• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • kängu

Läser diskussionerna om era makar med intresse. Vi delar på det mesta här hemma (maken nattar iofs betydligt oftare än vad jag gör).  Vi har uppdelningen att den som är hemma mest gör också mest hemma. I vår kommer det att vara maken eftersom han ska jobba 80%, medan jag jobbar heltid. Sen kör vi mkt på att vi delar utifrån vad vi tycker är roligt/OK att göra. Till exempel är jag inte så förtjust i att gå ut med hundarna på kvällen så därför gör maken oftast det. Maken avskyr att städa toan så därför gör jag alltid det... osv.

AM, ang. projektledandet- har ni en familjekalender? Vi har en där vi skriver upp typ ALLT, inklusive vem som dammsuger etc.  Lite trist fast ändå skönt. Min make behöver liksom veta att han ska dammsuga för att göra det, han har en betydligt högre skitighetströskel än vad jag har.

• MSW

Åh denna väntan! Hoppas att mugglan och make kan få sova gott i natt och se två pigga krabater imorn! Jag håller med porchez, vi bara väntar hela tiden, på olika saker och håller tummarna för att allt ska gå bra!

• Hattis

Åååå bra hittills, bättre imorgon hoppas jag!!!

Nu pizza (loggar ut och är störtimpad av Cicci m fl som lagar riktig mat varje dag)

• Fru E

Kängu-även jag tror på en kalender för det är något konkret där det står svart på vitt vad som ska göras, svårare att "glömma" bort det då eller bara ignorera dammråttorna som även min make är bra på
    Om vi får barn eller hund så är morgonen min och kvällen makens eftersom han inte är en morgon människa.

Porchez-vad känner DU inför killkompisen?

• MSW

Här är jag för det mesta nöjd med uppdelningen av hushållssysslor! Fast jag gör mest med/för sonen! Fast A är juh rätt mammig ( och jag minst lika mycket "A'ig", om ni förstår hur jag menar) så för det Mesta gör det mig inget.. Här har de senaste diskussionerna grundat sig på att maken tycker att jag pratar lite för mycket om min manliga kollega..

• Fossing77

hej hopp MSW! :)

Här har vi lite svårt med vem som är berättigad att göra mest/minst över lag. Nu har tex C kommit från jobbet och gjort mat, jag har dukat, skalat saker till maten och även dukat av och städat köket efteråt plus städat upp efter ungarnas härjande med duplo i vardagsrummet. Han sover på soffan sedan han ätit klart. Vi har två barn vakna av tre möjliga. Jag tänker "umgås med barnen medans de är vakna?". Är jag ologisk?

• fru AM

Tipas innan jag glömmer vad jag skulle skriva:
    Fossing (hej förresten - har nog glömt att säga det i uppståndelsen kring Ada och Beda): Hjälper inte saltlösning, Nezeril och sug så finns det inte många alternativ kvar ... Förutom att inte låta henne ligga ner utan hela tiden bulla upp, låta henen sitta i bilbarnstolen eller babysitter (allt enligt en av mina gurus - förra BVC-tanten).

Parnassia: misstänker ni vätska i örat är det bäst att gå till doktorn. Ev testa ett litet tag med Nezeril först (så ev svullnad i örontrumpeten går ner och vätskan kan rinna bort. Men som sagt är nog doktorn ett hett tips.

Porchez: lyssna till dagens kloka gumma BS! Tror hon satte fingret på den "ömma" punkten nyss.

Hattis: jag TROR (men jag vet inte säkert såklart) att de flesta här inne lagar mat varje dag ... Eller har jag fel? Vad lever ni andra i s f på?

UL imorgon för familjen Muggles!? Hur ska de då kunna sova?! Jag lindar mina tummar i "hålla-läge" över natten.

Vad mera? Jo familjekalender med nya noteringar är nog en bra idé, Kängu! Även för mig. JAg har en tendens att glömma vissa saker också - inte bara ofrivillig projektledare, utan även en arg och dålig sådan!  

NU har vi kommit på att vi eller i alla fall delar av familjen kanske vill åka till fjällen på sportlovet. Jättebra framförhållning! Det finns i princip bara 10-bäddslägenheter kvar. Lite oekonomiskt! 

• kängu

AM- den arga projektledaren Lite dålig framförhållning med sportlovet där ja...

• Telis

Men det är ju inhumant att behöva vänta tills imorgon med UL:et! För oss alla! Även om det förstås måste vara ren och skär tortyr för mugglan och mugglemannen.

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!