• Gemma

Bla bla deluxe

Yes, you guessed it - Gemmas nya glittertråd.

• Svar på tråden Bla bla deluxe
  • Gemma

Hej Blivande Fru Stålhandske! Var läser du kinesiska någonstans? Själv har jag nog lyckats glömma det mesta under semestern. "Zai" betyder i alla fall, om jag inte minns fel, "i". Alltså "I Sverige".

Kram, G.

• Blivande Fru Stålhandske

Aha!
    Så hon menar "Du i Sverige? Bra inte bra?" Jag älskar kinesiskans brist på grammatiska regler, det gör det så mycket enklare!

Jag bor utanför Hong Kong i Kina nu, i Guangdong provinsen. Här tar jag, tillsammans med min sambo, kinesiska lektioner.
    Det är roligt, men otroligt svårt med alla toner. Jag som trodde att jag var duktig på språk. Tji fick jag! :)

• Gemma

Blivande fru stålhandske: Jag älskar, som du, att det heter "bra inte bra" och att språket är ett system av små legobitar som fogas till varann. Fast jag har också hört att det blir svårare ju mer man lär sig. Man är ju minst sagt novis... efter åtta lektioner.

Hur är guangdong? Säkert mer "kina" än Shanghai, som lär vara en väldigt lätt stad att anpassa sig till, jämförelsevis. Har du hunnit resa? Jag har bara varit i Shanghai och Huangzou (eller vad det nu heter).

• Blivande Fru Stålhandske

Gemma:

Vi har nog haft en tio lektioner hittills, nu har vi tagit en paus för jobbets skull, men sedan sätter vi igång igen. I den lilla staden som vi bor i (3 miljoner invånare) klarar man sig inte med engelska, så det är ett måste!
    Ja, jag skulle tro att här i Zhongshan är det mer det "äkta" Kina än i storstäderna, här får man leta länge efter några expats. Men den här tillvaron kan gå en på nerverna, jag hade mer än gärna bott i Hongkong eller Shanghai, just för tillfället att träffa andra i samma situation. Men å andra sidan så är det närmre till naturen, vilket är härligt!

Nu har vi ju inte bott här mer än några månader, så vi har bara varit runt i krokarna häromkring än så länge.

Vi var i Guangzhou när Ostindiefararen kom i hamn i juli, det var fullt med svenskar, väldigt konstig känsla med så många av ens egen sort i ett land där man i sin egen stad är en sån raritet. Här finns det aldrig en sekund då du inte har en kines som stirrar på dig. Sen hjälper det ju oftast inte att man är en platinablondin på 1.75! :)

• Gemma

Blivande fru stålhandske: Massa frågor coming your way!

Till och med i Shanghai stirrar de på mig, som är mörkhårig. Och detta trots att det kryllar av västerlänningar! Ja, jag kan knappt föreställa mig hur det är för dig.

Hur länge har du bott i Kina? Hur länge stannar du? Jag fick mitt uppehållstillstånd i juli, har varit sammanlagt 4 månader i landet och min man har bott där sen februari -05. Men att anpassa sig har gått förbluffande fort.

Tror att mixen av just västerlänningar, kineser som talar engelska och genuina shanghaineser gör det väldigt enkelt att bo i "min" stad. Sen kan man såklart välja graden av integration. Men att trivas och lära sig språket är nog enklare om det finns fler i samma situation.

Bor du förresten nära Guangzhou? De har en väldigt aktiv handelskammar-avdelning som ordnar en massa grejer (till skillnad från den i Shanghai).
    Vet du hur många svenskar som finns i din stad? I Shanghai lär det finnas omkring 600, men bara hälften bor i centrum. Resten bor i särskilda villaområden med mycket grönska och internationella skolor.

Var pluggar du kinesiska? Jag har en lärarinna som kommer hem till oss och i september börjar jag på universitetet.

Natur! Vi har en söt liten trädgård och bor i ett lummigt område (French Concession), i övrigt har jag knappt sett någonting ociviliserat sen jag anlände (i mars). Vill gärna resa och se lite mer än bara Shanghai, har du något tips på saker som är... inte allför svårtillgängliga resemässigt men ändå utan det obligatoriska kryllandet av turister?

Kram, G

• Gemma

Psst, Roslagsbrud! Berätta för mig hur man kan njuta av att vara bofast i lugna, mörka Stockholm, när man vuxit upp i Senegal? Och kanske bott på fler exotiska ställen?

Kram, G

• Gemma

Blivande fru S igen: Ser nu att du bott några månader i Kina. Har du familj med dig eller är det du och din blivande? Undrar om det är svårt att träffa vänner... misstänker att det kan vara lite tricky om det knappt finns nån annan som delar ens erfarenhet...

• Brud_juni2007

Hohoo!
    Kände mig som värsta idrottskvinnan efter att ha tagit mig i mål i Midnattsloppet igår (trots en rättså kass tid). Firade med en chokladbit och mellanöl på närmsta bästa pub! Det var verkligen roligt att springa. Ska absolut göra om det nästa år.

Majs, sprang du också?

Roslagsbrud, var inne och kikade på din hemsida. Vilket underbart bröllop ni verkar ha haft. Vi börjar planera allt mer. Det känns fortfarande oändligt långt borta, men någon gång måste man ju börja planera. Nu är det mindre än 10 månader kvar och alla säger ju att man ska planera i tid...

I morgon börjar skolan igen. Jag känner mig motiverad till ca 12 procent. Jag brukar vara mer peppad inför terminstarten, men i år (mitt förhoppningsvis sista högskoleår) känns trögt att börja. Ska börja med C-uppsats på en gång, vilket på ett vis säkert blir roligt. Men efter en sån härlig jobbsommar är det svårt att sätta sig i skolbänken igen. Som tur är får jag jobba redan på lördag... Jag längtar redan efter tempot och pulsen jag får på jobbet.

• Gemma

Sitter och letar fram bröllopsfoton på gamla skolkamrater, de har en särskild sökfunktion på lokaltidningens hemsida. Sååå spännande att kolla hur folk ser ut idag, tjugo år senare.

brud juni, du är så himla duktig! Tänkte på dig när jag sprang tio minuter på löparbandet på sats idag! Så man kan absolut säga att jag också sprang idag ;)

Tycker att du verkar urflitig generellt, med ditt jobbande och springande och allt annat... apropå att just studierna känns lite motiga.

• Brud_juni2007

Gemma, tack för komplimangen. Har just suttit och kollat på loppets resultatsida och konstaterat att det inte var många jag sprang om. Min kompis som sprang utklädd till känguru (alltså stor, fluffig, varm dräkt på sig) sprang 5 minuter snabbare... Men men, jag är glad att jag kom runt.

Svar på tråden Bla bla deluxe