Bla bla deluxe
Yes, you guessed it - Gemmas nya glittertråd.
Yes, you guessed it - Gemmas nya glittertråd.
sorry - www.blogspot.com ska det vara
(om du inte kommer in på
majssthlm.blogspot.com/ )
Vänner, tillbaka från franska partajet. Mannen ligger på sängen och pratar med sin franska familj för han fyller ju år idag.
Festen var minst sagt ungdomlig och hölls i något som liknade en lagerlokal med en sänka i mitten, där nere dansade vi och det var olidligt hett. Enda drickan som serverades var ett helt OK pappmuggar men tyvärr har jag svårt att få ner vin när det serveras i pappmugg. Hade lite för många och svårartade tonårsfyllor...
Min avklippta brudklänning gjorde hur som helst nypremiär och det var skönt att komma över tröskeln... har liksom fluktat på den men dragit mig för att använda den, det känns så STORT. Men den funkade utmärkt och nya väskan var en fluffig liten dröm.
Min snälla, franska väninna visade sig vara ett riktigt vilddjur. Med vråldjup urringning och euforisk blick dansade hon omgiven av ex antal dreglande män. Hon förkunnade också att hon har en pojkvän i Hongkong som bedrar med stor regelbundenhet (läs: varje helg), utan att det bekommer henne. Fast hon sa det ändå till mig som en bekännelse, så en smula skäms hon nog.
Jag dömer ingen, tycker att hon är cool. en piercad, feministisk superbright fransyska som - bäst av allt - sparade ett HELT ÅR för att kunna köpa en chanelväska.
Hello, stilkrock? Här ligger man i lä...
Hon kommer i alla fall på festen i morgon kväll med en amerikansk killkompis. Hon lär med andra ord få fart på mannens stillsammare, franska arbetskamrater (ingenjörer).
Majs: Jag har en fäbläss för sömnad, det innefattar allt från stoppning av strumpor till korsstygnsbroderi. Det är oerhört avkopplande. har sytt sen tvåårsåldern, när farmor lärde mig traditionellt ungerskt broderi. Mysigt. Ska försöka komma in på din hemsida igen!
Utvandraren: Du har just ökat mina vinkunskaper med cirka 300 procent, TACK för det!
Apropå mat och så... Nu har jag marinerat 12 kycklingfiléer i honung, vitlök, salt och svartpeppar samt hjälpt mannen göra en killer taboulé. I morgon ska jag upp i ottan och baka födelsedagstårta. Så nu är det hög tid att gå och lägga sig.
Hur var er 14 juli?
Gnatt, G
Godkväll damer, har kommit nyss kommit hem från 14/7-firandet här i Stockholm.
På ambassadens fest träffade jag Lapinette, minst lika trevlig och pratglad i verkligheten som här på BT. Och med en lika trevlig man! Jag kände ju igen Lapinette från bröllopsbilderna och hoppade på henne direkt. Efter att jag kramats klart frågade hon: och vem är du då? Hur som helst, vi hade mycket att prata om och det var verkligen trevligt att träffas på riktigt.
Efter festen åkte Lapinette och O hem (med flera godtagbara ursäkter: trötta efter svensexa/möhippa från dagen innan, på väg till bröllop i morgon och en dunderförkyld O). A och jag fortsatte till Djurgården och satte oss på en uteservering vid vattnet och åt middag.
När vi kom hem fick vi reda på att våra bästa vänner (dom i Tours) äntligen har fått en liten bebis. Och tidigare idag fick vi reda på att några andra vänner (Sthlm) fick en dotter. Babyepidemin sprider sig något enormt i vår bekantsskapskrets. Läskigt men roligt!
Min helg går ut på att jobba. Jag klagar inte för än så länge skuttar jag ur sängen snabbt som ögat för att det är så roligt att jobba!
A ska åka och bergsklättra (tydligen finns det berg att klättra i här i Stockholm). Önskar jag kunde dela denna passion med honom, men tyvärr är jag alldeles för höjdrädd.
Någon som har erfarenhet av en skooter (typ Vespa)? Vi planerar att köpa en, men har än så länge ingenstans att ha den. Tänker muta någon gammal tant i huset så vi får ha den i hennes garage.
Bonsoir les filles! Tack igen Lapinette och O för en trevlig kväll!
Brud Juni: Jag har ingen erfarenhet. Har dock gjort en kampanj för vespa och fick bl a lära mig följande:
De kan vara svåra / farliga att köra när det regnar.
Man får parkera dem överallt, i princip.
De är supercoola.
Min väninna på reklamskolan hade en vespa och hon var jättekär i den. Kram, G
Hello girls!
Är nu tillbaka efter en veckas semester i Stockholm med omnejd. Semester och semester? Sitter här aldeles rödögd och längtar till sängen. Har inte festat så här mycket sen jag var 25 tror jag (obs! jag är 36).
Vi började med toast skagen på Tures och ett glas vin, gick vidare till Hotellet och drack strawberry daquiri och tillslut var det Depeche Mode konsert på Stadion. Dagen efter ett litet bröllop med bara familj och 2-3 vänner i Taxinge kyrka. Bruden var otroligt vacker. Klänning inköpt på Garamaj (jag var med när hon hittade den), håret gick i oranget liksom buketten. Mannen hennes hade en beigefärgad kostym med slips och corsage i orange. Ni kanske fattar att orange (och grönt) är hennes älsklingsfärger. Efteråt överaskningsfest hemma i deras trädgård i Älvsjö med kock som lagat god mat och massor med vin.
Just det, på den festen kom det en väninna som jag inte sett på nästan 2 år då hon bor i Italien. När hon såg mig så tog det ca 2 minuter innan och tittade på min mage, höjde ögonbrynen och sen kom det ett litet leende...är du??? Jag log tillbaka höjde vinglaset och sa skål! Fan, hon trodde jag var gravid!!! Kan säga att det tog hårt, har kanske lagt på ett par kilo sen bröllopet men så himla fet har jag väl inte blivit???!!
Sen har vi fortsatt vår vecka i samma takt med middagar, taxiresor och drinkar. Vi utnyttjade en av våra bröllopspresenter till en övernattning på Utö Värdshus. Otroligt skönt att komma ut i skärgården och promenera i skog, ligga på klippor men det var himla blåsigt så jag blev aldrig badsugen.
Sen var det dags för möhippa som innebar inspelning av CD, restaurangbesök och sedan schlagerkväll på Naglo Bar. Kan tycka att schlagers är charmigt i max 30 minuter....inte i 3 timmar! Ville rymma men det tog tid innan vi fick med oss bruden till Stureplan där svensexan höll hus. Hamna tillslut på Spy bar med ett helt gäng med aspackade fransmän.
Efter denna sena natt var det dags för lunch på Villa Källhagen med mina vänner som bor i USA som var på besök i Stockholm. Satt där i 4 timmar och pratade innan vi fick skjuts till Franska konsulatet på Narvavägen. Väl där bland massor av folk funderade jag på om några av mina medsystrar från BT kanske var där. Sa till min man, jag har ju ingen aning om hur de ser ut. Helt plötsligt kommer någon fram till mig och frågar ...ursäkta är du Lapinette? Ha, ha...låter ju helt sjukt, visst jag är "liten kanin"! Det var en otroligt trevlig Brud_juni2007. Så skoj att träffas och så mycket att prata om. Tyvärr blev min man otroligt förkyld under mottagning så vi var tvugna att åka hem och kurera honom inför bröllop nr 2.
Och på tal om BT och att man inte är så anonym som man tror. På möhippan så var det en tjej som hade hört från sin syster om en tjej som skulle på samma bröllop som henne. Hon var gift med en fransman...c'est moi! Hennes syrra brukade vara här inne på tråden och skriva. Bodde i USA och ska gifta sig i Visby med en australiensare. Ni kommer säkert ihåg henne. De har flyttat till Stockholm nu!
Sist men inte minst! Ett bröllop i Tyresö kyrka mellan svensk/indiska och fransman. De är ju redan gifta (borgligt i Cannes förra sommaren) men hade nu sin kyrliga cermoni. Det var otroligt vackert men framför allt oj, oj vad champagne! Sen när man är iväg så där med fransmän så blir man ju uppassad hela tiden. Stod konstant med 1 eller 2 glas champagne i handen. Vinglade omkring på skyhöga skor tillsammans med en ganska så nyfunnen vän. Hon är göteborska men bodde i Cannes förut, numera stationerad på en lyxkryssare. Dagen till ära så hade hon också ett par skyhöga Armani skor. Så vi vinglade ganska snyggt tillsammans på dansgolvet tills alla andra hade gått hem.
Igår var det brunch hos brudens mor. Vi åkte dit och sa hejdå...för Lapinette mådde inte så bra. Ja, så går det när man försöker vara kvällens partydrottning!
Förresten Gemma, vad tyckte du om Pol? Vi drack Salmon i lördags. En champagne de hittade på en av vinmässorna vi normalt besöker i Nice.
Lapinette det later som du har haft värsta röjar kvällar!! Det var längesen jag festade som du! Tror inte jag hade orkat längre! ;)
Ang din vännina som trodde att du var gravid..det var säkert inte med tanke pa nan mage, utan för att ni precis gift er.. Tror jag! :D
Själv händer här inte sa mkt. A är bortrest mkt nu innan bröllopet och stressen börjar verkligen ta över! Jag känner san oro för att allt inte ska klaffa..
I lördags var vi ute pa restaurang i Malmö tillsammans med 2 andra par här fran bt som vi bekantat oss med. Det var hur trevligt som helst!!
Nu ska jag nog dra till stranden nagra timmar och pressa fram en solbränna till bröllopet!
Ciao!
Jag trodde faktiskt också jag var för gammal för tidigar mornar på stan men är man ute med partyglada människor så smittar det av sig! Jag hade säkert kunnat övertala min mycket överförfriskade man att vi skulle åka hem när grabbgänget fortsatte vidare till Spy bar men istället så följde jag snällt med och där dansade jag så mina fötter värket (fick motmassage när vi kom hem 04:30 på morgonen).
Varför tar folk för givet att man ska bli gravid direkt efter bröllopet?! Arrrggghhh! Det var ju då bara 6 veckor sen vi gifte oss och skulle jag ha varit gravid så hade jag knappt vetat om det själv.
Izunia - jag var som mest stressad när det var typ 1 månad kvar till bröllopet. Sen lugnade det ned sig och på själva bröllopsdagen var jag coollugn. Se bara till att delegera iväg allt så ni inte ska behöva tänka på något annat än att vara lyckliga på er stora dag.
Med så mkt snack om Champagne i denna tråden, klarar jag ju inte att hålla mig undan!
Lapinette- Billecart-Salmon?? Har massa godsaker.....
Någon av er tjejer som har tips på bra restauranger i södra Frankrike? Gärna i Rhone eller Roussillon... Dit jag ska i på semestern?
Har mest tips på restauranger utanför Cannes men har även besökt två mysiga i Rhonedalen, ett slott vi bodde på utanför Carpentras förra sommaren, Mazan, och sen en jättemysig restaurang i Gigondas. Kommer själva att stanna i Gigonas på vägen upp mot Stockholm om 3 veckor. Provsmaka vårt bröllopsvin och sen dra vidare till nästa vinområde, Bourgogne. På bröllopet i lördags träffa vi en massa nyfunna vänner som gärna ville att vi skulle stoppa till hos dem påvägen upp genom Frankrike och i Köpenhamn. Tror inte vi hinner med allt på 5 dgr.
Hmmm... surt. Nu har tjejen som ska hyra vår kungsholmsvåning hoppat av så jag måste jaga ny hyresgäst... nån som vet nån förmedling eller liknande? Kram, G