• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • _koko_

start - Tack för tipset om tandläkarfilm! Man vill ju att första besöket ska bli något positivt... Jag är inte alls rädd för tandläkaren till skillnad från sambon, så det är nog jag som ska följa med iaf.

porchez - Knepig kille!!

klockarbol - Tack! B12-tabletterna innehåller bara B12, och typ 10 gånger så mycket som i vanliga vitaminpiller. När bristen upptäcktes skulle jag ta 4 om dan.

• smint

september: med dottern gick jag över 4 dagar enligt ul, men enligt mina uträkningar i början kom hon på rätt dag 

undrar om han håller på att fixera sig eller så nu i kväll, det trycks och bökas friskt iaf..

porchez: gulligt av vännen att erbjuda sovplats, men kan förstå om det kändes lite märkligt dagen efter, skumt att han inte hör av sig .. 

vi kommer välja folktandvården till dottern nu iaf, ligger nära och bra och jag har själv inga dåliga erfarenheter av folktandvården som barn. 

klockarbol: åh så jobbigt med sådana tunga samtal på kvällen också.. sedan är ju nattsömnen förstörd om man inte är överens..

vickan: trist att chefen skall sluta  men det kommer säkert gå bra med den planen du har ang jobba halvtid osv.. 

• Tinga

FruLlan – du är för söt!

BS – jaha, jag trodde att Fjällräven hade typ skalbyxor också. De har ju tjocka dunjackor, så det verkar ju lite konstigt att inga motsvarande byxor finns. Fast AM verkar ju ha hittat en bra sida.

Muggles – åh vad bra att det går att operera! Steg ett på den långa vägen är ju därmed avklarat åtminstone. Fortsätter hålla tummarna såklart. Kramar!

Parnassia & andra – jag instämmer i PB:s lovord om PM; maken och jag blev också väldigt nöjda när vi var där. Och det lutar faktiskt åt att det blir en ny runda till Växjö i vår, för maken och jag fick två hotellövernattningar i Sverige i julklapp från makens föräldrar. Vi hann inte med Utvandrarmuséet senast vi var i Växjö, och det skulle jag gärna vilja besöka.

Klockarbol – hjälp, vad irriterande att dina provsvar kommit på villovägar. Bra att du får hjälp med att jaga ifatt dem iallafall. Kram!

Vickan – vad trist med din chef; bra chefer växer ju inte på trän direkt.

Koko – usch, vad segt det låter med Lillebrors mage. Trist när gamla beprövade knep inte längre funkar.

September – illamående låter ju bra. (Vilka konstiga saker man tycker är bra, numera. ) Berättelserna om Piff & Puff har jag sparade; när jag nu äntligen lyckades få ihop några rader om dem gäller det att hålla hårt i det.

• Tinga

På onsdag ska jag ha träff med min bokcirkel, och så är det dags för mig att välja den nya boken. Jag funderar på att föreslå Svinalängorna av Susanna Alakoski, för den har jag länge tänkt att jag skulle vilja läsa. Dock kan det vara så att flera av de andra redan har läst den, så jag måste ha en plan B. Jag vet att flera här har läst böcker av Anna Gavalda, och gillat dem, så nu är jag inne på en bok av henne som plan B. Vilken rekommenderar ni då? Eller har ni något annat tips på lämplig bok att läsa och diskutera? Vi är inte superseriösa, utan träffas mest för att det är kul att diskutera en bok man läst då och då, och för att man läser böcker man annars inte läst, när någon annan väljer.

• Hattis

Tittar in för att se hur det har gått för Mugglan. Att det blir op måste ju tyda på att det finns en chans att det går bra iaf. Må morgondagen gå fort och bra!

Säger grattis till illamåendet September, och jag menar inte att vara elak

Porchez - hm, låter så där, eller? Telefonleken är lite halvtrist ändå. Du kanske själv skulle ringa efter honom bara så där för att låta honom sova över ngn kväll bara för att DU vill?  Och sedan se vad som händer?

Vickan - Nej, eländigt, en bra chef är ju guld. Inser att jag har haft en stor tur i arbetslivet, har bara haft superbra sådana och bara en som jag inte riktigt har klickat med.

Växjö PM - jag får lov att googla tror jag, är helt lost.

Är annars allmänt oblodig (bokstavligt talat) och filar frenetiskt på jobbansökan.

• start september

Anna Gavalda - Tillsammans är man mindre ensam. Det var Sweet som tipsade för länge sen och jag älskade den. Kanske har folk läst även den, men den är bra. Ska kolla om Sweetan har tips på sin blogg, hon har bra boksmak.  

• Hattis

Tinga, Svinalängorna tyckte jag var vansinnigt lättläst trots det tunga ämnet, hoppas att dina cirkelkompisar inte har läst den för den är jättebra och superlämplig att diskutera kring!

Av Anna G har jag bara läst tillsammans är man mindre ensam och den är säkert också lämplig men tog längre tid och faktiskt mer energi för mig än Svinalängorna.

• Hattis

Bra där September, Sweet är ruggigt bra på boktips!

• porchez

nu när jag läst era kommentarer så inser att jag nog skumläst innan, och inser att det är BRA att Muggles kan opereras. (jag trodde hon åkte dit för ATT göra det och såg det som jobbigt att det blev först imorgon) då håller jag tummarna för att operationen kommer gå bra imorgon...'

Tinga - jag har inga boktips alls, tappade lusten att läsa i sommras helt, och har fortfarande inte fått tillbaka den.     tror jag slutade läsa när man mådde dåligt, det fick igång mina hjärnspöken ordentligt och jag har inte vågat testa efter det....

• Hattis

Jag kan slänga in Jill Tingsten Klackenbergs biografi I skuggan av Tingsten som boktips. Ett allmänbildande socialreportage som är lättläst och djupt på samma gång. Förtjänar många läsare tror jag ett rescensionsklipp sade och jag instämmer.

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!