• insideharmony

Tänkte göra egna inbj.kort till medeltids bröllop nån som har några tipps???

Hej hej! Tänkte göra egne både inbjudningskort å tack kort osv till vårt medeltids bröllop. Men ja har idee torka...! Nån som har några bra förslag, vill ju att de ska passa in i temat. ;)

• Svar på tråden Tänkte göra egna inbj.kort till medeltids bröllop nån som har några tipps???
  • Kirsto

Isabeau: Aaaah! Fattar. Inte helt lätt val faktiskt. Har du tittat nåt på tyger i affär? Kanske lättare om du håller i det.

• Isabeau

Kirsto: har inte hunnit det, för sambon har varit rätt krasslig. Men jag ska dra iväg till favvoaffären om nån dag och se om jag hittar nåt. Jag håller med dig om att känna på tyget. Tror att man känner vad som funkar när man håller i det

• Kirsto

Isabeau: Mm, det löser sig! Du har ju massa bra alternativ nu. Har du sett bandaffären som ligger mitt emot Skapa hobby? Hett tips för fransar!

• Isabeau

Kirsto: jo, jag har varit där och nypt i band från 1900-talet början Finns väldigt mycket att välja på! Måste in till Skapa i helgen och köpa det sista jag behöver (och lite till som jag inte behöver *s*)! Funderar på att göra med krenelering längst ner på banéret, men kanske kanta med band runt hela banéret.

Visst har du varit på Matton? Finns det stora kartongblad där? Jag funderar på om det är värt att köpa stora papper och själv skära till och biga.

• Kirsto

Isabeau: Vad är krenelering? *undrar*

Visst finns det stora ark på Matton! Även på Kreatima (sveavägen) och på MAP (fd Svenskt papper på Östermalm). Vi kör stora papper till inlagan och skär till. Tyvärr skär jag alltid snett så ett visst spill blir det. Å andra sidan blir det mycket spill pga formatet om man kör A4 också. Räkna lite på formatet och så. A4 är lättare att hantera i skärmaskinen, men stora ark förmodligen billigare.

• Isabeau

Kirsto: krenelering är ett mönster av fyrkanter som går ömsom in, ömsom ut, som uppepå en riddarborg om du förstår hur jag menar (är världsasämst på att förklara saker, tur att jag inte är lärare, stackars barn i såfall ).

Har du nån koll på format? Funderar på att göra korten i storlek ca 19*12 (alltså 19*24 per kort) eller nåt i samma härad så att det blir lite mindre än ett A4.

• Kirsto

Isabeau: Ett A4 är ju 21x29 cm ungefär, så det blir oundvikligen spill. Inte sjukt mycket spill, dock. MEN! Såg att du tänkte köpa kuvert också, och då måste du kolla så att det finns kuvert i format som fungerar! Kan vara lite trixigt. Bäst att du letar lite innan imorgon!

• Isabeau

Kirsto: ja, det krävs ju att butiken har ett rätt stort urval av kuvert och kort. Men det "borde" väl finnas fler storlekar än A6 för dubbelvikta kort och fyrkantiga? Har du nån koll på vilka butiker som har störst urval?

• Kirsto

Isabeau: Jo, klart det finns fler storlekar, men så fort man går utanför standardmått minskar färger och papperskvalitet och sånt. Svanströms har rätt mycket kuvert om man är nöjd med vanliga vita. Annars skulle jag nog säga MAP. matton kan också vara bra, har dålig koll där.

• Isabeau

Kirsto: när jag kollade in på MAP:s hemsida fick jag känslan av att det mest var vanligt "kontorspapper" som de hade. Men jag kollade inte så noga antar jag Ska kolla på Matton också. Visst ligger de på Norrlandsgatan?

Svar på tråden Tänkte göra egna inbj.kort till medeltids bröllop nån som har några tipps???