Hej!
Äntligen har jag lite tid till att skriva!
Det gick verkligen jättebra alltihopa, vi känner oss mycket nöjda! Ok, Standesbeamten gjorde bort sig och strulade och vi svämmade över i smakakor...men allt sadant glöms ju när resten blir underbart!
Kvällen innan hade hela familjen kommit och vi hade alla picknick i parken under varan balkong. Det blev lite av en oorganiserad Polterabend! Det var sa kul att se alla min syskon pa en gang, eftersom det inte händer sa ofta. Efter ett parti kubb, blev det att ga till sängs rätt tidigt, trodde jag iallafall, för jag började vid halv tio, men det blev framat ett, eftersom alla de tusen smagrejerna man maste göra fördubblas och dessutom tror jag att halva Sverige ringde oss den kvällen! :)
Redan kl 8 pa lördagen kom harfrissan och framat 9.30 var vi färdigsminkade och klara. Da kom min bror och hans tjej och at frukost med oss och sedan akte vi och fotade i en slottspark, solen sken och det kunde inte ha varit bättre! 300 foton senare kom askan och vi kastade oss hemat efter att ha hämtat en kebab pa favvostället. En timme senare kom vi till Strandesamt och till min chock var alla barbord (det fanns en liten barhörna med stabord som vi fick använda) fyllda till brädden med smakakor som min kära svärmor hade bakat. Hur manga ganger hade jag inte sagt att jag pa inga villkor vill ha dit smakakor (hatar smakakor), men det var ju bara 8 sorter (!) och hade jag bett om det hade det väl blivit 25. Jag som ville att bröllopet skulle symbolisera vad vi star för och inte en massa styrianska (?) traditioner, men men jag var nog den enda som störde mig och sa mycket gjorde det ju inte. Men handen pa hjärtat, hur bra passar sekt och smakakor ihop
Sahär i efterhand är det rätt roligt! Jag är lite av en perfektionist, speciellt när det kommer till mat och i min värld ska det inte vara smakakor pa ett bröllop. Ibland kan jag känna mig lite ledsen över att hon inte lyssnad mer pa mig och vad vi önskade pa varan (sedär där det bor en bridezilla i mig med
) bröllopsdag, men va tusan sa smasint är jag inte heller och om inte annat hade alla nagot till akffet hon oss dagen därpa ;)
Varan tillsynes sympatiske Standesbeamte hade förvandlats till ett nervöst monster osm gjorde det mesta fel. Men det var ju mitt fel, som han högt och klart meddelade hela försammlingen när vigseln börjat, da jag gjorde honom nervös och hade ändrat om hela programmet i sista sekund (vilket självklart inte stämmde!) Det var mest pinsamt för honom själv, kan jag nog tycka sahär i efterhand.
När alla hde gatt in och satt sig skulle det börja spelas brudvals fran Delsbo...men när jag gör mitt sista toalettbesök börjar musiken spelas (CD)...panik!!! Ingen av gösterna hade hunnit sätta sig. Gubben blev helt enkelt nervös och startade i förtid och med det var varan fina inplanerade entre borta. Själv blev jag ju sa stressad att jag gjömde blommorna, sa det blev lite lustigt när min syrra fick smyga ut och hämta dem :)
Solisten sjöng jättefint och nästan alla hade tarar i ögonen...a gifta blev vi! Sedan blev det smakakor med sekt och jag höll ett litet tal till Mackan...da började jag ju sa klart själv att grata och flera med mig. Hade skrivit en dikt och tog varje vers först pa svenska och sedan pa tyska.
Efter gruppfoto blev det avfärd till Schloß Hellbrunn och ett glasblaseri som vi hade hyrt. Tanken var att vi skulle ha akt dit med häst och vagn...men eftersom vädret var lite ostadigt ändrade vi till vanliga bilar. Där fick vi sekt och alla fick sina glas ingraverade medans de väntade, alla som ville fick ocksa prova pa att blasa en egen glaskula och det var nästan alla. Det blev verkligen lyckat! En stund senare anlände vi till middagen och det blev en sa bra kväll sa!! Maten var jättegod, massa roliga pahitt och tal! Manga av gästerna uttryckte en önskan att vi skulle öppna presenterna efter tartan (som lilla svärmor gjord gudomligt god!)...sa vi gjorde det! Sedan blev det lite spontandans och en egen variant av brudvals, mera vin och en avslappnad stämning! Lyckat helt enkelt! Jag var den sista som strax efter tva lämnade lokalen. Behöver jag säg att min svärmor ordnat med en rad sma (läs onödiga!) gavor till gästerna. Vi hade kommit överens om att alla gäster skulle fa en flaska vin, eftersom det passade sa bra till glaset de tidigare fatt. Vid varje sittplats hade det dessutom statt en liten box med mozartkulor, sa jag tyckte helt enkelt att det räckte. Men nu fick alla alltsa en pase (speciellt gjorda i papper...sa klart!) med vin och kürbiskernöl (som vi bestämmt att vi skulle skippa eftersom alla gäster reste och pumpaolja vill man ju ogärna ha i packningen) samt en massa annat krafs som min stackars 14-ariga svägerska mastat tillverka och sist men inte minst...ja, i har redan listat ut det...sma celofanknyten med smakakor!! (Skäms fortfarande över att jag gav bort smakakor till folk :)) Men jag ska väl vara glad att hon ansträngt sig tanten (eller tant och tant, hon är ju 43!) och visst är hon rätt go egentligen! *ler* sitter här och skrattar!
Pa söndagen hade vi lite av öppet hur i vara 40 kvm, det ena kaffesällskapet kom efter det andra! Pa em blev det lunch-middag med hela (min) familj pa stan och sedan klassisk konzert för den som ville! Trakigt men , sant gör jag nu min tredje arbetsdag denna vecka, och vardagen smyger sig sakta men säkert tillbaka! Pa alla sätt och vis har den senaste tiden varit underbart, lördagen var ju saklart inget undantag :) och festligheterna tar ju inte slut nu utan om nagra veckor väntar partajet i Sverige!
Lycka till i sluttampen tjejer...snart har ni det ocksa avklarat!
Om jag lyckas trixa till en liten egen sida...kommer det bilder
Sedär...dax att ga hem :) /Lisa