• insideharmony

Tänkte göra egna inbj.kort till medeltids bröllop nån som har några tipps???

Hej hej! Tänkte göra egne både inbjudningskort å tack kort osv till vårt medeltids bröllop. Men ja har idee torka...! Nån som har några bra förslag, vill ju att de ska passa in i temat. ;)

• Svar på tråden Tänkte göra egna inbj.kort till medeltids bröllop nån som har några tipps???
  • Isabeau

Kirsto: jag suger på karamellen ett tag till och funderar på färger. Funderar också på vilket sorts tyg som kan lämpa sig som botten. Det får ju inte vara för tunnt så applikationerna gör att det faller fult, samtidigt som det nog inte bör vara alltför tjock. Dessutom måste det ju gå ihop med tygfärgen så att den inte "blöder" när man målar på tyget. Har du nåt förslag? Jag tänkte på sammet först, men det kanske inte går så bra at måla på och sen funderade jag på nåt tjockare silkesaktigt, men vet inte hur det blir med att sy i det.

• Drakdal

Ska kolla om det är okej med henne att jag vidarebefordrar kontakten men det borde inte vara några problem. Dock kan det ta ett tag för hon skulle höra av sig till mig när hon pratat med mannen i det hela, så så fort hon hör av sig frågar jag.

• Kirsto

Isabeau: Du, jag tycker faktiskt att du ska göra bakgrunden (själva banéret) i sammet. Jäkligt snyggt! Snyggt med grön sammet också!! Sen syr du på en sköld av annat tyg (och här är jag lite osäker på materialet). Ska man köra supertidsenligt så står väl valet mellan linne och tjockare siden. Väljer du siden måste du ha sidenfärg, funkar inte med vilka textilfärger som helst. Det balla med siden är att det blir en väldigt lyxig känsla. Tror inte på att köra på nåt helblankt som duchesse eller så... Linne eller bomullsväv borde funka fint också, men se till så att det inte är för glest vävt då. Tror det blir urtjusigt!

• Kirsto

Sol: Har du några textiltips till Isabeau?

• Isabeau

Kirsto: ja, det är väl textilfärgen som är kruxet..Men en botten av sammet låter ju fint och så har jag väl också tänkt nu (bara så attans dyrt!)

Jag är rädd att linne är för glest för att det ska bli snyggt att måla på. Kanske siden som sagt kan funka. Bomull är aj-aj om man ska köra tidsenligt Jag ska glutta på några gamla kort jag har från Gotland och se om jag hittar nån bild på ett banér och om det går att luska ut vilken sorts tyg det är.

Har nån några bra förslag på tyg så är de väldigt välkomna

• Kirsto

Isabeau: Ja, risken finns att det är för glest. Men jag såg några banér på armémuseum (går dit och kolla om du vill ha idéer!) och de såg inte så finmaskiga ut... Det BORDE också så att måla direkt på sammeten om man använder rätt färg, men risken där är att det kan bli för plastigt. Det blir ju som ett lager ovanpå..

• Isabeau

Kirsto: ja, sammet är ju rätt "borstig" (ordförrådet är ju sådär...)så det kan bli lite av att färgen lägger sig som ett lager ovanpå, precis som du säger.

Hmm, armémuseum, var ligger det? Är det utefter Valhallavägen? Jag måste kolla om jag kan hitta nåt på nätet om banér, det borde väl finnas? Kanske man kan få lite tips? Sticker iväg och googlar direkt!

• Kirsto

Det var ju jättebra tips! Mått och sånt är svårt att bara gissa, bra med lite erfarenhet. Du ska ju ha sammet i bakgrunden, inte lakansväv. Eller hur? Dessutom tyckte jag att det var skitsmart att ta satin och stryka på fliselin! Det kommer att bli SÅ fin med sammet och blankt tyg! Och ärligt talat - vem bryr sig EGENTLIGEN om det är lite polyester eller bomull i banéret bara det SER tidstypiskt ut? Och blanka tyger fanns ju. Och kostade skjortan - vilket ju passar utmärkt på ett bröllopskalas.

Svar på tråden Tänkte göra egna inbj.kort till medeltids bröllop nån som har några tipps???