• daniiel

Jag längtar till jul!

Jag längtar massor till jul nu. Det är snart november och hög tid att planera alla klappar och inköp, tänka på julmaten, börja längta efter lussebullar, julskum och julmust. Att börja snegla på den där julskivan och fundera på om det blir plastgran eller riktig gran i år.

Är det någon mer här som längtar efter julen?

I den här tråden kan vi prata om allt som rör julen. Klappar, mat, pyssel, traditioner, firande osv osv.

• Svar på tråden Jag längtar till jul!
  • Sjörå
    filibustern skrev 2013-12-05 12:00:18 följande:
    provade också förra helgen ett recept jag hitta på en blogg, med saffran och vit choklad bl.a den var riktigt god faktiskt! fast 1. rekommenderar att man häller upp detta götta i små glöggmuggar, för mer orkar man nästan inte hehe. 2. ät det inte när du är mätt.. :P har skrivit in det i min receptbok och döpt det till "julgott med saffran". ska faktiskt göra en omgång till idag^^ 
    Har du möjlighet att länka till receptet?
  • daniiel

Vår dator har lagt av och graviditeten tar all min lilla energi, så orkar inte ligga in här så ofta. Kan inte lägga in bilder via mobilen heller, men vi har fått upp granen i dotterns rum och i vardagsrummet, så lite juligt är det :) Jag längtar fortfarande till julen och i helgen hoppas jag att få upp gardiner och vi ska på julbord :) Hoppas att pyntandet och planerandet går bra för er alla! :D

• Aniara4
    daniiel skrev 2013-12-05 18:48:34 följande:
    Vår dator har lagt av och graviditeten tar all min lilla energi, så orkar inte ligga in här så ofta.
    Undrade just vart du hade tagit vägen!
  • TheD

Första snödagen :) Så idag fick jag lite julkänsla när jag gick hem från praktiken. Barmark på morgonen och helt vitt på kvällen. Men det ska tydligen bli varmt igen så då försvinner väl snön...

• filibustern
    Sjörå skrev 2013-12-05 18:34:27 följande:
    Har du möjlighet att länka till receptet?
    ehm.. minns inte vart jag hittade det. men har sparat receptet i min receptbok: 

4 port.
    150gr vit choklad
    2 ägg
    1g saffran
    3dl grädde. 

vispa grädden med saffran lätt fluffigt (här höftar jag bara, men inte fullt vispad) 
    vispa äggen fluffiga och ljust gula i en annan bunke
    smält chokladen (i mikro eller vattenbad) och tillsätt det i äggsmeten. 
    vänd sedan ner grädden med äggen och chokladen. häll upp i muggar/formar och ställ i kylen, gärna över natten! 

jag brukar köra en halv sats, och det räcker lagom till ca 3 små glöggmuggar. :) 

• niriel
    filibustern skrev 2013-12-05 20:31:20 följande:
    ehm.. minns inte vart jag hittade det. men har sparat receptet i min receptbok: 

4 port.
    150gr vit choklad
    2 ägg
    1g saffran
    3dl grädde. 

vispa grädden med saffran lätt fluffigt (här höftar jag bara, men inte fullt vispad) 
    vispa äggen fluffiga och ljust gula i en annan bunke
    smält chokladen (i mikro eller vattenbad) och tillsätt det i äggsmeten. 
    vänd sedan ner grädden med äggen och chokladen. häll upp i muggar/formar och ställ i kylen, gärna över natten! 

jag brukar köra en halv sats, och det räcker lagom till ca 3 små glöggmuggar. :) 
    Mums! Det där måste jag testa i helgen när svärföräldrarna kommer på besök.. Det lät kanonmumsigt!
  • filibustern
    niriel skrev 2013-12-06 08:12:00 följande:
    Mums! Det där måste jag testa i helgen när svärföräldrarna kommer på besök.. Det lät kanonmumsigt!
    jo det är det! men som sagt, man måste ha aptiten och rum för det :P 

• filibustern
    snowstars skrev 2013-12-11 11:28:06 följande:
    Vi gjorde pepparkakshus i helgen. Blev riktigt nöjd med tanke på att vi ritat det själva  Bild finns här: innehosina.wordpress.com/2013/12/08/pepparkak... 
    har själv väldigt svårt för pepparkakshus.. har aldrig gjort dem under min uppväxt. och tanken på att göra ett ger mig ångest.. det kan bli så mycket fel, å de kan jäklas å onnes. :P men din var ju cute^^ 

har själv bakat chokladsnittar och kokostoppar. ska nog baka saffranskaka (i långpanna) i veckan. sen ska väl julgran upp på måndag eller nåt.  ^^ och nästa gång jag ska handla ska skinkan införskaffas. ^^ 

tycker det har gått otroligt fort! jag tycker liksom "äsch, de e ju flera veckor kvar". men det är ju bara drygt en vecka kvar! och drygt två veckor av året! O.o 
  • filibustern

nu är skinkan inhandlad! dessutom har jag bakat saffranskaka (i långpanna) idag^^ luktar gott, ska bli intressant att smaka

Svar på tråden Jag längtar till jul!