankrike (där jag ju är född) som tillflyktsort, när jag går i pension, dvs om 100 år eller så!

Helgen som var tillbringade vi i stan för första gången på månader! Det kändes urtrevligt att få promenar runt, fika, shoppa lite och ta en bio. Det märks direkt när sommaren går mot sitt slut - då drar inte skärgården lika mycket. Då vill vi ha storstadspuls igen.

• Roslagsbrud

Gemma och övriga: jag blir så rysligt nyfiken - vilken budgettråd är det ni talar om?

• Lapinette

Återigen har ni varit jätteflitiga medan jag har legat hemma på soffan och glott på burken. Jag ansökte om ADSL i juni men Tele2 avslutade min ansökan i juli då jag skickade in om att jag bytt namn. Bra va! Så det var bara att ansöka igen och vänta i 4-6 veckor. Toppen!

utvandraren - vin till asiatisk mat är verkligen inte lätt. Vi åt fyra olika asiatiska rätter och till det prova 2 olika sorters vin förutom till en rätt där det var öl. Vi drack viner med mycket syra och en del sötma bl a Alsacevin och från Tyskland. Vi provade även två röda viner varav det ena var från Cote du Rhone. Hmmm...jag hade allt uppskrivet på ett papper. Om du är riktigt nyfiken kan jag höra med min bror om han har den kvar. Summa summarum...svårt med vin till stark mat.

Att blinga i Frankrike kan man göra i massor. Vet att jag hade jättekomplex när jag pluggade där. På gymet kom de äldre damerna i värsta spetsunderkläderna och jag i mina stora Björn Borg. Om det är ett ställe man kan superblinga på så är det i Cannes. Det passar mig som alltid gillat att klä upp mig i klänningar och högklackat. Värre för mina kompisar som kommit på besök och helst går i gymnastikskor. Då kommer man inte in på discoteken som man vill besöka.

Angående att man tror att man är anonym här på BT. Fick igår ett mail från en av mina bästa kompisar. Hennes syssling hade känt igen mig på en tråd här inne. Oj! Skriver inte lika mycket sen jag kom tillbaka till Stockholm, ej ADSL hemma samt numera ägnar jag mestadels tid åt att kolla in lägenheter och hus. Men er här på Glamourtråden håller jag hårt i!! Så kul att läsa era inlägg och delta i trevliga diskussioner. Ingen avundsjuka och smutskastning!

• Lapinette

Izunia - du ser verkligen ut som en prinsessa!!! Ska läsa hela er berättelse när jag får tid...nu ska här jobbas.

• Izunia

Blivande Fru Stålhandske och alla andra! Tack!
    Jo jag maste nog säga att det var ett princessbröllop..klänningen är ganska lik tartan som vi at!! :D

• Lapinette

Izunia - ser fram emot att få se fler bilder!

• Izunia

jag med!! sa frustrerande att inte ha nagra riktiga bilder än...

• Gemma

Jag håller hårt i er också. Ni är snälla och smarta. Men jag tänkte som sagt att -hellre starta en ny tråd spontant än att plötsligt vara hemlös. Vi ses där! Catch me if you can....

Svar på tråden Bla bla deluxe