• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • fru AM

Ore: återstår bara att se om dymos textfärg är vattentålig ... har inte testat min eminenta märkningsidé ännu nämligen. Av ren lättja. Istället håller jag på och skriver med märkpenna från PoP i alla kläder jag kommer åt ... Quick-fix men måste ju göras om med jämna mellanrum.

• Fossing77

Håller tummarna som alla andra, även om jag inte har mycket mer än ett hum om vad som händer med Mugglan. Låter som ett par extra tummar i alla fall inte kan skada. :)

• FruCicci

Tänkte att kunde inte de ha väntat med OP till vecka 23 då ? Eller var det panik?
    För vissa barn klarar ju att man plockar ut dem då?
    men å andra sidan är det ju bättre för dem att ligga kvar och att allt går vägen nu....
    ja som ni ser har jag massa snurriga tankar!

• BrudSommar2006

Åh, del ett avklarad och nu en lång väntan, aaahhh. Tumhållningen tar ny fart.

Ore, här förväntas det att jag har hand om barnen så länge maken inte uttryckligen ombetts ha hand om dem medan jag duschar eller så.

• fru AM

Min man anser att han är mycket jämlik och till en viss del kan jag hålla med honom. Han delar verkligen på samvaron med barnen osv - men projektlederiet faller ändå på mig. Och så verkar det som sagt vara svårt att förstå att han måste anpassa sina morgonvanor till familjens samlade krav och åtaganden om man säger så. Dusch och frukost 60-75 minuter funkar inte.

Hursomhelst. Han får gärna duscha i två timmar i fortsättningen om bara familjen Mugglas babiesar kan få må bra nu.

• Ore

Attsingens, vi verkar ha en Dymo-variant med annan typ av "kassett" i...

BS: Hos oss så springer gärna lillkillen till mig så fort jag är hemma, även om jag bett maken ta hand om honom så att jag får göra annat. Men men, uppläxning pågår - hoppas det ger resultat. Och jag tycker fortfarande att man kan säga till mig att "ikväll måste jag till det här jobbet efter att jag gjort mitt andra jobb". Jag har nu lagt det "utlovade året" på att försaka i princip ALLT som jag vill göra. Skit samma att han vill jobba och dra in pengar till familjen, och det jag vill göra kanske snarare kostar pengar. Ska han få göra det han vill så ska jag få göra det jag vill. Och därmed basta!

• Ore

Vårt dilemma ligger alltså i att han tycker att "ja men, jag jobbar ju". Ja, och? Skaffa dig vettiga arbetstider då! Han lovade dyrt och heligt att det baaaara var förra året som det var så mycket jobb, och kunde jag bara leva med det då så blev det bättre sen. Nu är det nytt år, och vad gör han? Dubbelarbetar med egna firman. Plus att projektet som skulle varit klart vid årsskiftet inte är det. Plus att han lovade att efter detta året, så skulle han ha mer tid att greja med huset. Nu kom han ju för ett tag sedan och diskuterade jobbsituationen med mig (vilket faktiskt gjorde en enorm skillnad, att vi gemensamt funderade över en lösning), företaget som anlitar honom nu vill ev. ha kvar honom längre.

Så jag jobbar just nu hårt med att få honom att förstå att det jag vill göra med min tid, är precis lika viktigt som det han vill göra med sin tid.

Jaha, nu loggar mamma in på MSN också. Jag fick i princip vända ut och in på hela mitt liv igår, för att skjutsa henne till sjukhuset med förmodad hjärnskakning. Kan sätta min högra hand på att hon är ute och kollar dejtingsajter, och värre än så var det alltså inte.

Hmm, är tydligen rätt irriterad idag. Kanske ska vila mig en stund...?

• fru AM

Ore: andas!  (och trist med dymovarianten!)

• MSW

Nu har jag varit inne och tittat på Vickans vardagsrum (snyggt) och fina Ada och Beda i galleriet!

Nu låter det som sonen river övervåningen, så bäst att hitta på något med mycket rörelser med honom!

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!