• insideharmony

Tänkte göra egna inbj.kort till medeltids bröllop nån som har några tipps???

Hej hej! Tänkte göra egne både inbjudningskort å tack kort osv till vårt medeltids bröllop. Men ja har idee torka...! Nån som har några bra förslag, vill ju att de ska passa in i temat. ;)

• Svar på tråden Tänkte göra egna inbj.kort till medeltids bröllop nån som har några tipps???
  • Drakdal

gjorde som ni sa och skapade en sida på familjeliv och skulle lägga upp mina bilder, men nej då var de för stora så det gick visst inte! Ska se om jag kan få hjälp imorgon så att de kommer upp någonstans.

• Isabeau

Kirsto: jag tror nog som du att ylle är mer lättbearbetat (och billigare dessutom ) så det blir nog det som gäller. Undrar om man måste förstärka upp tyger eller om det funkar med ett tjockt ylletyg? Att lägga två lager yller med vliselin emellan borde ju bli stadigt nog. Fast å andra sidan kanske det är onödigt?

Drakdal: väntar med spänning

• Isabeau

Förresten: är det bara jag som har problem med BT eller får ni upp den här sidan som på senaste inlägg? Jag går ju via Mina favoriter, men den här tråden kommer aldrig upp!

• Isabeau

..om man går in via Senaste inlägg, alltså, menar jag Har lite problem med att skriva tydligt ikväll

• Kirsto

Drakdal: Vad synd! Hoppas att det går bättre imorgon då. Ser fram emot bilderna.

Isabeau: Tror faktiskt inte att det är billigare (tror det kostar lika mycket), men mer lättarbetat. Jag tror att det allra snyggaste är att du gör som han sa på hemsidan, att bakstycket är lite mindre så att kanterna går runt. Alternativt att du har ett kantband runt hela (men det kanske inte blir så bra?) Frans längst ner är givet!

• Isabeau

Kirsto: Har letat bland gamla kort och jag kan nog säga att alla sorters material verkar ha används Jag har ju mest varit intresserad av att fota dräkter så det är väl mest tur om man råkar få med nåt banér på nån bild, på 100 meters avstånd

• Kirsto

Isabeau: haha! Fattar precis. Var in på Hemtex idag som sålde satinlakan på rea, och då tänkte jag på dina banér.

• Isabeau

Kirsto: åhh, måste genast åka till Hemtex och köpa satinlakan. De är ju så himla sköna!! Vad kostade de på rea?

Känner mig lite kluven vad gäller material (ja, hu vad jag är jobbig som tjatar om detta ) Å ena sidan så är ju ylle lätt att brodera på, men sammet är ju så fint. Å andra sidan så är ju sammet svårt att brodera på (tror jag)..Kan man ha satin och brodera på, på ett bra sätt? Fibrerna i tyget delar sig ju lätt om du förstår hur jag menar. Hmm,denna beslutsångest!!

• Kirsto

Isabeau: Oj, jag såg inte vad lakanen kostade... Inte en susning!

Men du, om du har bakgrunden i sammet, och sen själva skölden i ett annat material (ylle? satin?)Då behöver du bara sy fast själva skölden på sammeten. Förstår vad du menar med att fibrerna delar sig. Men hur mycket tänker du brodera då?

• Isabeau

Kirsto: jag hade tänkt att göra applikationer av de stora delarna och sen göra detaljerna med broderi. Jag har inte riktigt bestämt mig för om jag ska göra en sköld eller vara utan och istället köra mönstret direkt på bakgrunden. Måste nog skissa upp det hela i två varianter och bestämma mig för vilket som blir snyggast.

Svar på tråden Tänkte göra egna inbj.kort till medeltids bröllop nån som har några tipps???