• insideharmony

Tänkte göra egna inbj.kort till medeltids bröllop nån som har några tipps???

Hej hej! Tänkte göra egne både inbjudningskort å tack kort osv till vårt medeltids bröllop. Men ja har idee torka...! Nån som har några bra förslag, vill ju att de ska passa in i temat. ;)

• Svar på tråden Tänkte göra egna inbj.kort till medeltids bröllop nån som har några tipps???
  • Kirsto

Drakdal: Å vad kul! Jag håller med Isabeau om att vi vill SE! Vore jättekul!

Isabeau: Vad spännande! Har du hittat bilden? Roligt med en bra förlaga. Annars kanske man kan hitta bilden från filmen?

• Kirsto

Isabeau: Vad tror du hon har för tyg? Tyckte det var svårt att se (men tjusiga applikationer!).

• Isabeau

Här kommer texten till banéret: I glued the pieces down onto the banner base, then used iron-on fusible interfacing (2 layers) on the underside of the banner for stability, then satin-stitched all rough edges. For the 'celtic lacing' pattern at the very top, I ran out of time and ended up just using fabric paint (iridescent bright gold acrylic). I also made them too big and then didn't have room for the 'figure 8's' that are supposed to link them.

The green, blue, and red fabrics are a cotton/poly broadcloth. The white and yellow fabrics are 100% cotton.

Har inte hunnit kolla ordboken: vad är broadcloth?

• Isabeau

Nu har jag förresten i princip bestämt hur inbjudningskorten ska se ut! Jag kommer att köpa stora ark röd kartong och sen skära ut lagom stora bitar för dubbla kort (om jag inte hittar rätt röd nyans på färdigvikta kort). I det ska jag ha ett ljust tunnt randigt vellum (vitt). När stämpeln kommer så gör jag två lager kartong i vitt och rött och stämplar på det röda med guldfärg och embossar. Inlagan fäster jag med gluedots och ett rött hjärta (jungfruben). Vad tror du om det, Kirsto?

• Kirsto

Isabeau: Broadcloth är enligt min ordbok (som låg framme) 1. Svart kläde av dubbel bredd eller 2. Poplin

Och ändå ser det så medeltida ut.

Korten låter SÅ fina!! Fint med en vit ram tunt stämpeln tycker jag. Tummen upp! Jag tycker att jungfrubenen är så fina från insidan, men FULA på baksidan. Är det int ett tänkvärt alternativ med hjärtformade öljetter?

• Isabeau

Kirsto: ja, jag håller med om att jungfruben inte är så snygga från baksidan, men jag funderar på om man kan dölja dem med ett pappersark eller nåt på baksidan som nödlösning.

Hjärtformade öljetter är ofta så små och dessutom måste jag då köpa lite verktyg (iofs skulle jag säkert använda dem i andra sammanhang, så det vore inte bortkastade pengar). Men som sagt så har de öljetter jag sett varit så små och jag har inte hittat mörkröda.

• Kirsto

Isabeau: Å, jag tror att vi får hjälpas åt att leta... Dessutom funderar jag på att köpa en öljettång så jag kanske kan köpa den av dig sen? Det går ju att posta och dessutom bor vi ju i samma stad. Det skär lite i mig att du ska behöva ha papper på baksidan (även om jag också tycker att framsidan/hjärtana på jungfrubenen är supersöta).

• Kirsto

Fy fasiken alltså vad jag tycker det är jobbigt med lokal! Är det inte det ena felet/problemet så är det det andra. Har ni nåt supertips på lokal för 90 pers där man får ta med egen mat och dryck samt gärna naturskönt så mottages det med allra största tacksamhet!

• Kirsto

I stockholm eller i närheten alltså. *glömde*

Svar på tråden Tänkte göra egna inbj.kort till medeltids bröllop nån som har några tipps???