• lokatt

Någon som ska gifta sig 2006 - del 2

ok tjejer, vår gamla tråd är avstängd för svar - vilka skurkar! så, en ny en. vi kan ju inte bara sitta tysta, vi har ju flera månader kvar att planera, dividera och bara ha utbyte av varandra.

alltså *trumvirvel* : låt mig presentera den nya 2006-tråden!

• Svar på tråden Någon som ska gifta sig 2006 - del 2
  • emmael

sun: i sådana fall blir det nog så att vi plockar fram bröd och goda pålågg och ställer fram 3-4 grillar så får gästerna plocka ihop sin egen macka. Vi har många vegetarianer och allergiker (bla jag själv) och smaken är ju dessutom som baken...

Jag är glad, för idag har vi fått lägenhetskontrakt! Hyreslgh är i princip lika svårt att få i Lund som i Stockholm, men vi har fått en jättefin tvåa på 57 kvadrat, centralt med innergård och trevliga grannar (verkar det som). Allt löser sig. Hurra!

• Sunshine Girl

emmael, Grattis till nya lägenheten!! :) :) :)

• lokatt

idag är det bara 289 dagar kvar till vårt bröllop!

Sunshine:
    nja, knät funkar så där. har införskaffat ett stabilt stöd, och tar mig fram & tillbaka till affären (2 min) & dyl. dagens babysim var terminens sista, och jag var med trots allt. fick ta det lugnt, och efteråt värkte det lite, men på det stora hela helt ok. kanske inte så dumt att vara i varmt vatten (34 grader idag) plus att man rör sig smidigare i vatten...
    gillar inte häst? så trist! för dig alltså. mamsen sa något liknande, tills jag "lurade" henne att ersätta nyårsoxfilén m häst ett år. kommentarerna var typ "den bästa oxfilé jag någonsin ätit!" problemet m renkalvssteken (som masen också föll för) är min tärna... fast hon får väl käka fisk då.
    muslimen är min fästmans storasysters sambo, och jag tror inte han är så extrem. det är väl typ fläsk, punkt. han har smakat alkohol sedan han flyttade till sverige, det vet jag.
    men då är vi nästan jämngamla iaf, jag fyller 32 nästa vecka. lite skönt att "se" någon i sin egen ålder här!
    alfabetet knalla på - mina favoriter just nu är nog x och å...

nej, trött anna ska nog ta och krypa så sakteliga mot sängen nu... klockan fem med skrik kommer nog i natt också är jag rädd. ha det så kul tjejer!

• Bröllopstokiig

å jag håller på med vår websida om 27/5 nästa år! Det känns jättespännande att fixa med den. Det är första gången jag gör ngt sånt :)

• Maya K

Välkommen Peppina :)

Har inte fått så mkt tid över till att surfa här på BT men hoppas att jag får det om en månad.. har ju som sagt bråda dagar i skolan,

Idag kan jag dock berätta att jag ska ringa till en kyrka och sen till en festlokal.. Min blivande tyckte att området jag valt är jätte fint så jag hoppas att allt går bra :)

Nepp.. nu måste jag plugga igen. Medelar er sen hur det gick med kyrka och lokal

• lokatt

emmael:
    tårta med mycket choklad i, mums! har ni börjat kolla på recept än? annars vet jag att det finns iaf något chokladigt recept på svartbrud.se
    annars har jag samlat på mig några recept, bland annat detta:
    Bröllopstårta av choklad

100 - 120 bitar

matfett att smörja formarna med

Till en botten med 35 cm i diameter:
    900 g mörk choklad
    900 g mjukt osaltat smör
    10 ½ dl strösocker
    12 ½ dl mandel, mald
    20 ägg, delade
    7 dl ströbröd
    1 ½ dl kakaopulver
    2 krm salt

Till en botten med 30 cm i diameter:
    500 g mörk choklad
    450 g mjukt osaltat smör
    5 ½ dl strösocker
    7 dl mandel, mald
    14 ägg, delade
    4 ½ dl ströbröd
    1 dl kakaopulver
    2 krm salt

Till en botten med 25 cm i diameter:
    275 g mörk choklad
    225 g mjukt osaltat smör
    2 ½ dl strösocker
    3 ½ dl mandel, mald
    8 ägg, delade
    2 ½ dl ströbröd
    4 msk kakaopulver
    1 krm salt

Till en botten med 20 cm i diameter:
    225 g mörk choklad
    175 g mjukt osaltat smör
    2 dl strösocker
    3 dl mandel, mald
    6 ägg, delade
    1 ¼ dl ströbröd
    3 msk kakaopulver
    1 krm salt

Till aprikosglasyren:
    550 g aprikossylt
    6 msk likör, tex. Cointreau

Till den första chokladglasyren:
    900 g mörk blockchoklad
    9 dl vispgrädde

Till den andra chokladglasyren:
    450 g mörk blockchoklad
    4 ½ dl vispgrädde
    3 msk likör, t.ex. Cointreau

1. Smörj noga formarna med fett och klä dem med bakplåtspapper. Gör en botten i taget. Smält chokladen. Använd elvisp och vispa socker och smör ljust och fluffigt. Rör ner den smälta chokladen, mandel, äggulor, ströbröd och kakaopulver och vispa tills allt är väl blandat.

2. Använd en elvisp och vispa äggvitorna med saltet tills de är hårda. (När man gör de största bottnarna kan det bli nödvändigt att använda två skålar.) Vänd ner hälften av äggvitorna i smeten för att mjuka upp den och vänd försiktigt ner resten. Häll smeten i formen och grädda i 175ºC i ca 1 ¼ timme för bottnen med 20 cm i diameter (denna form är lite högre så därför tar den längre tid att grädda än den med 25 cm i diameter), ca 1 timme för bottnen med 25 cm i diameter, ca 1 ½ timme för bottnen med 30 cm i diameter och ca 2 timmar för bottnen med 35 cm i diameter. När bottnarna är gräddade ska de precis kännas fasta när man rör vid dem.

3. Låt varje botten svalna i formen ca 10 minuter och vänd sedan försiktigt upp dem på bakgaller och låt dem kallna.

4. Svep in dem i smörgåspapper och aluminiumfolie och låt dem ligga i frysen tills de ska användas.

5. När tårtan ska läggas ihop gör man först i ordning aprikosglasyren. Värm aprikossylten med likören tills den har smält.
    6. Första chokladglasyren
    Hacka eller bryt chokladen i små bitar. Lägg dem i en tjockbottnad kastrull tillsammans med grädden och värm på mycket svag värme under ständig omrörning tills blandningen är tjock nog att kunna bredas på. (En varm dag kan det bli nödvändigt att låta den svalna i kylen.)

7. För att lägga ihop tårtan tar man bort omslagen på de fortfarande frysta bottnarna och penslar dem med aprikosglasyr på ovansidor och kanter. Bred därefter ett så tunt lager som möjligt av chokladglasyr över ovansidor och kanter på alla bottnarna. Låt dem stelna. (Det brukar ta ca 2 timmar - glasyren stelnar inte helt, men känns inte längre kladdig vid beröring.) Spara ev. överbliven glasyr.

8. Lägg den största bottnen på ett tårtfat och stapla sedan de övriga ovanpå. Se noga till att de placeras precis i mitten.

9. Ställ de staplade bottnarna på en stadig vridbar skiva (om du har det) eller på ett stort bakgaller eller på någon av de upp- och nervända bakformarna. Ställ tårtan mitt på en rymlig arbetsyta där du kommer åt från alla sidor om du inte kan vrida den.

10. Andra chokladglasyren
    Gör den andra satsen chokladglasyr och använd ev. överbliven glasyr från den första satsen. Lyft kastrullen från värmen och låt glasyren svalna tills den täcker baksidan på en sked som sticks ner i den. Häll upp glasyren i en mugg och häll den sedan i en jämn ström från toppen av tårtan och låt glasyren rinna hela vägen ner till den nedersta bottnen. Om den står på en vridbar skiva vrider du tårtan när du hällt på den första muggen för att se till att glasyren blir jämn. Om du inte har någon vridbar skiva måste du gå runt tårtan för att kunna göra detta hellre än att försöka vrida på den. Glasyren kommer att rinna ner på fatet. Se till att även detta blir jämnt täckt. Försök att låta bli att bre ut glasyren med stekspade därför att det gör att glansen blir mattare. Låt tårtan svalna helt innan du flyttar den.

11. Knyt ett band runt kanten på fatet när glasyren har stelnat och fäst det med nålar. Ställ försiktigt tårtan på en bricka eller ett litet bord. Så här kan tårtan stå i upp till 2 dagar om det inte är sommar eller vädret är fuktigt. Då blir glasyren förstörd om den får stå längre än ett dygn. Lägg på dekorationerna av bladguld, chokladlöv eller chokladrullar på bröllopsdagens morgon.

12. Lyft ner en botten i taget med stekspadar när tårtan ska serveras. Skär den i tunna skivor med en stor vass kniv.

• lokatt

Peppina:
    välkommen! hoppas din respektive skybndar sig med frieriet!

idag är det bara 288 dagar kvar till vårt bröllop!

• Sunshine Girl

Anna Lokatt... Måste få börja med hästkött :D
    Ok.. i rättvisans namn.. så har jag enbart ätiti hästkött som finns typ på ica eller konsum.. istället för skinka t ex.. och det har jag inte tyckt om Men självklart är jag öppen för förslag :D

Vad skönt det låter med att din blivande svåger inte är extrem.. Det är likadant med "våra" muslimer det är också att de inte äter fläsk :)
    Japp.. håller även med dig vad gäller åldern... Känner sig nästan gammal här ibland och vi som är purunga :D

• Maya K

anna lokatt:

Oj.. ditt inlägg måste ha tagot länge att skriva Heheheh.. tog receptet jag med.. har iof tänkt ha princess tårta men man vet aldrig ;)

• lokatt

Sunshine:
    jepp, unga & fräscha som rosenknoppar!
    vad gäller hästkött på macka, ska man äta det så "ska" man köpa den sorten som kommer från gustavs *rotar i kylskåpet* mattssons, heter den. det är faktiskt smakskillnad på sorterna, tro mig! *burr* när jag bott på ocivilicerade platser där de inte sålt den sorten har jag fått abstinens! (ett år i halmstad slutade det med att min mamma skickade en väska med förbipasserande vänner - en varm tröja & 15 paket hästkött... det säger väl allt)

jo, det är rätt skönt att den blivande svågern (så konstigt det låter, för att inte tala om känns) är rätt lugn på den fronten. mitt enda problem med honom är att jag inte begriper mig på honom. men, det är å andra sidan sant om nästan hela min älsklings släkt så... ja.

dags att jaga plutten, han försöker äta min penna!

Svar på tråden Någon som ska gifta sig 2006 - del 2