• daniiel

Jag längtar till jul!

Jag längtar massor till jul nu. Det är snart november och hög tid att planera alla klappar och inköp, tänka på julmaten, börja längta efter lussebullar, julskum och julmust. Att börja snegla på den där julskivan och fundera på om det blir plastgran eller riktig gran i år.

Är det någon mer här som längtar efter julen?

I den här tråden kan vi prata om allt som rör julen. Klappar, mat, pyssel, traditioner, firande osv osv.

• Svar på tråden Jag längtar till jul!
  • Vichy

Jag kommer börja pynta till helgen!

Är just nu i Brasilien och kommer hem på fredag! Men efter som jag nästa inte kommer vara hemma runt jul så vill jag njuta av mitt julpynt i ett par veckor iallafall!

Men längtar som en tok! Här är det ju på väg att bli sommar och julskyltningen här är inte winterwonderland precis... 

• niriel

Idag kommer det blötsnö i min del av Sverige! Om man struntar i att titta på marken och bara tittar i luften ser det nästan (om man kisar) ut som om det singlar ner lite snö. Jag får sitta på händerna hemma nu för att inte kasta mig igång med julpyntet nu till helgen, men nej, reglerna säger: första advent! Men då ska det mysas DeLux med glögg och pepparkakor och lussekatter och julmusik... Hoppas, hoppas, hoppas att det har kommit snö tills dess! YR har börjat försiktigt lova snö till första advent, jag håller alla tummar och tår!

• filibustern
    niriel skrev 2013-11-21 13:29:41 följande:
    Idag kommer det blötsnö i min del av Sverige! Om man struntar i att titta på marken och bara tittar i luften ser det nästan (om man kisar) ut som om det singlar ner lite snö. Jag får sitta på händerna hemma nu för att inte kasta mig igång med julpyntet nu till helgen, men nej, reglerna säger: första advent! Men då ska det mysas DeLux med glögg och pepparkakor och lussekatter och julmusik... Hoppas, hoppas, hoppas att det har kommit snö tills dess! YR har börjat försiktigt lova snö till första advent, jag håller alla tummar och tår!
    vet många som börjar med adventpyntet redan nu.. fuskpellar.... OCH! på radio önskade dom GOD JUL!. wtf? 

jag håller också på första advetn, med undantag för om man t.ex ska bort den helgen eller nåt.. då får man tidigare :P  
  • izredam

Vi (jag, sambon blundar mest och önskar att det är över snart) tänker julpynta i veckan. Vi ska ner och hälsa på familjen över första advent så vi åker på torsdag och kommer hem söndag, och då vill jag att det ska vara pyntat och klart.

Har aldrig tagit fram julpynt så tidigt hemma, men nu är vi aldrig hemma hos oss över jul iom att familjen bor så långt bort - så då får julpyntet åka fram direkt vid första advent!

• snowstars

Vi julpyntar första advent. Tycker att det ska vara jul när det är jul. Har många bekanta som pyntar typ nu och sen tar bort allt på juldagen för då är de less.. 

Hemma tog vi alltid fram granen den 22 december, och då ställde vi fram alla tomtar och så. Här kommer vi ta fram lite tidigare, men det kommer nog ändå få stå kvar till trettondagshelgen i alla fall. Jag fyller år i början på januari så jag vill gärna att pyntet är borta då, av någon anledning.  

• filibustern
    snowstars skrev 2013-11-22 10:09:20 följande:
    Vi julpyntar första advent. Tycker att det ska vara jul när det är jul. Har många bekanta som pyntar typ nu och sen tar bort allt på juldagen för då är de less.. 

Hemma tog vi alltid fram granen den 22 december, och då ställde vi fram alla tomtar och så. Här kommer vi ta fram lite tidigare, men det kommer nog ändå få stå kvar till trettondagshelgen i alla fall. Jag fyller år i början på januari så jag vill gärna att pyntet är borta då, av någon anledning.  
    när jag bodde hemma hos mina föräldrar så togs granen fram dagen före.. men jag tycker granen är så fin, så den får stå framme någon vecka eller två innan jul :) 

något JAG stör mig på är dessa förbaskade "saffranssemlorna"! för det första - hur VÅGAR dom förstöra en semla med SAFRAN?? och för det andra - HUR VÅGAR DOM börja med semlor innan februari??!!

• niriel
    filibustern skrev 2013-11-22 11:38:49 följande:
    när jag bodde hemma hos mina föräldrar så togs granen fram dagen före.. men jag tycker granen är så fin, så den får stå framme någon vecka eller två innan jul :) 

något JAG stör mig på är dessa förbaskade "saffranssemlorna"! för det första - hur VÅGAR dom förstöra en semla med SAFRAN?? och för det andra - HUR VÅGAR DOM börja med semlor innan februari??!!

Granen får kläs dagen före julafton. Allt annat är att talla på heliga traditioner. Dvs helt förbjudet och straffbart med spöstraff. Typ. Men helt rätt, det är så himla fint med en gran! Och ljusen och pyntet och kulorna och stjärnan...

Men semlorna, jag vet. Jag försöker att inte tänka på det. Jag blir så ledsen när jag gör det. (de är dock förbaskat goda..)
  • izredam

Är det bara jag som inte har sett några saffranssemlor? Jag gillar iofs varken semlor eller saffran, så jag bryr mig inte så mycket, men det lät jättekonstigt? Vart finns de ens?

• filibustern
    niriel skrev 2013-11-22 12:41:34 följande:
    Granen får kläs dagen före julafton. Allt annat är att talla på heliga traditioner. Dvs helt förbjudet och straffbart med spöstraff. Typ. Men helt rätt, det är så himla fint med en gran! Och ljusen och pyntet och kulorna och stjärnan...

Men semlorna, jag vet. Jag försöker att inte tänka på det. Jag blir så ledsen när jag gör det. (de är dock förbaskat goda..)
    ja nog är semlor goda! älskar dom! .. MEN BARA I FEBRUARI :P 
    izredam skrev 2013-11-22 14:16:59 följande:
    Är det bara jag som inte har sett några saffranssemlor? Jag gillar iofs varken semlor eller saffran, så jag bryr mig inte så mycket, men det lät jättekonstigt? Vart finns de ens?
    finns överallt. mackar älskar dom visst. 

Svar på tråden Jag längtar till jul!