• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • porchez

tack för era input om vännen, känns bra att ventilera ämnet lite...
    Fick precis svar ifrån honom och jag blev riktigt sur, vet inte varför, kan inte ens själv tolka mina känslor. Men jag känner honom via en gemensam vän, nu var han hemma hos henne och kollade på film. Den här vännen brukar "slänga ut" mig kl 22 på helger, för att hon behöver sin sömn, vet inte om det är det som stör mig, eller att jag är svartsjuk?? han har massa tjejkompisar, har aldrig brytt mig tidigare, men även jag är ju bara en vän... är han så mot alla?

sorry, känns som ett extremt barnsligt utlägg om ingenting, men måste få rensa och skriva av mig....

• start september

Hittade bara Sweets fem senast lästa böcker, hade för mig att hon hade mer förr. Hpn tipsade om Hundraåringen - den ligger på lut här. Det gör också den här Elisabet Gilbert-boken, jag började men tyckte den var lite snackig,

• porchez

är det någon som läst "100-åringen" ? jag har hört mycket positivt om den.

• Hattis

Tycker inte att du är barnslig Porchez - jag skulle definitivt bry mig. Även om det inte behöver betyda något (klockan är inte ens 22...) Kan varmt rekommendera Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann om du vill ta upp läsandet. Den ökar garanterat chansen att du somnar med ett fniss i kroppen

Klackenbergboken är lite djupare - föreställ er att växa upp på Östermalm på 60-talet i ett intellektuellt kommunist/alkolholisthem.

• porchez

hattis - du kanske har rätt Tänkte testa genom att smsa honom efter kl 22 och skriva att han ska hälsa till henne så får vi se hur länge han är kvar..

somna med ett fniss är exakt vad jag vill göra! Så när jag känner mig sugen på att läsa ska jag definitvit köpa den boken...

• Telis

Mugglan, phew, vad underbart att det gick att operera! Fortsätter tumhållningen...

Parnassia, det är som förut med Televinkens mage. Men nu är det "bara" två veckor kvar tills vi ska på utredning.

Ursäkta svordomarna men vilken j-a f-rbannad skitdag. Nya jobbet verkar helt okej och alla är trevliga osv men jag står inte ut med att inte få träffa Televinken mer än två-tre timmar på kvällen varje dag. Det känns FEL, FEL, FEL i hela kroppen. Sitta på ett j-a urket kontor och göra något skitjobb som knappast gör världen till ett bättre ställe, så jädrans meningslöst. Samtidigt som min lilla finaste kille alldeles för snart är stor. Jag dör lite för varje minut.

• Tinga

Tack för alla boktips; sparar ner för framtida bruk, de som inte blir lästa den här gången.

September - Hundraåringen har jag också funderat på, och tänkt läsa själv, med den hade ett par av de andra redan läst. Gilbert-boken har jag läst; den var lite småtrevlig, men inte alls så djup som den utmålades som, tyckte jag.

Hattis - den där Tingsten-boken verkar också spännande.

Porchez - jag tycker att det kan vara både och med böcker; ibland är det skönt att bara läsa en historia, för att slippa tänka på sin egen tillvaro. Hoppas att du hittar tillbaka till läsandet igen.

Just nu läser jag David Eberhards Ingen tar skit i de lättkränktas land, men den rekommenderar jag inte. "Totalt värdilös" om jag ska citera Emil i Lönnebergas pappa, Anton. Det räcker att läsa baksidestexten, så har man fått sig hela bokens innehåll till livs. Jag vet att han är ute efter att provocera, men jag tycker inte att han lyckas; han skriver så trist och dåligt att man inte ens orkar läsa boken till slut, inte ens pur ilska ger en tillräckligt med kraft.

• Tinga

Telis - usch, vad jobbigt det låter. Det finns inge möjlighet att du kan jobba ett par timmar hemifrån på kvällen, så att du kan få lite mer tid tillsammans med Televinken, genom att gå hem tidigare på eftermiddagen? Är att bli hemmafru på heltid ett alternativ, eller? Kram! Vet inte riktigt om jag ska trösta eller peppa. (Eller bara hålla klaffen! )

• kängu

Tinga, jag tipsar om Boktjuven (fast den kanske ni redan läst?). Annars läser jag mest facklitteratur om sväljning just nu "En dag" ska vara helt fantastisk, den ligger och väntar här hemma men jag har inte hunnit läsa den ännu www.adlibris.com/se/product.aspx

• kängu

Jag tyckte mycket om "Skynda att älska" av Alex Schulman, den är ett tips!

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!