• okt2006

Oktober 2006 - tråd 4

Hoppas ni hittar hit allihop!

• Svar på tråden Oktober 2006 - tråd 4
  • Elemmire

Nu är jag tillbaks efter några måndaers uppbehåll. Nu känner man verkligen att saker som inte är gjorda borde vara gjorda.

Vi beställde papper för att trycka egna kort, men de kom nu och var inte alls som vi hade tänkt oss. Vårt bröllop går i höstfärger och guld. Och hade hittat fina gul/guld pärlemor papper, men som sakt helt fel när vi såg dem här hemma. Så inga kort är tryckta, och jag börjar få panik! Tänkte om man skulle köpa färdigvikta kort som finns i pappersaffärer, men går det att få dom rätt i skrivaren?

Ska ut och leta klänning idag. Hade hittat en jättefin som jag ville ha, men var tvungen att gå ner i vikt först. Nu har det gått 3-4 månader och nu ger jag upp. Jag är denna vikten som jag är nu (man är ju inte 16 år längre) och så får jag hitta en klänning som passar nu istället.

Har ni skickat iväg hindersprövningen? Tänkte skicka den nu så är det klart. Men kan inte bestämma mig med efternamnet, hans eller dubbelnamn eller bara mitt? Lutar åt hans men det känns som att jag kommer bli en helt annan person då, jag har ju alltid hetat som jag gör nu och vem är då den här andra med det nya efternamnet?

• viktualia

Elemmire - svar på frågan om efternamn: Vi kommer behålla våra nuvarande namn, båda har etablerat sig på arbetsmarknaden och i andra sammanhang under nuvarande namn och det känns bara FÖR bökigt att ändra. Eventuella framtida barn får hans namn och ev tar jag i så fall hans som mellannamn eftersom det kan vara smidigt att ha samma namn som sina barn. Om jag tar hans (och ev barns) namn så lär jag bara använda det när det verkligen behövs.. ...kanske lite OT i tråden för Oktoberbrudar... men svar på din fråga...

För att bidra med något som hör till oktobertråden så har jag lyckats boka tid för klänningsprovning!!! skoj skoj! ska dit nästa lördag!!!

• nenne78

Hej!
    jag ska också prova klänning nästa lördag! weeeee! Hoppas att jag hittar något, det är ju böllopstider för fullt så allt kanske redan är uthyrt eller uppköpt...
    Vi har redan skickat ut våra inbjudningar, liiite tidigt kanske men ack så skönt! Och nästan varje dag så får vi post (eftersom vi hade gjort svarskort) och det är ju alltid trevligt.
    Den där hindersprövningen har inte gått iväg än, för han är inte den som skyndar sig och det är ju ingen panik. Än. Men man vill ju bara bocka av sin att-göra-lista...
    Sen har vi bokat hotell för bröllopsnatten... Men det känns som att det är långt kvar så jag vet inte riktigt vad jag ska ta tag i mer. Jag kan ju inte köpa skor, smycken och underkläder förrän klänningen finns. Och han ska fixa blommor och sin klädsel själv...
    Har ni bokat frisör och makeup eller fixar ni sånt senare??

• Linnea J

Hej!
    Jag gifter mig i slutet på okt..den 28 men har bokat en hel del.. tycker det är skönt när man bor i en liten stad.. springer runt innan stängning och har bokat.. hihi..

• okt2006

nenne78: det är bra att boka smink och hår nu, i alla fall om du bor i en större stad (tror att folk tenderar att boka saker tidigare i större städer) eller om du vill anlita någon som är poppis.

• Haggis

Halloj,
    vi har nyligen bestämt oss att försöka ställa till med bröllop i oktober. Sent ute? Ja, jag antar det. Min käraste friade ganska så nyligen, och tiden därefter var det helt underbart att vara nyförlovad och man behövde inte tänka på annat. Men när folk började fråga när vi tänkt gifta oss och man själv började fundera blev jag nästan skräckslagen. Folk är så välplanerade och tänker och fixar så inför sina bröllop. Den pressen vet jag inte om jag klarar av. Jag skulle bara vilja ha en stor fest, helt hemma, som varar hela natten, med en MASSA gäster. suck... så enkelt är det väl inte.
    Nu diskuterade vi, helt nyligen, att varför inte slå till redan i oktober. Då hinner vi inte bygga upp så stora förväntningar osv. Det känns helt underbart att tänka att vi skulle kunna vara herr och fru om bara fyra månader.
    Men är det möjligt?

• Linnea J

vi bestämde oss i slutet av maj att varför vänta ett år? vi bor i en rätt så liten stad och där är ALLT ledigt så här långt i slutet av okt.. och det är bara tärnans smink som jag ska höra om samma person som sminkar mig kan göra.. annars är nog allt bokat och klart.. det har gått på någon vecka att boka upp allt..

• Linnea J

eller några.. kyrka och lokal bokade vi först.. sedan tog jag allt det andra på 1-2 veckor kanske är mer troligt nu när jag tänker.. klänningen har jag redan köpt.. den har levernas på 4 veckor istället för 12! kannonbra!!!

• caprea

Haggis- klart att det går!
    du får naturligtvis fråga om råd här på oktobertråden om du behöver =)

• chai

Haggis
    i nån annan tråd läste jag om nån som planerade bröllop på tre veckor... så vill man så går det...

vi gjorde som LinneaJ - bestämde oss i slutet av maj för att flytta bröllopet till oktober i år istället för oktober nästa år... än så länge har vi bara bokat vigsellokal, vigselförrättare och min frissa... och så hittade vi en klänning som jag ville ha så den är köpt, men ändringar blir i augusti/september... och all annan planering ska vi precis börja ta tag i...

vill du ha en stor fest hemma så är det precis det du ska planera för... (och för nån form av vigsel så klart) men jag tror du ska tänka på att planera för att ta hjälp med saker och ting... för även om det är jättetrevligt att ha festen hemma så vill ni väl inte spendera dagen efter med att diska och städa efter festen... nej hyr in nån att göra det, eller fixa catering som hyr ut porslin och hämtar det odiskat... annars är det bara att planera en fest så som brud & brudgum helst vill ha den...

Svar på tråden Oktober 2006 - tråd 4