• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • smint

Håller tummarna stenhårt nu...

Tinga: Vad sorgligt med din mormor, men skönt att du och din bror han sitta en stund hos henne på morgonen.. {#emotions_dlg.flower} 

Ore: Känner också så att jag blir en bättre mamma om jag är i från dottern lite på dagen om jag nu jobbar eller är sjukskriven och hon på förskolan.. hon behöver lite annan stimulans än jag kan ge henne hemma..

• Lapinette

Förstod att ni hade blivit uppdaterade gällande mugglan. Jag gick aldrig in igår och skrev men som sagt UL är uppskjutet till idag och jag håller tummar och tår. 

Tinga – trist med mormor men vad skönt att du och din bror hann dit för att säga adjö. Minns mitt sista besök hos mormor (hon blev 92 år). Hon var helt väck och jag är inte säker på om hon förstod att det var jag som var där

Sweet – gällande dina känslor/tankar över att vara hemma med barn så känner jag flera som tycker/känner som dig. Tror faktiskt att jag kommer att känna detsamma men vi får se … kanske kommer jag älska att vara hemma. Det ultimata skulle vara att få jobba ett par dagar i veckan och vara hemma resterande vilket jag är ganska så säker på skulle fungera på min nuvarande arbetsplats. Tänk om jag bara hade blivit gravid så jag kunde ha utnyttjat det också .

Har även läst era tips med hur man roddar och planerar när man har familj och ska försöka komma ihåg. Själv är jag ju en ”planerare” ut i fingerspetsarna så jag tycker sånt är skoj att läsa. Och självfallet lagas det mat hos ”kalopsen” varje dag!

Såg att ni efterlyste snaily, det gör jag med! Och sen tycker jag det var fasligt länge sedan nenne var här inne och busade.

• fru AM

Stor mormorskram Tinga. Men vad bra att du åkte dit och satt hos henne och tog ditt farväl trots att hon sov. Om det finns bra sätt att dö så var väl detta det?

VÄNTAN!

• Fossing77

AM - Hej hej! :) Inte konstigt man blir borttappad i dramatiken heller. :) Vi testar vidare med näsan, tack för tipsen. :) Har du nån fyndig lösning på hur man höjer sängändan utan att minimojset hamnar längst ner i andra ändan för hon glider iväg? Gaffatejp? ;)

Tinga - Åh vad tråkigt med din mormor! Skönt att du ändå fick hälsa på. Kram!

Ore: Onekligen lika våra kära halvor. ;) Jag vet inte om jag ska säga att det är skönt eller om jag ska beklaga ;) På något sätt trevligt att man inte är ensam även om man ju tycker att det är onödigt att fler har män som inte tänker... Eller tänker på helt eget vis kanske jag ska kalla det. He he.

Igår råkade jag ringa 1177 för att fråga en sak om Miras hosta och dom skickade oss till barnmottagningen inne i Borås. Allt bara för att Tristan har förkylningsastma och hon trodde Mira kunde ha samma. Utflykt på kvällskvisten. Mira var så nöjd så, kalaskul att åka bil och hälsa på glada sköterskor som inte hade några andra patientera att ta hand om. Hon log sitt sötaste och gurglade glatt. Inte fick vi nåt för hostan heller. Mycket slem ska tydligen kroppen få leka med själv. Men, men, vi var hemma exakt en timme efter vi åkte. Supersnabbt med tanke på att det tar 15 min enkel resa in till stan ;)

• fru AM
    Fossing77 skrev 2011-01-12 09:18:29 följande:
    AM - Hej hej! :) Inte konstigt man blir borttappad i dramatiken heller. :) Vi testar vidare med näsan, tack för tipsen. :) Har du nån fyndig lösning på hur man höjer sängändan utan att minimojset hamnar längst ner i andra ändan för hon glider iväg? Gaffatejp? ;)
    Antingen gaffatejp eller så låter ni henne helt enkelt inte sova i sängen just nu. Babysitter eller bilstolen.
  • fru AM

Vi brukar höja sängänden med hjälpa av vårt uppslagsverk i 20 band (kanske inte alla banden men tre under varje ben där uppe). Det blir en lagom sluttande backe. Fast det är klart - är de riktigt små så kanske de halkar ner även där. Minns inte hur gammal Minimojset är? (som förövrigt har samma "riktigta" namn som min brors vackra, högt älskade och mycket människolika jaktlabrador)

• Telis
    sweetstreet skrev 2011-01-11 20:19:06 följande:
    Telis,
    jo visst är det så!!!!
    jag tycker det roligaste tiden började efter typ 1 år hahaha! När de verkligen börjar kommunicera mer. Då räd et skiskoj! MEN även otroligt jobbigt och energikrävande hahaha!
    Jag är INGEN mammatyp på det viset att jag vill vara 100% med mitt barn. Kanske låter kallt och trist, men så är det. Jag är glad när det är måndag och man vet att det är dagis igen.... Ofta är jag rätt trött efter helgen för helgerna med småbarn är rätt intensiva tycker iallafall jag. MEN jag skulle gärna, OM DET GICK gå ner i arbetstid. Att t ex ha dottern kortare tid på dagis varje dag, eller kanske mer ha henne hemma 1 dag extra i veckan skulle jag tycka vore idealt. Nu går inte detta men så kände jag även när hon var bebis. 
    Sedan innebär ju detta att jag inte orkar vara mamma hela dagarna, att jag inte vill spendera mycket tid med henne. Det vill jag och det är på många vis sååå underbart!!!!
    Men som sagt, jag skulle bli en rätt dålig hemmamamma tror jag. Jag har insett att jag har alldeles för lite tålamod.... Tyvärr.
    Sweet, jag tror du missförstod mig. Jag har inte sagt att jag vill vara mamma på heltid och bara umgås med Televinken varje sekund dygnet runt tills han flyttar hemifrån. Jag tror att alla mår bra av att komma hemifrån lite och göra annat än bara vara förälder. Det jag försökte säga däremot var att jag tycker att det är helt fel att jag bara får se Televinken 2-3 timmar av 24 nu när han är så liten.
  • Fossing77

He he. Gaffa är kung ;)

Miran blir 5 månader om 6 dagar om man ska vara petig. :) Hon sover mest hos mig på nätterna, ibland i sin säng. Dock har näsan klarnat under natten så nu sover hon rätt gott. :) Kul att även hon har en hundanknytning då.. Mellanbrorsan Tristan är döpte efter pappans minne av kompisarnas hund som vakade över dom när han var liten. ;)

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!