• lokatt

Någon som ska gifta sig 2006 - del 2

ok tjejer, vår gamla tråd är avstängd för svar - vilka skurkar! så, en ny en. vi kan ju inte bara sitta tysta, vi har ju flera månader kvar att planera, dividera och bara ha utbyte av varandra.

alltså *trumvirvel* : låt mig presentera den nya 2006-tråden!

• Svar på tråden Någon som ska gifta sig 2006 - del 2
  • sommarbrud2006

Hej på er alla blivande,själv kommer jag att stå brud sommaren 2006 och kan inte tänka på annat än bröllop.Skönt att kunna babbla av sig.har ni redan bokat lokeler?isådanafall,vilka?

• emmael

Jag har frågat min tärna, och hon blev jätteglad!
    Tidigt, jag vet, men hon ska åka till Kina och vara borta över hela sommaren och jag ville fråga innan.
    Välkommen sommarbrud 2006. Vi ska ha vår fest på en släktgård och hyr tält, antagligen från rentatent, till middagen.
    Hur var bröllopet Anna! Berätta berätta!

• lokatt

emmael:
    helt kort så var det jättevackert! jag började snyfta när de kommit en meter in i kyrkan...
    de såg båda så fina ut, och så lyckliga. känns som att ser vi hälften så "bra" ut som dem... ja, då är jag nöjd.
    mer sen.

• emmael

Idag är det 432 dagar kvar till vårt bröllop!

• brud0606

Åh nu är det bara 382 dagar kvar.. kan det inte gå fortare... :)

• lokatt

bröllop var det som sagt i lördags, då lilla kusin gifte sig med sin kille sedan 13 år tillbaka, i "vår" kyrka.
    själva kyrkan är gammal och i trä, utan det där pampiga som så lätt kan få en kyrka att se "för mycket" ut. det var levande ljus tända på väggarna & altaret, samt i takkronorna, och i de små "vaserna" på bänkväggarna satt vitsippor.
    deras färg var lila, från blommor & läppstift (mkt mer smakfullt än det låter) till servetter & dukar. brudbuketten var enkel men vacker, med mer betoning på bukett än på brud, och passade hennes person. bruden har aldrig varit vackrare - och jag började känna tårarna komma redan efter mindre än en meter.
    vigseln kändes som de två, med referenser till deras intressen, med barnen delaktiga och med en annan kusin som solist.
    efteråt åkte de cabbad amerikanare därifrån, även detta mkt "de", och vi andra åkte iväg för att möta upp vid festlokalen. (på väg dit gjorde vi ett stopp hemma, fästmannen & jag, för att överlämna plutten *så stilig* till kvällens barnvakt)
    där serverades gott vin, god mat & smarrig tårta. där var tal, ett busigt påhitt som fick alla att skratta och mera sång från ytterligare en kusin. efteråt dansade vi till live band, den där sortens musik som såväl 50-åringarna som 15-åringarna dansar till.

så här efteråt känner jag bara att ååååh, varför är det inte kortare tid kvar för oss?
    det är inget "bara" med de 271 dagarna som är kvar just idag...

• Maya K

hej tjejer.. har inte hunnit planera ngt för tillfället... kommer att planera en massa när skolan tar slut.. Min m2b blev lite tjurig på mig när jag sa att jag hade så mkt att tänka på osv och allt känndes så jobbigt. Då sa han att vi inte kommer att gifta oss förän nästa år och frågade om jag tänkt planera allting själv.. Han vill vara med och planera.. hmmm.. vilken rödbeta.. om jag sedan frågar ngt av honom så säger han ju inget.. hmmm..

• coolcat

sommarbrud2006:
    Vi ska gifta oss 27 maj 2006 och har bokat Allhelgonakyrkan på söder i Stockholm samt Ängby Slott i Bromma för festen.

Men huuu, nu har jag börjat skissa på en budget och HUGA det blir så snabbt mycket pengar och då är det ändå bara festlokalen som får anses vara dyr (egentligen är lokalen prisvärd, det är faktumet att man måste använda deras personal som plockar till)!

Igår satt vi och pratade om om det verkligen kan bli så mycket som 50 000 kr, det kändes väldigt mycket. Efter att ha skissat på budgeten känns det som att det blir 50 000 hur snabbt som helst. Vi funderar på att catera huvudrätt och fixa förrätt och efterrätt med hjälp av snälla släktingar och vänner. Svårt att uppskatta priset då. Vad kan en caterad huvudrätt kosta - 100-150 kr per kuvert?

Har ni börjat räkna och hur går det?

• Maya K

coolcat..

Vi kommer att ha buffe och har räknat med att maten för 70 personer då skulle kosta kring 12 000- 17 000kr beroende på vad man ska ha och vilken catering firma som vi ska anlita..

Det kan mycket väl springa iväg med pengarna.. man måste ha strikta riktlinjer så att man slipper bli orolig för att det blir alldeles för dyrt

• coolcat

Maya K:
    Jo, så är det ju. Jag har misstänkt att vi skulle hamna på 50-60000, men min sambo blev lätt chockad. Han känner nog också mer än jag att det finns så mycket annat roligt att göra för de pengarna. Gjorde ni en budget INNAN ni började planera eller har ni satt riktlinjerna efter hand? Det är så orättvist att festlokaler i Stockholm kostar flera tusen men en bygdegård på landet ibland bara kostar några hundra att hyra :( Men men nu har vi ju valt att gifta oss här så vi får bita i det sura äpplet, och räkna noga...

Svar på tråden Någon som ska gifta sig 2006 - del 2