Bla bla deluxe
Yes, you guessed it - Gemmas nya glittertråd.
Yes, you guessed it - Gemmas nya glittertråd.
Gemma - 2 timmar kinesiska för privatlärare. Snacka om att du kommer att bli duktig! Vi diskuterade lektioner igår, i franska och svenska. Tycker inte mina (konversation, en gång i veckan) gav så mycket så jag vet inte riktigt hur vi ska få igång min franska. Kanske helt enkelt genom att prata franska hemma med varandra? O ska ta svenska lektioner. Han kan redan själva grunden och anstränger sig mycket mer än mig.
Vad härligt att det är så nära till er flytt! Ska du åka hem i sommar något eller stannar du i den nya lägenheten?
Självfallet dansade jag så klänningen blev aldeles tofsig nedtill.
Först och främst hade vi en middag som blev otroligt lyckad pga av min bror (toastmaster). Det var bara tal från min sida (fransmän vet ju inte vad tal är) men samtidigt hade min bror ordnat med bilder från vår uppväxt (bland annat min man i stålmandräkt ) samt det sista vi gjorde var att sjunga och vifta med franska och svenska flaggor till pump and circumstances (som man brukar sjunga i Royal Albert Hall). Ortoligt härligt stämning när alla stod upp och sjöng. Viftade med flaggor, kastade serpentiner och tillslut smällde ballonger.
Vi (min bror och jag) hade räknat med att middagen skulle vara klar till 21:30 men det var den inte. Tror att det var runt 23:00 som vi dansade vår förkoreograferade bröllopsdans (cha-cha). Sen var det fullt ös på dansgolvet. De som inte gillar att dansa satt i rummet utanför i fåtöljer och pratade eller fyllde i vykort som vi hade gjort med frågor typ vad gör brudparet om 5 år, ett minne av brud/brudgum etc. Sen var det några som stack ned och såg vilka som vann Eurovision song contest samt köpte drinkar i baren till hotellet, en trappa ned. (Vi bjöd på vin och öl). Men jag stod mestadels på dansgolvet...kompisarna kom med drinkar till mig. Vid 24:00 så börjades det servera korv och fast vi ätit så mycket så lyckades alla äta en hel del korv. Och vid 01:15 var det någon som sa - Bussen har kommit. Vi skulle ha stängt av musiken vid 01:00 men jag tror att det blev närmare 01:30 när vi var tvugna att få ut alla innan bussen skulle gå. Det sista som hände var att två av mina party väninnor kom tillbaka och tog en varsin korv samt frågade efter vin. De fick en oöppnad vinflaska med sig och sen sjöng de visst hela vägen till Stockholm.
Självfallet hade vi önskat att festen kunde ha pågått till 03:00 men samtidigt slutade partyt när det var som allra bäst. För oss var det dunderskönt att åtminstone få några timmars sömn. Vi somnade vid 03:00 och efter allt som hänt gick det inte att sova riktigt tungt så 08:00 låg vi i sängen och läste "vykorten" som våra vänner hade fyllt i samt pratade om allt som hänt. Jättemysigt! Sen gick vi upp och badade jacuzzi och åt frukost med våfflor.
Oj Gemma, det blev en ganska så långt inlägg. Har svårt för att begränsa mig .
Och helgen gick i ljuvlighetens tecken. Ja, förutom att min man fick allvarligt psykbryt i lördags vilket innebar att han var tvungen att ligga raklång i soffan och jag fick varken spela musik eller märkas på något annat sätt under en lång stund, plus att jag fick blidka honom genom att klippa honom (fast då bröt han ihop en smula igen eftersom han tyckte att det var för kort). Skälet var att jag hade släpat iväg honom till ett ganska stimmigt shoppingcenter en lördag morgon, och han var efter en väldigt ansträngande jobbvecka i stort behov av att stanna i det airconditionerade sovrummet. Vilket han inte kunde säga förrän efteråt. Min tanke var god, vi skulle köpa gymbyxor till honom, vilket vi också gjorde. Tre par. Själv trodde jag att han shoppade så mycket av entusiasm, men i själva verket var han mest stressad. Sen provade jag den omtalade tenniskjolen. Gråblå och ljusgrön var slut, men klassiskt vitt var såklart mannens favorit. I synnerhet som den var mycket genomskinlig. Det slutade med att jag köpte en marinblå - storlek SMALL på den rundlagda expeditens inrådan. "You look sooo beautiful in tight", suckade hon längtansfullt och för en gångs skull gillade jag den kinesiska förtjusningen i att alltid säga rakt ut vad man tycker. Men mer om det senare. Tillbaka till lördagen och mannen:
Alltså jag trodde inte att han KUNDE flippa ut! Han som alltid är så himla tålmodig och fördragsam. Det är ju min roll att noja och åma och kråma och sjåpa mig. Jaja. Intressant att man efter ett och halvt år i landet fortfarande kan få spel ibland, på alla ljud och bilar som tutar och kör i våldsam fart och folk som spottar och skriker och harklar sig och knuffas och trängs.
Kom just på att det började redan i fredags när vi var på väg hem från gymet. Mannen sparkade på en taxibil som nästan körde över hans fötter!
"Wow", sa jag imponerat. "du blev ju JÄTTEARG!"
Den här staden är magisk och berusande när man är på humör, men ibland når man nån sorts kokpunkt och vill bara hala fram ett basebollträ och gå loss. Pssst, säg inte till nån att jag sa det för då kanske jag blir deporterad ;) När man är i det här övermätta stadiet kan det vara en stor utmaning att ta tunnelbanan, hårt packad mot tio osande människokroppar, varav sju tokglor på en och tre vrålar in i sina polyfona mobiltelefoner.
För närvarande känner jag mig rätt tillfreds, har hittat nån sorts zen-balans (om än bräcklig), arbetar mig därför målmedvetet längre in i min "andra andning", nu när det inte längre räcker med bara lyxliv och chaufförer och champagne. Det är därför vi monterar ner vår konfort en smula och försöker bli självförsörjande, eget boende (nåja, LITE mindre hotellartat i alla fall), och så naturligtvis det absolut nödvändiga SPRÅKET!
En logisk följd av att vi försöker upptäcka kina på riktigt är naturligtvis att vi tvingas förhålla oss till saker som inte är så gullegulliga. Kineser är förvisso små och söta på håll, men precis som alla andra människor har de, tja, sina egenheter. Som att de gärna säger "sanningen". "Varför ser du så tjock ut på fotot?" Kan man få höra. Eller: "Din man har mycket lättare för att komma ihåg ord än du." (Tell me about it.) På restaurangen i lördags blev vi ideligen störda av servitriser som hetsade fram till vårt bord medan de upprört skrek och tjattrade sinsemellan, lutade sig närgånget över vår mat och studerade den, hoppade upp och ner för att skynda på vår beställning... Hets och stress rimmar för mig illa med en mysig lördagkväll på restaurang. Men borden var fulla och så fort gästerna hunnit klara av sina mobilsamtal och harlkingar och snor-rullningar i munnen, ersattes ljuden av ett stilla, nästan meditativt sörplande. Tyckte i alla fall jag (se partiet om mitt zen-lika lugn). Mannen som redan innan varit i upplösningstillstånd såg ut att vilja lappa till våra grannar.
Men igår var bara trevligt. Jag tog med honom till pedikyristen - varför inte? Och så satt vi i ett luftigt rum högst upp i den gamla villan, med solen sipprande från terrassen en halv trappa upp och stora lönnlöv som susade vilsamt utanför det spröjsade jättefönstret.
Jag fick vackert brunrosaskimrande nagellack och ett par illgula flipflops att knata hem i. Mannen fick bara genomskinligt lack men pröjsade lika mycket ändå. I gengäld fick han en sötare och duktigare pedikyrist (jag hade henne förra gången, då målade hon små katt-tassavtryck på stortårna) OCH han har storlek 45 i skor, medan jag med lite god vilja har 36.
Sen gick vi och tränade, sen pratade vi med våra bröder som båda fyllde år.
Detta var helgen som gick.
Kramar, G
Hehe lapinette, mitt var liiiiite längre ;)
Puss, G
Lapinette, låter så himla mysigt med er morgon, med vykorten och våfflorna. Har du på film när ni dansar chacha? Hade varit så kul att se nån gång... misstänker att O hade fullt sjå med att hålla tungan rätt i mun och reda på fötter och händer, medan du bara gled fram och njöt..?
Kram, G
Gemma ni fick i alla fall en trevlig hos pedikyristen. alltid lika skönt! Jag brukar dra med mig A pa sana saker, pedikyrer och ansiktsbehandlingar, när vi är utomlands...sa att ingen känner igen honom!
Har haft en superspäckad helg! Blue Topaz här fran BT var och hälsade pa och vi var och shoppade hela fredan, och jag hittade naturligtvis INGET!! helt otroligt.....!
Men jag shoppade genom henne istället! haha
Sedan var det ju fest pa lördag och det blev en heeel del alkohol..säkert 6 drinkar (polska haha) och 5 shotar..och det var innan vi kom hemifran!
Väl ute blev det 3 drinkar till och nan shot..kände mig hur bra som helst! :)
Igar hade jag bara slappedag..Min mamma kom hem fran semestern och hade köpt lite fina presenter till mig! Det blir man alltid glad av! Hela eftermiddagen spenderade jag men Topaz hos hennes föräldrar i Falsterbo. Vilket väder det var!! Suveränt att sommaren är här.. Maste nog ut och lägga mig i solen snart igen..
Usch..de renoverar vara balkonger och det star 3 grabbar som hänger in och glor pa min balkong...jag far dra för persiennerna..
Gemma - jag skulle också få psykbryt om jag var på en restaurang där folk glodde över min mat samt satt och lät när de åt. Känner dock igen det där surplandet från Japan. Annars verkar kineserna vara det totalt motsatta till Japanerna. De är rättfram medan i Japan så är man så vänlig och nickar om allt.
Vet inte om vi har cha-chan på film. Vi hade en SATS-kompis som filmade vårt bröllop och delar av festen men jag vet inte om hon hann med när vi sprang ut efter tårtan och började dansa. Vi tog privatlektion i november av min bror och har sedan dess tränat lite då och då så stegen satt som gjutet.
Izunia - låter som en helg i partylivets tecken. Blue Topaz, det är väl hon som köpte 3 brudklänningar och ska gifta sig i Saltsjöbaden? Kul att man får nya bekantskaper så här via BT!
Lapinette- ja det är jättetrevligt här pa -bt. Har träffat manga trevliga tjejer pa bt-träffar ocksa!
Jag tror hon köpte 2...ska fraga! haha 3 da har man totalt blivit förvirrad! :D Men hon är väldigt nöjd med sin senaste! ;)
Jag har ju ocksa fatt upp ögonen för en Monique klänning men det vagar jag inte ens nämna för A..Har liksom redan spräckt budgeten med 30...:D :D
Pedikyr - det hade jag behövt i morse när sandalerna skulle på! Det blev till att snabbt fila bort det värsta och sedan pensla på ett silverglittrigt lack. Voila! Som ny!
Nu ska jag erkänna någonting riktigt chokerande; i helgen gick blixtlåset på min handväska (en dyr i skinn) sönder och jag upptäckte plötsligt att jag bara äger en (1) handväska! Har du hört på maken Gemma? Hur kan det ha blivit så illa? Så jag bestämde mig genast för att bli en mer förtappad varelse och gick därför ut på lunchen (puh så varmt DET var då) för att köpa en ny, billig en, så att jag får råd med flera. En kvinna med bara en handväska kan ju inte vara någon riktig kvinna, eller hur? Och så hamnade jag på Kiks (brudklänningar ni vet) och insåg att jag nog måste gifta mig några gånger till. Shit så fina festklänningar de har!
I morgon ska jag träffa min coach och få goda råd om hur jag ska få drömjobbet jag nämnde tidigare. Jobbet innebär en hel del representation har jag förstått, så om jag får det så slipper jag kanske gifta om mig - blir anledningar till att skaffa sig festklänningar ändå...
Izunia, din balkongrenovering med gloende grabbar låter väldigt shanghainesisk av nån anledning. Och välkommen till Moniqueträsket... fast jag trodde redan att du hade köpt din klänning?
Din kompis Blue Topaz låter spännande, TRE klänningar! Jag känner mig själv alltför väl, gav mig själv en deadline på EN DAG, då skulle jag banne mig hitta en klänning! Sen aktade jag mig noga för bröllopstidningar och sajter både innan och efter, för att inte riskera att hitta något som skulle vara ännu finare. Av denna anledning missade jag tyvärr upptrappningen på BT, var nog bara inne här ett par-tre gånger, det är först efteråt som jag vågat hålla till här. Men snacka om att man kompenserat!
Idag gav jag taxichauffören direktiv på kinesiska! Han fattade, det kändes helt magiskt! Wow, I've got the power. Och på fredag har jag två timmars privatlektion igen. Längtar.
Roslagsbrud, jag var som du tidigare på handväskfronten. Numera äger jag ett helt gäng och de flesta har jag fått i present av min make! Fransmän fattar det här med handväskor. Men för ynka tre år sen ägde jag en svart marimekkoväska, blott och bart.
Tvärtemot vad man kan tro har jag inte så oerhört mycket kläder, jag har bara en liten garderob medan min man har fyra... Däremot är det urviktigt att bara ha grejer jag verkligen älskar. Annars åker de oundvikligen till Röda Korset, eller någon väninna.
Och... såklart att det där jobbet ska bli ditt. Håller båda tummarna.
Lapinette, är du i Cannes nu?
Nu ska jag gå och gosa lite med min aromatiska, marockanska tagine (lamm, kanelstång, stjärnanis, torkad frukt, gurkmeja med mycket mera).
Kram, G
Japp nu är jag i Cannes och njuter av den franska värmen...och kärleken!
Izunia - har inte varit på några BT-träffar utan har hållt mig lite mer "anonym" trots att jag varit runt på tråden nästan dagligen i ett år nu. Den enda (och det är inte så illa!) jag har träffat live är Gemma.
Jag var inne och rösta på Blue Topaz klänningsval och tyckte absolut att den sista var den bästa. Själv provade jag och tittade på weben efter klänningar och hade sån ångest! Det tog mig 8 månader innan jag hittade MIN klänning men det var det värt för den kändes bara så rätt för mig. Det är helt enkelt JAG!
Roslagsbrud - oj, bara en handväska men hur går det? Jag har inga exklusiva saker men absolut en beroende på vilken färg på skor/kläder jag har. När jag åker på semester följer alltid ca 3 handväskor med mig. En vit, en brun och så en svart...och ibland även en röd.
Gemma - blir imponderad, ge direktiv till kinesisk taxichaufför!!!