• insideharmony

Tänkte göra egna inbj.kort till medeltids bröllop nån som har några tipps???

Hej hej! Tänkte göra egne både inbjudningskort å tack kort osv till vårt medeltids bröllop. Men ja har idee torka...! Nån som har några bra förslag, vill ju att de ska passa in i temat. ;)

• Svar på tråden Tänkte göra egna inbj.kort till medeltids bröllop nån som har några tipps???
  • Kirsto

Isabeau: Så du kommer att ha både modern och medeltida klänning? Kul att sy själv! Hoppas det går som en dans!

• Isabeau

Kirsto: nu var du rolig "som en dans"! Ja, tanken är två klänningar, och det är ingen förutom jag och M2B som känner till dessa planer, så de lär nog bli förvånade. Måste bara köpa tyg snart och börja sy. Jag har ju tänkt att göra en del broderier för hand, så det är nog bäst att få tummen ur snart

• Kirsto

Isabeau: Åh, very "melodifestival" med klädbyte! TJUSIGT!

Är mycket imponerad över att du ska brodera på klänningen också. Älskar faktiskt att brodera jag med, men är inte så himla duktig tycker jag själv. Hur ska den se ut? Material? *nyfiken!*

• Isabeau

Kirsto: Ja, jag är nog i samma liga som Charlotte Perelli! *fniss* jag har tänkt att sy min klänning som Eówyns i Sagan om de två tornen. Dvs. i tunnt vitt ylle (ja, vi får se om det är realistiskt med tanke på att jag ska gifta mig på sommaren). Ärmarna (trumpetvariant) ska jag fodra med vitt-guldigt brokadtyg och sedan ska jag brodera på band som jag syr fast runt ärmar och halsringning. I filmen har de (faktiskt) blixtlås, men jag ska nog sätta snörning i ryggen. Broderier i guld. Oj, vilken lång beskrivning det blev

• Kirsto

Isabeau: Vad fint det låter! Hade nog tippat på linne, men du har rätt i att tunt ulltyg har väldigt fint fall, och är snyggt att brodera på. Folk har ju folkdräkt på sommaren också (även om det stånkas och pustas).

Tycker snörning i ryggen låter extremavancerat att sy så det blir snyggt. Klart impad. Jag hade nog gjort en fuskvariant där jag hade kommit i klänningen utan att öppna den, men med ett band från sidorna som man knyter ihop i ryggen bak för att dra ihop klänningen och markera midjan lite mer. Eller nåt sånt. (inte helt genomtänkt).

• Isabeau

Kirsto: linne är ju svalt och skönt, men ack så skrynkligt! Fast det är ju lätt att brodera på en sån förstås. Ska kolla om det finns nån bra variant på ylle, vill ju ej stånka och pusta runt Jag tror inte att det är alldeles för svårt att fixa snörningen i ryggen (fast nu är jag kanske överoptimistik, hehe)!

Hur går det med ditt eget fixande? Du har ju som jag förstår lite mer tid på dig, men verkar vara i full fart med inbjudningskort och allt

• Kirsto

Isabeau: Är det uteslutet med siden? Det är ju åtminstone ett gammalt material.

Mitt pysslande går fint, men just nu pysslar jag mest åt andra. Monogram och sånt du vet. Håller egentligen på att göra en brudkrona i koppar också, men det var länge sen jag arbetade på den. Tar väl fram den när jag har tråkigt nån gång.

• Isabeau

Kirsto: njaa, det är väl inte uteslutet, men det är bara så fruktansvärt dyrt och jag måste ju ha ett antal meter. Men jag ska jämföra priserna lite om jag åker och kollar i tygaffären i veckan.

Kul med brudkrona i koppar! Jag har för mig att jag har sett den i nån tråd förut. Skönt att ha nåt sånt pysselprojekt! Jag funderar på att gå en silversmideskurs under våren för att göra en circlet med bladdekorationer.

• Kirsto

Isabeau: Fast ylle är rätt dyrt det med.. Men jag förstår att det kostar på att ha två klänningar! Ingen som ska till Thailand som kan köpa tyg? Har sett att denverfabrics.com har nån slags brokad, om det kan vara av intresse.

Mm. pyssla måste man alltid!

• Isabeau

Kirsto: tyvärr ingen som ska till Thailand, annars hade det ju funkat om man kunde skicka med ett färgprov. Fast jag är sån att jag gärna vill känna på tyget jag köper, så jag vågar inte köpa från nätet, annars kan man säkert köpa billigare. Tack för tipset i allafall

Ja, pyssla är sååå kul bara! T.om. sambon tycker att det är lite kul att se resultatet (tro't eller ej)!

Svar på tråden Tänkte göra egna inbj.kort till medeltids bröllop nån som har några tipps???