• fru AM

    Välkomna till Tivoli Empatia!

    I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?


    Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.


    Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.


    Förra tråden: 

    www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

  • Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • _koko_

    BS - Ja, det är faktiskt hur lyxigt som helst, men jag tror vårt dagis tycker det är det mest praktiska för dem också, barnen bråkar inte lika mycket med dem som med föräldrarna och på- och avklädning går väldigt smidigt. Vi lämnar och hämtar för det mesta inne (de är ute efter lunch/vila).

    Två middagar skulle nog inte funka så bra hemma hos oss, dels är jag lika hungrig som barnen när de äter, och dels skulle jag inte orka laga mat två gånger (även om den ena bara handlar om att värma rester), känns som att det bara skulle bli laga-äta-lägga-laga-äta-lägga sig själv eftersom jag är så trött på kvällarna. Men jag inser ju att andra familjer funkar annorlunda.

  • BrudSommar2006

    Fast jag tycker att om jag först ska värma mat till barnen och sitta med dem när de äter och sedan laga mat till oss och sitta vid bordet igen så går det bort mer tid än om jag äter med barnen och så är det gjort och så får maken värma till sig sedan. Tror inte att jag klarar att vänta med att äta tills efter att barnen lagt sig hursom, de lägger sig åtta och sedan är man ju jättetrött och färdig att gå och lägga sig själv!

  • passionsblomman

    AM, himmel vilken tid han behöver på morognen din man!
    Det är väl inget litet dilemma, det faktiska resultatet är ju-förutom att du drar hela lasset själv med alla bestyren-att han tar av din arbetstid varje dag. Det vore ju helt otänkbart om det omvända vore att "nä, jag måste tyvärr gå hem två timmar tidigare, för min fru behöver läsa tidningen och bada badkar nu innan middagen".

    Oavsett hur den exakta lösningen ser ut, så är det ju helt orimligt att en av er ska ha all den där tiden på bekostnad av den andres arbetstid!
    Om han åtminstone kunde gå upp och duscha först av allt och helst lite tidigare dessutom, så kanske du kunde ta fram frukost och påbörja det hela, så är det ledigt i duschen för dig och han kan ta över resten av frukosten och duka bort och så sedan? För då kan han ju köra resten av racet och du helt enkelt (enkelt och enkelt, men sonika då) fixa iordning dig själv och slå dövörat till, låsa till kontoret och låta dem sköta sig själva. (Jo, jag hör själv hur lätt det var att säga och hur svårt det nog är att göra, men det hade ju varit rätt bra om det gick)
    Läsa tidningen ifred på morgonen betraktar jag som överkurs om man har småbarn.


    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • BrudSommar2006

    Koko, jag tycker som du om middagsfixet!

    Vårt dagis har samling och fruktstund nio och sedan går de ut. Tror inte att samling innan lunch skulle fungera så bra för de små barnen för de håller ju på att däcka i lunchtallrikarna som det är innan det är sovdags men det beror väl på vad de har för rutiner. Nu är de bara ute en gång om dagen eftersom det blir mörkt på eftermiddagen men sedan kommer de att vara ute när man hämtar. Jag vet att man kan ringa innan man kommer om man vill att de ska klä på barnet men det brukar jag inte bry mig om.

  • FruCicci

    Koko, jag är jätte hungrig när barnen äter vid 17 tiden med. Men jag är inte alltid hemma till 17 och när jag hämtar är inte maken hemma till 17 heller, han kommer ju inte förrän tidigast 18, eller 18.30. Så jag sitter alltid ner med barnen när de äter och tar en knäckemacka med dem, de får naturligtvis det till maten också. Så känns det som man äter tillsammans med dem och man stillar hungern Maken och jag äter sedan strax efter 19 och då gör jag alltid mat för 4, så barnen får väl lagd mat dagen efter. Blir det inget över till dem, eller att vi äter något annorlunda som inte är så barnvänligt så att säga, så får barnen typ köttbullar och mackaroner som går snabbt dagen efter
    För oss fungerar detta helt fantastiskt Jag och maken får dessutom en helt underbart skön och stillsam måltid tillsammans där vi kan diskutera hur respektives dag har varit, utan att torka och mata etc....
    Men som du säger så gör ju alla som passar dem bäst!

  • Klockarbol

    Tänker massor på Mugglan-familjen och känner en virrig blandning av att "jag måste nog vara hemma så jag kan kolla nyheter och strunta i både sjukhus och födelsedagsfiranda" och "jag ska nog inte öppna forumet förren efter 23-tiden i kväll när även äldsta har gått upp till sig så hon får ha sin födelsedag".

    Fast ingetdera funkar ju och dessutom har jag berättat för äldsta om Mugglans mardröm - hon frågade själv varför jag såg så chockad ut - så hon frågade flera gånger igår om vi visste något mer.

    Jag har bestämt mig för att idag är en bra dag och att största orosmomentet är att hitta parkering vid Ackis!

    Telis - fy så tungt att känna så, jag hoppas så att du hittar ett sätt som känns ok även för dig! Jag tillhör själv kategorin "tvärtom" jag mådde som du fast för att jag inte kunde börja jobba tillräckligt fort. Spädbarns- och småbarnstiden funkade verkligen inte för mig.
    Jag är fetFÖR valfrihet och att få bestämma själv i egenskap av förälder - på samma sätt som jag hade möjlighet att börja jobba tidigt (efter 3 mån) för mitt och mina barns bästa så tycker jag att det ska vara en självklarhet att kunna välja att vara hemma med sina barn längre än "normen"!
    Så det så!

    Du har ju laga rätt att begära arbetstidsförkortning och gå ner till 75% fast du behåller din heltidstjänst när du har små skruttar hemma. Om ekonomin tillåter kanske det kan vara ett bra alternativ?
    Eller ja, jag har gjort så fast ekonomin inte tillät - somligt är viktigare ändå.
    Beroende på var man är anställd så varierar det hur länge man har rätt till arbetstidsförkortning. Hos oss är det till barnet fyller 8 år eller går ut 1a klass, på andra ställen är det ända till barnet fyller 12.

    Jag har dessutom sökt och beviljats 25% tjänstledighet även efter att yngsta gick ut 1an - min chef är en bra chef och hon litade på mig när jag sa att det här behöver jag för att kunna prestera mitt bästa.
    Hon vet att  jag gör ett bra jobb och är effektiv under min 6-timmarsdag och jag mår bra av att kunna prestera och leva upp till mitt löfte.
    Att hon sedan tydligt har sagt att hon ser fram emot att få dra nytta av min kapacitet på heltid när jag väljer att gå upp i tid igen känns som ett förtroende och inte ett krav

    Hm, nu blev jag lite entusiastisk så nu får jag posta och läsa igenom tråden igen så jag kommer på vad jag mera tänkte på!

  • fru AM

    Tack återigen för input!
    PB: du slår huvudet på spiken!
    Cicci: det är min målsättning att  testa din variant ett par veckor! 

    Jag ska inte vara orättvis - min man kommer hem mellan 17 och 17.30 (han har typ 2 minuter till/från jobbet) men middagen är ju då klar/påbörjad med en klängande och närhetstörstande Hektor kring benen - så jag drar bara lasset en timma själv på eftermiddagen. (Men då borde jag kunna "gå till jobbet" en timma tidigare på morgonen tycker jag. PB:s körschema låter superbra . förutsatt att morgontrötte far i huset kan tänka sig att gå upp tidigare...)

  • Klockarbol
    passionsblomman skrev 2011-01-11 11:10:34 följande:
    Har ni sett annonsen här intill på Köp&Sälj? den om Herr Lackskor 200:-
    Om man skulle höra av sig och fråga vad Fru Lackskor kostar?

    Cool 
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur


    Hur är det med förkylningen?

    BS - Vad gäller kaninen så har jag full förståelse för att du känner dig som ett monster - högst naturlig reaktion - men jag tröstar med att mina erfarenheter av att ha MASSOR med kaniner (har haft stor kaningård under en massa år) som suttit i kall-lada och utomhus året runt har lärt mig att en kanin klarar sig bra med att få vatten en eller ett par gånger per dygn.
    Under vinterhalvåren så gav vi rabbisarna möjlighet att dricka sig otörstiga varje kväll, sen gjorde det inte något att skålarna frös till nästa kväll!
    Undantaget är givetvis dräktiga honor och honor med kull - de fick vatten flera gånger om dagen.

    Men jag misstänker att er hoppis blev ganska glad när buren öppnades igen - äventyr i all ära men även kaniner trivs bra 'hemma'

    Jag är ju själv extremt morgontrött men kompenserar detta med att jag är klar att åka på max en kvart så ingen ska behöva bli försenad på grund av mig.
    Här har lösningen sett ganska tvärt om ut - nu är vi alla morgontrötta så det har ju hjälp en del - maken är ju diabetiker och måste upp för att äta frukost i alla fall så det har aldrig funnits någon vettig anledning att jag som inte äter frukost för 9 ska ämla mig upp och titta på när de andra äter!

    Å andra sidan så har jag ju fått bära de flesta andra lassen ensam...

    AM - jag håller faktiskt med PB om att det finns något orimligt och dessutom respektlöst i att "slösa" med din arbetstid...
    Fast nu är jag ju också ganska kantstött och stingslig på kapitlet "Att slösa med någon annans tid"...

    Nä, nu måste jag verkligen göra lite nytta innan det är dags att hämta mini och åka till stan!
  • smint

    haha era män låter precis som min sambo.. så sjukt morgontrött och äter lnappt frukost själv så han går upp, in i duschen och sedan går han typ.. så då skall jag ha fått upp Tilde klätt på, gett frukost osv.. sedan de dagar han lämnar går han alltid så sent till tåget så dom får stressa..    jag går alltid 10 minuter innan tåget går även om vi har vagn eller inte då får hon strosa i lugn och ro och slippa stressen.. Men det skall bli otroligt spännande när nr 2 nu kommer för nu har vi kommit överens om att han skall lämna varje dag i början innan rutiner sitter osv..   på helgen skall vi ta varannan dag men efter hon har tröttnat på att ligga i vår säng och går upp så tar det 100 år för honom att gå upp och då har jag redan blivit så vaken och hungrig så jag inte kan ligga kvar halva dagen i sängen..

    middagar äter jag och Tilde oftast tillsammans, sambon kommer mitt i maten eller efter. ibland äter vi efter hon somnat, men jag är ju så hungrig nu så det funkar sällan..

    hoho nu klagade jag också visst men det verkar vara lite lika på de flesta håll.

    dom är alltid ute på morgonen och oftast äter dom frukten ute och har lite samling men nu när det är kallt så sitter dom inne i hallen och bara knäpper upp jackorna och äter frukten.. blir enklare sedan när det är vår..

     

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!