• msbine

MAJ 2006 tråd 3...

Då har de stängt ner vår gamla tråd, så här kommer en ny ;)
    Kram på er!

• Svar på tråden MAJ 2006 tråd 3...
  • mialisa

Oj, har missat en massa igen! Jättefina klänningar ni som visat dem! Vi har tema i vitt, champagne och cerise och så en massa pärlor vi också, älskar pärlor! Ska ha middag och fest på en herrgård, och de står för blommor och dekoration om jag inte vill ha nåt speciellt, men det vill jag ju så vi får nog bekosta det. Men dukningen känns ju superviktig, tycker inte ni?
    Lapinette: vad kul att få klänningen uppsydd! Min mamma skulle sy min också, men så dök jag på den klänning jag ville ha när jag bara skulle prova lite modeller, så jag köpte den, mamma ska sy en sjal till istället. Hon verkade nästan lättad, hon tycker jag blir väldigt petig när hon syr klänningar åt mig.

• Telan

Vårt färgtema är vinrött och gammelrosa med inslag av guld. Vi har också vår fest på en herrgård där de står för dukar, porslin, servetter och ljusstakar. Det ingår även blomsterarrangemang i de färger man vill ha (såvida det inte är nånting alldeles utöver det vanliga).
    Jag skulle vilja sätta lite personlig prägel på dukningen utöver festprogram, placeringskort och servettringar, men vet inte riktigt hur. Min m2b vill ha det enkelt och strikt och tycker att det ser skräpigt ut att strö glitter, pärlor, blomblad eller annat över borden. Har ni några bra tips???

• FiaMia

Telan: Vi ska ha en liten söt påse med fin choklad till varje gäst. Det blir ju lite mer personligt då kanske? Om man inte vill ge choklad så kan man ju ha små askar med något annat i.
    En kompis, kompis... när hon gifte sig hade hennes mamma gjort små keramikänglar till alla gäster med deras namn på som hon hade istället för placeringskort. Jättemysigt!

• Lapinette

mialisa - jag hade först tänkt att köpa min klänning för att slippa tjafs och diskussioner med mamma men då jag inte kan bestämma mig för en modell och den jag vill utgå ifrån inte ens finns (bara på bild) så får min mor sy. Hon är van då hon har sytt alla mina klänningar samt till halva dansSverige när jag tävlade. Hon är utbildad sömmerska och har även sytt brudklänningar...trots detta så skulle jag kunna tänka mig att köpa för att vi inte ska bli osams under själva byggandet av klänningen.

Håller med din blivande Telan, det får inte bli för mycket på bordet. Jag vill undvika placeringskort och istället ha en lapp som sitter på en sidenband som är knutet kring en tyllpåse fylld med dragéer (mandlar i choklad). Detta är en fransk tradition och ges alltid vid bröllop, dop, examinationer etc. Dock tycker min blivande att vi ska ha namnskyltar plus dragéer på bordet.....vi får se vem som ger med sig .

• Telan

Vi hade inte tänkt att ge nånting till gästerna, även om det kanske hade blivit fint med små påsar eller askar vid varje. Vi tycker att det känns lite för mycket amerika-import över den seden att ge gåvor till alla. Nej, jag är mer ute efter nånting att ha i mitten av borden, mellan ljusstakar och blommor. Jag kan bara inte komma på nått bra.
    Placeringskorten hade jag tänkt göra som gammeldags resväskeadresslappar som fästs på servettringen, så det blir inte bara vanliga placeringskort.

• Telan

Jag hittade förresten en bild på en klänning som iallafall påminner om Min klänning. Den finns på Bröllopskällans hemsida, Ellis nr 27208. På min klänning är dock axelbanden bredare precis överst på axeln och det bredare går mot halsen, inte ner över axeln som det oftast gör på andra klänningar. Det ger nästan lite halterneck-känsla på den även fast det inte är det. Svårt att beskriva. Sen är livet inte så rakt skuret utan lite mer rundat. Och så är min klänning lite mer tonad i färgen, inte så vit.
    www.brollop.se/brollopskallan/index.htm

• msbine

Telan: Jättefin klänning!

• mia_maj2006

Vi ska inte ha några presenter till våra gäster, däremot kommer de få varsin liten "såpbubbleförpackning" att blåsa på oss istället för ris. Den kan de spara som ett minne av bröllopet om de vill. De har ett brudpar på locket.

Telan: Jättefin klänning! Tur att ni alla har så god smak, tänk om någon skulle valt en klänning som man bara tyckte var hemsk Då är det läge att hålla tyst.

• FiaMia

Telan: Klänningen var jättefin!
    Vi ska inte servera någon efterrätt till kaffet efter maten, det är då påsarna med choklad kan fylla sin plats för dom sötsugna. Detta utan tanke på varifrån seden kan tänkas komma ifrån
    På tal om seder och traditioner så har jag läst om en som jag tycker låter jättefin och funderar på att kanske göra; Man har två lösa blommor i sin brudbukett, när man sedan går in i kyrkan ger man den ena blomman till sin mamma och efter vigseln när man går ut ger man den andra blomman till sin svärmor. Tycker det låter jättefint, men frågan är om man kan hålla tillbaka tårarna när man ger blomman till sin lilla mamma...

Ett annat förslag på bordsdekorationer är om du kanske ska ha någon grön ranka/kvist eller liknande i din bukett, då kan man ju låta någon sådan ligga på bordet.

• Lapinette

På vår restaurang så frågade jag sommeliern (som visade oss runt när vi var där) vad hon hade sett för vackra dukningar. Hon var själv väldigt förtjust i när det låg murgröna över borden. Jag hade jättegärna haft det om det varit en del i min bukett...men nu är det inte så.

För oss är dragéer en självklarhet. Normalt ska detta ges när gästerna går hem men vi vet av vana att man gärna glömmer bort det. Har själv haft värdpar som sprungit efter oss i trappen. Det är därför vi tänkte ge dem det lila "knytet" redan i början av festen. Hade jag inte gift mig med en fransman/italienare ...där man alltid ger dragéer så hade jag inte gett gästerna något alls. De får ju ändå (förhoppningsvis) tillräckligt under kvällen.

Fick igår vår offert från restaurangen. Idag ringde vi och ställde tusen frågor. Varför är priset på varmrätten 35 kr högre? Vad är service tårta? Ingår kaffe? Kan man få en korvbuffée på natten? Vi kommer att ha förrätt, varmrätt och bröllopstårta och sedan nattamat i form av en korvbuffé. Så alla är mätta och glada när de tar bussen tillbaka till Stockholm.

Svar på tråden MAJ 2006 tråd 3...