• Davina

Norrbottens-brudar, var är ni?

Halloj allihopa!

Tänkte mest höra mig för vilka andra norrbottensbrudar det finns här.

Själv skall jag gifta mig med min blivande den 15 Juli i Gammelstads kyrka i Luleå.

Vilka är ni andra? var ska ni gifta er, ha festen osv.

• Svar på tråden Norrbottens-brudar, var är ni?
  • Bröllopstokiig

Hej!
    Jag hoppas att jag får räknas som norrbottenbrud, kommer från Pite men är bosatt i sura Uppsala. Vi gifter oss feb/mars -07 och planen är att hålla bröllopet i Jukkasjärvi.

Någon som har erfarenheter från bröllop i ishotellet? Skulle vara kul att höra vad både gäster och brudpar har att säga.

• Gumsestumpan

Davina:
    Jag har fortfarande inte sett hur kyrkan ser ut men jag tror det ska bli bra. Det är många som säger att den är fin och nu får vi ju komma in bakom gästerna så det känns bra. Förhoppningsvis ska vi ta oss till Råneå och se kyrkan innan det är dags...

• Blivande fru A.H

MiaVinterbrud:

Jag ska också gifta mig i dina trakter men bor i Uppsala. Min blivande man kommer från en by utanför Luleå och vi vill ha ett riktigt vinterbröllop, då passar det ju inte att ha det i Uppsala:)

• Blivande fru A.H

Gammelstad kyrka: är det någon mer än jag som fått för sig att pelarna vid bänkarna kan skymma sikten för vissa gäster? Inbillar jag mig bara?

• MiaVinterbrud

Blivande fru A.H:

Nej, det är sant som du säger, ett vinterbröllop skulle inte bli samma sak här nere...om man inte gifter sig i år förstås ;)

När och var kommer ni att gifta er?

Kul att det finns fler "UppsalaNorrlänningar" som ska gifta sig :)

• Blivande fru A.H

MiaVinterbrud:

Vi ska bestäma datum och plats i påsk har vi tänkt. Det krväs lite pussel att få våra föräldrar på samma plats vid samma tidpunkt. Själv är jag smålänning och färstmannen som sagt Lulebo så det krävs lite logistik och sponsorer för att få det här att gå ihop. Jag kan tänka mig ett bröllop redan i september och ha det här i Uppsala, som en kompromiss för släktingarna (båda sidor får resväg) men samtidigt var första tanken "vad underbart med vinterbröllop, februari 2007 perfekt!" så det är det vi tänker oss hela tiden tror jag. Domkyrkan i Luleå skulle vara kul och ha festen i Alviks bygdegård kanske? Då måste vi kunna inkvartera ca 50 gäster (övriga 50 bor i krokarna). Å andra sidan om vi håller bröllop med fest i Uppsala måste 80 av gästerna ha logi. Och det är inte säkert att gamla uppsala kyrka hinner bli klar till i höst. För ett vinterbröllop i slask och regn vill vi inte ha. I september finns det ännu en stor chans att det är varmt och lite höstfärg på löven. Men då har vi inte hittat någon bra lokal för 100 pers där vi kan ha med egen mat och dryck. Suck, inte trodde jag att det var så invecklat att planera... Det viktigaste är dock att vi gifter oss :)

• MiaVinterbrud

Blivande fru A.H:

Ja, det är helt galet vilket projekt det är att planera bröllop! Även fast det känns som en evighet till feb -07 så börjar man redan på panik!

Vi tittade på stadskyrkan i Piteå, och tänkte ha middag/fest i krokarna, men innerst inne har jag alltid velat gifta mig i iskyrkan, så nu blir det nog så :)
    Kyrkan rymmer bara upp till 50 personer, så man kan gallra bland sina vänner med ganska gott samvete :)

Har du börjat titta på klänning än? Själv ska jag försöka släpa mig in till stan i helgen för att kolla var butikerna ligger.

Kommer ni att betala logi för gästerna?

• Blivande fru A.H

MiaVinterbrud:

Nej vi betalar inte för gästerna, däremot vill vi hysa in lite folk hos övriga släktingar så de slipper betala hotell el.dyl. Det beror på vart vi kommer att vara. Panik kan man få för mindre! :) Det känns som om vi inte kommer hinna gifta oss inom önskad tid. Ett par av mina vänner är nygifta och de säger att det krävs nästan ett år för all planering, fast de har ju haft mycket större bröllop än vad vi ska ha.

Är du från Piteå? Svärfar kommer från de trakterna så jag har åkt runt på lite sigthseeing :) JAg är smålänning från början så det är härligt att ha en anknytning till de norra delarna av Sverige också.

Iskyrka är väl häftigt! Blir det inte lite kallt? Jag har hört att det är rätt populärt med vigsel där, att folk vallfärdrar dit från hela världen. Det blir nog ett minne :)

Har du hittat någon klänningsbutik i Uppsala får du gärna tipsa mig!

• Bruden79

Halloj!

Här har ni en till brud, från Luleå! Idag bestämde vi oss att vi ska gifta oss, får ringa till kyrkan och höra om det finns några tider kvar. Vet ni om det är fullt i Luleå DOmkyrka?

• Bruden79

Vi tänkte gifta oss till sommaren, lite sent ute kanske, men jag ska försöka få en tid iaf

Svar på tråden Norrbottens-brudar, var är ni?