• insideharmony

Tänkte göra egna inbj.kort till medeltids bröllop nån som har några tipps???

Hej hej! Tänkte göra egne både inbjudningskort å tack kort osv till vårt medeltids bröllop. Men ja har idee torka...! Nån som har några bra förslag, vill ju att de ska passa in i temat. ;)

• Svar på tråden Tänkte göra egna inbj.kort till medeltids bröllop nån som har några tipps???
  • insideharmony

Miss Maria
    Tack för tippset d ska ja kolla upp ;)

• Kirsto

Isabeau: Tack för att du kollade upp! Intressant! Very lady Marion med utsläppt hår, tycker jag.

Ang. noter är det lite småtrixigt tycker jag. Har inte något ställe på nätet, men å andra sidan så har jag inte letat så mycket här heller. Cantigas de santa Maria har rätt mycket balla sånger. Vill du ha svensk text så kan du kolla efter Pie Cantiones (latin men ofta med svensk översättning också). Jag brukar lära mig efter skiva ibland, men det kan ju vara svårt med texten (medeltidsengelskan/spanskan/tyskan/latinet kunde ju bli lite bättre...). Tror att musikhögskolans bibliotek har en del (har ett häfte som Måns Tegnér på KMH har gjort i musikhistoria som innehåller en del noter) och kanske även stadsbiblioteket/kungliga bibblan?

• Isabeau

Kirsto: tack för tipsen! Jag brukar också sjunga efter skivor, men det kan bli en del "la-di-da" eftersom jag inte är nån hejare på latin Jag ska helt klart kolla upp dina tips!

Solpingla: hur har du tänkt ha ditt hår? Jag ska ha mitt utsläppt och lite lockat. Hade tänkt göra en circlet, men inser att jag nog inte har tid till det trots allt..

insideharmony: vad händer på din pyssel- och fixarfront? Är det mycket jobbande just nu?

• Kirsto

Isabeau: Hur går det med korten förresten? Har du fått stämpeln ännu?

• Isabeau

Kirsto: nej, jag har inte fått stämpeln än och det verkar ta rätt många veckor, tyvärr...så jag väntar med själva kortfixandet till jag har fått stämpeln och provat ut den hemma. Ska i allafall köpa ett annat guldembossingpulver som inte är så glittrigt + ofärgad stämpeldyna. Sen brukar det alltid slinka ner lite mer när man är i affärerna. Tur att man har fått lön Har i allafall tänkt att ta bort det guldiga pappret, det blev lite för mycket julkänsla

• Bröllopstokiig

Isabeau: Vad spännande det blir att se dem sen!!! Tror du gör rätt med guldpappret och jag tror också att "vanligt" guldembossingpulver blir snyggast.

• insideharmony

Isabeau ja ha jobbat rätt mkt denna vecka så de ha ej blivit nåt gjort ännu.

Nu ha vi bestämt nu att på nåt sätt ska vi starta en förening men den blir nog privat så kan vi ha dem me som vi vill. Å då utgå från bröllopsgästerna, de har blivit ett rätt stort intresse i de.

Ja ha oxå kommit på att ja ska göra pappret själv å vi ska ha hans släckts vapensköld på inbjudnings korten. Å ja ska även sy upp den på hans kläder kanske kan de bli en sån flagga oxå.

Ja har nu under veckan fått reda på vad det är för färger i den, för vi hade bara konturerna i svartvitt på ett papper.

Kirsto, ja undrar om du skulle vilja göra ett monogram till oss oxå med S & J de var ju så fina. Så hade de blivit så snyggt till en vapensköld. Vi skule vara jätte tacksamma.

Vet ej vems bokstav man skriver först ha alltid trott att de var hans, men här inne står ju alla par me hennes namn först.

Ja har oxå kommit på att ja ska tillverka även pappret själv till inbjudan å sen tack korten. Meny å program hoppar vi nog över eft som vi ska ha bufe å bara låta allt flyta på. Kanske kan de bli program få se, i så fall ska de oxå vara i samma.

;)

• Kirsto

insideharmony: Wohoo! Det verkar ju skitkul att göra ett monogram till er. Spännande med vapenskölden! Har du möjlighet att maila till mig hur den ser ut, eller kan du beskriva (färg och form och sånt)? Min adress är kerstin@monogramsidan.se . Roligt!

Eget papper? Vågat! Tänk på att limma det (så att inte bläcket flyter ut). Kan vara lite knöggligt, så testa innan du massproducerar. Ett alternativ om det är svårt att få det att passa till bläcket i skrivaren är att ha själva kortet i handgjort papper och limma på bilden och lägga i en inlaga i kortet.

• Kirsto

insideharmony: Du! Jag har lagt ut några monogram till dig. Hittar du inte sidan är det bara att maila så skickar jag adressen. J:et i typsnittet som Isabeau använde såg mer ut som ett I, men om du vill kan jag såklart göra ett förslag med det ändå.

• Isabeau

insideharmony: åååååh, va häftigt med släktens vapensköld! Jag har gjort en till oss, men den är ju inte registrerad, så i värsta fall finns det nån familj som har en liknande. Kan du lägga ut bilden på nåt sätt, för jag skulle så gärna vilja se? *hoppar och studsar* Skulle också behöva vara med i nån studiecirkel med syande, för jag har så mycket jag måste sy innan sommaren. Hela familjen måste få nya medeltida kläder...

Låter jätteambitiöst med egettillverkat papper. Jag var inne på nån tråd förut där det fanns en länk till hur man gör papper själv, men du har säkert koll på det redan.

Kirsto: var på Panduro idag efter bröllopsmässan och köpte ännu mer pysselgrejer. Ingen billig hobby tyvärr... men så sanslöst kul!

Svar på tråden Tänkte göra egna inbj.kort till medeltids bröllop nån som har några tipps???