• insideharmony

Tänkte göra egna inbj.kort till medeltids bröllop nån som har några tipps???

Hej hej! Tänkte göra egne både inbjudningskort å tack kort osv till vårt medeltids bröllop. Men ja har idee torka...! Nån som har några bra förslag, vill ju att de ska passa in i temat. ;)

• Svar på tråden Tänkte göra egna inbj.kort till medeltids bröllop nån som har några tipps???
  • Isabeau

Kirsto: köper jag en öljettång så lär jag nog använda den många gånger, annars så hade jag såklart sålt den till dig Såg att Pyssla skulle stänga ner, så priserna var ju bra. Har du handlat där förut? Det fanns ju fina hjärtöljetter och lite annat smått och gott som jag blev sugen på.

Beroende på vilken sida om stan du bor på så kan du nog hitta många fina ställen. De jag har hört nåt om eller varit på är Ängby slott, Skälby gård, Tyresö bygdegård (tror jag det hette) & Edsbergs slott. Jag tror att man kan ta med sig mat & dryck till de olika ställena. Kolla tråden nedan:

www.brollopstorget.se/Forum-1-1/m1436674.html

Sol: skickar tröstkramar! Tur som sagt att dina syskon kan komma till dig och få lite stöd och tröst om det är jobbigt med er mamma.

Fint med fana och fanbärare. Vi kanske får starta en banérklubb Håller med Kirsto om att där lite Arn-stil med att brodera sin blivandes mantel. Vilken kärleksgåva

• Isabeau

Jag måste bara berätta lite om en dröm jag hade inatt: jag drömde att min sambo flyttade ifrån mig och sa att "nu är det slut" för att jag satt för mycket vid datorn! Hoppas att det inte är en sanndröm Hur som haver så lyckades jag övertala honom att vi skulle bli ihop igen. Nu börjar väl alla bröllopsmardrömmar komma, hugaligen!

• Kirsto

Isabeau: Tack snälla du för hjälpen med lokal. Tyvärr tar tre av fyra lokaler du nämde inte mer än 70 pers, har inte tittat på insidan av Tyresö bygdegård ännu, men där vet jag att vi ryms iaf. Tittar just nu på tingshuset, Lasse-Maja. Vi får väl se var vi landar... Vill gärna att det ska finnas möjlighet för gästerna att bo över i närheten eftersom jag tror att många från våra släkter i Övik/Sundsvall kommer.

Ska ni gifta er i kyrkan Isabeau? Det vore ju huuuuuuuuuur fint som helst med två fanbärare som tågar in först i kyrkan, och som ställer/håller i fanorna på var sin sida av koret. När de har kommit fram kliver ni in (allt till pampig musik såklart). Fast det blir dubbelt så mycket att sy, och det är ju lite sjåigt. Sen när ni kommer till festlokalen så hänger ni upp fanorna så att de blir banér (eller korsar fanorna, vilket som blir snyggast).

Vilken jäkla dröm! Tur att du kunde övertala honom att stanna iaf.

• Isabeau

Kirsto: vi var också och kollade på Tingshuset, men jag osäker på om man får ta med sig egen mat & dryck dit. Men det har du säkert kollat upp Det enda vi tyckte var lite negativt var att det lät mycket från motorvägen. Men eftersom man till stor del är inomhus så gör det ju inget. Lokalerna är i allafall jättefina och det är ju nära till hotellet också när man har långväga gäster (vi har också en del som kommer norrifrån)

Ja, vi kommer att gifta oss i kyrkan och ditt förslag låter verkligen superduper!! Få se om brorsan skulle kunna tänka sig att vara fanbärare i alla fall (han ska vara vår marskalk). Jag försöker övertala honom till att sjunga i kyrkan så han får många uppdrag, hehe! Du som sysslar med musik: vet du hur man gör om man inte vill ha orgelmusik? Det måste ju låta fjuttigt om man vill ha musik från CD. Brukar kyrkan månntro ha musiker knutna till sig (t.ex. via kör) som man kan hyra in eller kostar det skjortan? Har lite dålig koll känner jag

• Kirsto

Isabeau: Jag var orolig för just det där med motorvägen.... Attans! Men vi ska försöka kolla upp det iaf, men det låter inte så där idylliskt med bilar i 110... Hm.. Men egen mat och dryck får vi ta med dit iaf!

Roligt att du gillade idén med fanorna! (Sol får ta åt sig en del av äran också ) Jag tycker nog att brorsan kanske bara ska få vara marskalk, sjunger han har han ju ändå ett uppdrag att utföra. Dessutom är det ganska jobbigt att stå med en fana, så under längre tillställningar brukar man byta av varann varje kvart eller så. Man kan om man vill hjälpa fanbärarna lite genom att ha en ställning längst fram (man får väl bygga nåt smart så att fanan lutar typ 45 grader) som de sätter fast den i. har man ställning kan marskalk och tärna gå framför brudparet (spejsat!) med fanorna. har man ingen ställning tycker jag att det ska vara andra personer än själva brudföljet (typ kusiner och goda vänner) som har som uppdrag att sköta fanorna.

• Kirsto

Och så var det det där med musiken! Jag som själv sjunger tycker såklart att det är myyyyyyyyyycket finare med livemusik, men där kan man tycka olika.

Det kostar att hyra in folk, om man inte har bra kontakter. Kyrkan har säkert förslag på vem/vilka man kan fråga. Kyrkokörer håller väldigt ojämn kvalitet, en del är toppen många låter urk, så det är bäst att lyssna på dem innan man frågar. Musikstudenter (folkis eller högskola) kan ofta vara billigare än yrkesfolk. Räkna med 1000:- för en solist. Körer är väldigt olika vad de tar, bäst att fråga. Kan vara allt ifrån 1000-4000. Sen börjar det bli för orimligt för en privatperson att betala tycker jag. Lokala orkestrar kan också vara värt att kolla upp, lärarna på kulturskolan etc. Kan bli väldigt fint med en sång som alla sjunger också, som en psalm, med någon som leder församligen med hjälp av en mikrofon (med eller utan piano).

• Isabeau

Kirsto: jag tycker också att det är finare med livemusik! Jag tänkte som så att vi skulle vilja ha nåt annat instrument än orgel när vi går in, men jag vet inte om kyrkorna även har vanliga pianon som organisten kan spela på. Brorsan får vara solist (om han nu vågar), men jag tror att det skulle låta bra om nån kunde spela piano till. Ska i allafall kolla upp det!

Vad gäller fanan så får jag fundera på om det skulle funka praktiskt med att ta in den i kyrkan, annars kan vi nog hänga upp den i festlokalen (hoppas jag att vi får)!

Har du funderat nåt mer på öljettverktyg? Undrar om Claes Ohlsson har såna. De brukar ju ha allt möjligt och dessutom till bra priser.

• Kirsto

Isabeau: De flesta kyrkor har pianon också. Hör dig för med er kyrka! Och klart att fanan funkar, på båda ställena!

Har tänkt hela dan på öljetter och verktyg (fyller 30 i sommar, så jag funderar på inbjudningskort till festen). Bra tips där med claes o! Ska kolla upp!

• insideharmony

Hej på er!
    Himla bra ide de där me 2 fanbärare tro d skulle bli jätte mäktigt :D
    Funderar på å låta tärnan oxå bära en fana då, för hon kommer ju gå brevid marsalken ;)
    Så får bara barnen ha murgröna.
    med trollhassel :D

Tycker d va ett himla bra förslag att även korsa fanorna senare vid festen. Blir ju jätte fräckt att ha dem bakom brudparet istället för en brudbåge :D

Håller me Kirsto ang din dröm Isabeau.

Även fundrear ja lite på de där med sång ja har en väninna som sjunger jätte fint funderar på å låta henne sjunga nåt. Kanske skulle ta å låta henne öva in medeltids sånger :D Så kan hon få sjunga både i cermonin å på festen å önska de i gåva av henne. Så ha vi sparat in även den utgiften :D

Hennes pappa är en känd låtskrivare har även vunnit med låtar i melodifestivalen ;)

• Kirsto

Sol: Visst låter det fint med korsade fanor bakom brudparet? *nickar ivrigt* Och tycker att det är en bra idé att fråga väninnan om hon kan tänka sig att sjunga som present. Medeltidsschlager blir det väl då?

Svar på tråden Tänkte göra egna inbj.kort till medeltids bröllop nån som har några tipps???