• insideharmony

Tänkte göra egna inbj.kort till medeltids bröllop nån som har några tipps???

Hej hej! Tänkte göra egne både inbjudningskort å tack kort osv till vårt medeltids bröllop. Men ja har idee torka...! Nån som har några bra förslag, vill ju att de ska passa in i temat. ;)

• Svar på tråden Tänkte göra egna inbj.kort till medeltids bröllop nån som har några tipps???
  • Isabeau

Kirsto: haha, shit pommfritt! Det brukar jag också säga Ringen kommer från Schalins ringar, men jag såg den på Hallbergs. Den är en ganska klassisk modell med 5 stenar. Funderar också på en variant med tre rader med stenar, två på bredden åt gången med mellanrum mellan(är totalt värdo på att beskriva).

• Kirsto

Isabeau: Neej, jag fattar! Två stenar vardera "på höjden" i tre rader. Skitsnyggt!

• Isabeau

Kirsto: tur att du är kvick i hövvet! Håller ikväll på med ytterligare experimentering på kort. Varierar mellan rött respektive vitt kort, men måste försöka hitta snygga röda band om det blir den varianten.

• Kirsto

Isabeau: Beror ju på om du hittar rätt nyans på rött, men tänk dig rätt smala röda vävda band med guldinslag. Hur skulle det va? Eller är det bättre med bara tunna tunna röda?

• Isabeau

Kirsto: har sett röda band som var lite ljusare på avigsidan och lite "streckade" i samma ljusare rött på rätsidan, men vet inte var jag kan hitta sådana. Men röda med guld skulle också vara fint. Var finns det såna? Har hittills bara sett enfärgade, tyvärr. Vad gäller bredd så har tänkt mig band i nån sorts mellanbredd i huvudet, men kanske skulle tunna funka bra också eftersom jag ska knyta ihop dem och sen fästa ihop banden med lack och sigill.

• Kirsto

Isabeau: Var tänkte du ha banden? Är kortet fyrkantigt eller "som ett A4"? Går det över eller under monogrammet? Och lackar du ihop det på baksidan då, eller på sidan på framsidan? *20 frågor*

Vävda band finns i en del sybehörsbutiker, men det bästa utbudet hittar du på affärer som säljer prylar till lampskärmar (som man gör själv). Sen finns det ju typ julband som är röda med guldkant, men de är ofta i polyester eller nåt.

• Isabeau

Kirsto: här kommer svar på 20 frågor: Bandet är tänkt att binda ihop kortet med inlagan och alltså gå uppfrån och ner, till vänster på kortet. Sen knyter jag ihop bandet och fäster lack + sigill lite nedanför. (Jag har inte hunnit testa det i praktiken med ett brett snöre, så jag får återkomma med om det funkar eller om det ser helt koko ut). KHar många olika idéer och alla ska testas Kortet ska vara fyrkantigt är det tänkt, men i min "testversion" är det lite mer A4-format. Hmm, får ge mig iväg till nån lampaffär och kolla efter band. Har för mig att det finns en sån på Hornsgatan..

• Kirsto

Isabeau; Just ja! Du bor ju i Stockholm! Finns två bra affärer som jag kan rekommendera: Bandfabriken eller nåt sånt på Hornsgatan (Mariatorget) och en bandaffär på Kungsgatan ungefär mitt emot panduro.

Hur ser monogramet ut när kortet är fyrkantigt? Jag gillar det formatet mycket, men undrar om det inte är snyggare med avlångt kort (kanske långsmalt?) till bilden.

• Isabeau

Kirsto: håller helt med att det avlånga monogrammet passar bäst på ett avlångt kort! Jag provade det andra monogrammet du gjorde på det fyrkantiga kortet och det är också kalas. Har fått bröllopsnoja och funderar på kort och brads och stämplar och embossing innan jag somnar, haha. Kommer tyvärr inte ihåg alla "lysande" ideér när jag vaknar

• Kirsto

Isabeau: Hahaha! Jag känner igen mig på sätt och vis. Har inte bröllopsnoja ännu (och det är väl friskt med tanke på att jag gifter mig först 2007), men däremot en massa projekt som snurrar i huvudet när jag ska sova. Mycket roligare än sömn (på kvällen, inte lika kul på morgonen).

Svar på tråden Tänkte göra egna inbj.kort till medeltids bröllop nån som har några tipps???