• Davina

Norrbottens-brudar, var är ni?

Halloj allihopa!

Tänkte mest höra mig för vilka andra norrbottensbrudar det finns här.

Själv skall jag gifta mig med min blivande den 15 Juli i Gammelstads kyrka i Luleå.

Vilka är ni andra? var ska ni gifta er, ha festen osv.

• Svar på tråden Norrbottens-brudar, var är ni?
  • Norrbottensbrud 06

Nyckelpiga, ja precis. Har beställt den så jag får en helt ny:) Precis så för mig ...hade inte tänkt mig något släp men det där var hanterbart helt klart!

• brud i norr

Kul att se bilder på alla fina klänningar:)det finns verkligen många att välja bland. Jag har valt nr 705,www.benjaminroberts.co.uk/side_sweep.htm Den sitter så himla fint på, däremot är det lite släpp så vi får väl se hur det går att dra det efter sig en hel dag utan att lyckas med att fastna el nå liknande;)

• Gumsestumpan

Nyckelpiga:
    Tack!
    Vi ska hyra herrgården hela helgen, fre-sön. Priset vi fått är 7500 kr för hela anläggningen fre-sön förutsatt att de får göra middagen. Trerätters går på ungefär 300 kr (efterrätt kan bytas ut mot tårta). I det priset ingår personal, dukning (vita servetter och dukar och ljus), avdukning och diskning. Man får hålla på så länge man vill och så får man ta med sig egen alkohol.

Det finns ett kapell på gården men ägaren berättade att det användes till lite av varje, bland annat marknad. Jag tycker inte att det hör till en kyrka så vi bestämde oss för att gifta oss i Råneå kyrka. Då ingår även musik och präst och det tror jag vi skulle vara tvungna att fixa till Melderstein.

Gästerna får fixa sin egen transport dit och hem men vi kan säkert hjälpa till med samåkning om det skulle vara något problem. Vi hoppas så många som möjligt stannar och sover över hela helgen till söndag.

• Davina

Vi kommer att ha ganska exakt samma upplägg som Aug2006.
    Skillnaden är att vi gifter oss en torsdag som sagt, så då kostar det 1900 att hyra Melderstein om de får göra maten, vilket de gärna får. Jag har nog med att baka tårta och sy klänning!

Vi var till Melderstein i söndags och tittade på kapellet. Vår första tanke var att vigas där. Men den kändes inte riktigt tillräckligt "festig" för mig. Det såg inte ut alls som jag hade tänkt mig, med bara vanliga fula stolar och orgeln mot väggen bredvid där man viger sig. Så även om man säkert kan dekorera den och göra jättefint, så bestämde vi oss för att ta det i Råneå kyrka istället som är lagom nära och mer högtidlig. Dessutom slipper man bekymret med att ordna både präst och kantor till Melderstein.

Aug2006: har ni börjat kolla på vad ni skall ha för mat från menyn?
    Jag är så sugen på rensteken även om den är 30kr dyrare.

• Nyckelpiga

Tack för era svar! Dela gärna med er mer kring era planer...himla nyfiken på vilken meny som finns ex. Har ni hört med ngn som haft fest där tidigare om vilka erfarenheter de haft?

Det börjar ju närma sig för er töser...jag har ju ett tag kvar. Har ni skickat ut inbjudningarna ännu? Gör ni dem själv eller beställer färdigtryckta?

• Davina

Vi har inte bestämt menyn ännu. Men det lutar starkt åt rensteken till varmrätt och deras egna vaniljglass med färska jordgubbar till efterrätt.

Jag skall göra inbjudningarna själv, men jag har inte börjat med dem ännu även om om planen är att skicka dem inom ett par tre veckor iallafall. Måste ha tag på snyggt material först, som olika papper och sånt. Inte helt lätt att hitta i Luleå. Tiimari hade inte mycket att välja på, och någon annanstans har jag inte hunnit titta. Åhléns kanske har.
    Beställde pandurokatalogen för säkerhetsskull.

• Nyckelpiga

Bra val med renstek! Renstek är gott och känns norrländskt, vilket är ett toppen tema för ett bröllop här uppe!

Håller med om att det är dåligt med material för inbjudningskort i Luleå....gillar att pyssla och ska göra inbjudningar till en annan fest, så jag har oxå varit ute på jakt. Funderat att kika på "Kontoret" om de har bra pappersmaterial. Sedan finns ju alltid möjligheten att beställa via nätet - ex på matton. Men man vill ju gärna se på det innan. En del material finns i bokaffärerna ex akademibokhandlen - smedjan, men utbudet på färger är inte stort. Vilka färger har du tänkt dig?

Har du och ni andra funderat på s.k färgtema på bröllopet?

• Nyckelpiga

Brud i Norr, vilken klassisk fin klänning. Säkert val!

• Jenny79

Nygift, men jag kan kanske komma med några tips och idéer...!?

• Jenny79

Melderstein är fint men om man är många så blir inte bordsplaceringen så rolig. Vi var på bröllop där i somras och det är ju liksom två rum och det är en liten bit "vägg" som sticker fram på båda sidorna mellan. Vi såg inte ens brudparet där vi satt, vi hörde inget heller och när alla andra hade fått sin mat väntade vi fortfarande. Sen drog toastien igång talen precis när vi fick vår mat och allt hann bli kallt. Kanske riktig otur men jag ville bara varna... Om man inte är så många blir det nog jättefint, dock!

Svar på tråden Norrbottens-brudar, var är ni?