• insideharmony

Tänkte göra egna inbj.kort till medeltids bröllop nån som har några tipps???

Hej hej! Tänkte göra egne både inbjudningskort å tack kort osv till vårt medeltids bröllop. Men ja har idee torka...! Nån som har några bra förslag, vill ju att de ska passa in i temat. ;)

• Svar på tråden Tänkte göra egna inbj.kort till medeltids bröllop nån som har några tipps???
  • Kirsto

Isabeau: Pysslandet går framåt, framförallt med monogramsidan! Den är publicerad nu. Lotta spelar i Fästig (det där bandet jag pratade om). Drakdals tips lät ju intressant! Bra pris också.

• Miss Maria

insideharmony: Jag tycker du ska försöka få tag i dem som driver Kungälvs Vandrarhem. De är dom som fixar Medeltidsdagrna i Kungälv. Vet att de har många kontakter och bland annat är Gravrost och Rävspel och Kråksång husband på deras krog.

• solpingla

jag frågar här fast det kanske inte hör hit egenteligen men....
    jag funderar om alla medeltidsbrudar var långhåriga???? om inte kan jag få tips på frisyrer både långa och korta.
    kramizz!!

• Bröllopstokiig

Caroline: tack för länken: jättefina klänningar! Tänk att kunna sy så fint med alla detaljer..Fast de ligger i en tidperiod som är lite senare än min favvoinriktning!

Solpingla: ja, alla hade långt hår Men det betyder ju inte att man inte kan greja till det idag. Under 11-1200-talet började gifta kvinnor linda linneremsor runt hår och haka och fäste med ett dok över. Ogifta kvinnor kunde dock ha håret utsläppt eller flätat. Beroende på hur exakt medeltida du vill vara kan du om du har kort hårt fläta in löshår och om du vill fläta in band i flätorna. Hmm,va långt det blev! Vill du har mer tips så säg till!

• Kirsto

Är det inte så att gifta kvinnor alltid skulle ha håret uppsatt? hur det förhåller sig precis på övergångsdagen vet jag dock inte. Mitt emellan?

• Isabeau

Kirsto: före kyrkan, utsläppt. Sen innan de gick ut i kyrkan så - SCHVUPP - på med slöja och dok. Hehe, nu fabulerar jag fritt

• Isabeau

Nu har jag kollat fakta: bröllopet var det sista tillfället som en kvinna fick visa sitt hår och hon bar det därför ofta utslaget. På håret kunde hon bära en krans av silver eller guld, eller ett enkelt tygband prytt med blommor. Först mot slutet av medeltiden fick även icke-adliga brudar bära krona. Brudslöja börjar anvädas först på 17-1800-talet.

• Isabeau

Kirsto: när jag nu äntligen har kommit igång så undrar jag hur man hittar noter till medeltida sånger (alltså om man vill sjunga själv nån gång). Har du nåt bra ställe på nätet?

Svar på tråden Tänkte göra egna inbj.kort till medeltids bröllop nån som har några tipps???