• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • porchez

PB - gör ni? För det gör inte jag lite mer förvirrad än vanligt! --------- träffade två mammor på gymmet idag som båda skolade in deras barn på dagis nu. Båda var överens om att det gick över förväntan, men att de både funderade på varför man jobbar så mycket och inte gick ner i tid, tjänade precis så man klarade sig utan att vända på varje krona, och umgicks mer med sitt barn....

• porchez

BT krånglade/segade för mig med på datorn nyss, så jag stängde ner den och övergick till min iPhag istället

• Tinga

AM – jag tycker inte alls att det är orimligt att din man tar morgonståhejet, eftersom du får göra det på eftermiddagen. Hos oss går både maken och jag upp vid 6-tiden, och gör oss iordning och äter frukost tillsammans. Då får man tidningsläsning i lugn och ro, på bekostnad av sömn förstås, men det tycker vi att det är värt. Den som sen ska hämta på eftermiddagen sticker till jobbet vid 7, medan den andre/a väcker barnen, ger dem frukost, klär dem och lämnar på dagis vid 8. Sen hämtas de på dagis vid 15 av den som började jobba tidigt, och då får man fixa middagen till barnen. Den som lämnade på morgonen jobbar till 16.30-17-tiden.

För oss funkar det otroligt bra att göra så här. Vi skiftas om helt – varannan dag lämnar man och varannan hämtar man. Sen jämkar vi förstås beroende på jobbmöten, resor och liknande, men vi har båda inställningen att det här är helt gemensamt ansvar, och vi gör vad vi kan för att underlätta för varandra. Jag tycker att du ska påpeka det orimliga i att du ska fixa allt både morgon och kväll; det borde din man också inse om han får det presenterat för sig. Han kanske kör lite strutsbeteende nu, och låtsas att han inte ser, för att det är bekvämt för honom? Hoppas att ni kan ha ett bra samtal. Kram!

BS – vad bra att det löste sig med skidbrallorna.

Ore – bra rutet gentemot din man. Tycker att du har all rätt i världen att kräva din tid nu, om du har uppfyllt din del av avtalet under förra året. Allting kan inte mätas i pengar och att tjäna till familjens uppehälle; har man så man klarar sig har man ju rätt att prioritera annat också. Om han vill använda sin egentid till att jobba är det ju OK, men han kan ju inte använda din egentid till sitt jobb.

Muggles – jätteskönt att höra att OP gick bra, utifrån ett rent OP-perspektiv; hoppas nu bara att det betyder att det gick bra för Ada och Beda också. Men vad hemskt att behöva vänta tills imorgon på UL. Många kramar och tankar till er!

• Tinga

Imorse var jag och hälsade på min mormor tillsammans med min bror. Det var jätteskönt att gå dit båda två tillsammans, och vi grät och tröstade varandra omvartannat, samtidigt som vi pratade om och med mormor. Hon sov väldigt gott och lugnt när vi var där, och sköterskan sade att hon hade haft en lugn natt. Vi satt där i ungefär en timme och det kändes skönt, samtidigt som det var jobbigt.

Tidigt ikväll fick jag ett sms från mamma där hon skrev att de var på väg in till sjukhuset för att de ringt och sagt att mormor blivit sämre. Mamma ringde för en timme sen, och berättade att mormor gått bort. Hon hade inte varit vaken på hela dagen och dog lugnt och rofyllt i sömnen. Mamma och morfar hann inte dit, men de var där igårkväll och mamma var där vid lunchtid idag också.

Det känns förstås sorgligt just nu, när hon precis dött, men egentligen var det det bästa. Hon var 86 år, så hon var ju gammal, hade svår KOL, lunginflammation, fick ett par hjärninfarkter de senaste dagarna och hade aldrig kunnat flytta tillbaka till sin och morfars servicelägenhet igen. Jag är tacksam för att hon slapp bli ett kolli på långvården; nu levde hon ett bra liv ända in i det sista och hon och morfar fick bo tillsammans hela tiden.

Ursäkta min utläggning, men det var skönt att skriva av sig lite.

• _koko_

Åh, vad tiden står stilla!!!!!!!!! Hang in there, Ada och Beda, ni har valt fina föräldrar!

• _koko_

Åh, beklagar verkligen sorgen, Tinga!! Men vilken tur att du hann hälsa på henne en sista gång iaf. Stor kram!!

• _koko_

Har nog inte hängt med i svängarna kring den här killen, porchez (som på iPad blir oordnad, hahaha), som tur är finns det ju andra i tråden som har full koll och kommit med fina visdomsord.

• Klockarbol

Fy för att behöva vänta med UL till i morgon
    Säger som andra och hoppas innerligt att Mugglan-familjen kan få sova lite i natt!

Även här har ett intensivt tumhållande ägt rum under dagen och vi fortsätter till i morgon (mitt tumhållande ser tydligen lite lustigt ut enligt döttrarna... men man gör vad man kan).

BS - även jag sällar mig till kategorin som blir apsjuk när jag blir sjuk. Och sjuk blir jag ofta. Bättre, väldigt mycket bättre har det dock blivit sedan yngsta slutade på dagis och började skolan!
    Jag har vid åtskilliga tillfället fått höra (även av läkare) att jag minsann blir sjuk som den värsta karl...

Nu har jag en normaltemp på 36.2 vilket innebär att jag har feber vid 37 och hallusinerar (stavas det så???) vid38.5. Liiite svårt att bli tagen på allvar på VC då!

Och nu skulle jag tydligen multitaska lik förbenat så nu tappade jag tråden helt :/

Åja vars, jag kommer väl på mig senare.

PB - jag pm'ar tacksamt mitt nummer för sms i morgon, jag är ju inte hemma på dan då!

Ja just det. Laga mat var det.
    Det gör jag inte om jag kan slippa! Personligen kan jag leva på mackor om så är, vill nån annan ha nåt får dom fixa det
    Fullt så illa är det väl inte men jag avskyr verkligen att stå och joddla varenda dag. De perioder då mat har varit mitt ansvar då har jag tagit ett par heldagar i månaden och kört alla långkok jag kan komma på och gjort färdiga måltider att stoppa i frysen.
    Mycket roligare tycker jag åsså slipper jag tänka på mat - bara ta upp det som ligger överst i frysen och ställa i kylen kvällen innan

• _koko_

Nu är det sova som gäller här! Kramar till alla som vill och behöver!

• Klockarbol
    Tinga - Beklagar sorgen och känner med er. Skönt ändå att du och din bror var där i morse. Det är oerhört jobbiga besök att göra men så värdefulla efteråt.
    *Sänder en virtuell liten blomma till dig och de dina*
Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!