• daniiel

Jag längtar till jul!

Jag längtar massor till jul nu. Det är snart november och hög tid att planera alla klappar och inköp, tänka på julmaten, börja längta efter lussebullar, julskum och julmust. Att börja snegla på den där julskivan och fundera på om det blir plastgran eller riktig gran i år.

Är det någon mer här som längtar efter julen?

I den här tråden kan vi prata om allt som rör julen. Klappar, mat, pyssel, traditioner, firande osv osv.

• Svar på tråden Jag längtar till jul!
  • filibustern
    niriel skrev 2013-11-06 11:15:58 följande:
    Plastgran? Hedning! Flört

Är det för övrigt någon som har bra tips på helt alkoholfri glögg som inte bara smakar tokigt sött? Jag kanske är onödigt försiktig men jag vill inte ens riskera Blossas lättglögg (som i min värld är den bästa glöggen som finns) nu när det är en bebis på gång..
    jag gillar blossas alkoholfria.. jag föredrar alkoholfritt allmänt faktiskt :P 
  • Sjörå
    niriel skrev 2013-11-06 11:15:58 följande:
    Är det för övrigt någon som har bra tips på helt alkoholfri glögg som inte bara smakar tokigt sött? 
    Jag gillar Dufvenkroks glöggar och framför allt deras hjortronglögg. Drickes gärna kall och året runt. Annars finns det äppleglögg och liknande som inte är lika söta. Alternativt varm äpplemust av bra kvalitet med en kanelstång i.  Detta recept hittade jag på GP och det låter gott

Lingonlycka

1 1/2-2 dl varm lingondricka

4 cl calvados (kan uteslutas för en alkoholfri variant)

5-6 cm kanelstång

2-3 kryddnejlikor

2-3 cl pressad citron

Farin- eller råsocker efter smak

apelsinskiva

Värm lingondricka och calvados tillsammans med kanelstången och nejlikorna. Tillsätt citron och socker. Garnera gärna med en apelsinskiva.

• Plättis
    Sjörå skrev 2013-11-06 20:02:30 följande:
    Jag gillar Dufvenkroks glöggar och framför allt deras hjortronglögg. Drickes gärna kall och året runt. Annars finns det äppleglögg och liknande som inte är lika söta. Alternativt varm äpplemust av bra kvalitet med en kanelstång i.  Detta recept hittade jag på GP och det låter gott
    Åh, hjortronglöggen... Den köpte jag och var Norrlandspatriotisk när jag bodde i Uppsala i några års tid Skrattande
  • niriel
    Sjörå skrev 2013-11-06 20:02:30 följande:

Lingonlycka

1 1/2-2 dl varm lingondricka

4 cl calvados (kan uteslutas för en alkoholfri variant)

5-6 cm kanelstång

2-3 kryddnejlikor

2-3 cl pressad citron

Farin- eller råsocker efter smak

apelsinskiva

Värm lingondricka och calvados tillsammans med kanelstången och nejlikorna. Tillsätt citron och socker. Garnera gärna med en apelsinskiva.

Mmmm, det där lät riktigt mumsigt! Ska försöka testa det.. Lingonglögg är ju en superfavorit, brukar säljas på julmarknader åtminstone och jag tror inte att det brukar vara alkohol i den..
  • Sjörå

IKEA säljer glögg iår såg jag. En äppledryck med glöggkryddor, en alkolholfri rödvinsglögg och när jag var där i oktober hade de en lingondryck också. Kan vara värt att prova. 

Där jag jobbade förut fick vi alltid glögg på lucia. En termos med glögg och en lättglögg stod framme. Vad som inte framgick var att lättglöggen var gjord på vin och inte alkoholfri. Den andra glöggen var starkvinsglögg, 

• filibustern

jag tror jag kommit på vad jag ska ge gubben.. ett par hörlurar :) han hade för några år sen ett par som var trådlösa, men dom gick sönder.. och de han har nu är inte så där JÄTTEbra.. 

nu bara problemet - vilka av alla 70-11 hörlurar ska man ta? finns ju en uppsjö och i priser från 250 till 4000kr!  

• Emelie87

Gå till butiken där du tänkte köpa dem och fråga om hjälp, brukar alltid jag göra eftersom jag inte har koll själv =P Vill han ha in-ear eller "kåpor"? Trådlösa igen? Måste de se snygga ut? Jag kan tycka att det är bra med hörlurar där ljudet inte läcker så mycket till omgivningen. Generellt får man nog vad man betalar för...

• filibustern
    Emelie87 skrev 2013-11-14 09:15:14 följande:
    Gå till butiken där du tänkte köpa dem och fråga om hjälp, brukar alltid jag göra eftersom jag inte har koll själv =P Vill han ha in-ear eller "kåpor"? Trådlösa igen? Måste de se snygga ut? Jag kan tycka att det är bra med hörlurar där ljudet inte läcker så mycket till omgivningen. Generellt får man nog vad man betalar för...
    ne det ska definitift vara kåpor. snygg är ju en fördel. :P jag smögfråga lite om han skulle vilja ha nya hörlurar.. för jag funderar på att ge några billiga.. och han liksom "ids inte då. bättre att köpa ordentliga. men nog vill jag ju ha såklart. dock behöver du inte köpa mig något, varje dag du är med mig är som en julklapp". (NAW!) men det gav ju lite vägledning i alla fall. fastnat lite för dom här: 

snygga, trådlösa, tyvärr ingen mic.. men det kan han få klara sig utan tro ja, minns inte till att han hade någon mic på förra. 1500kr. lite över min tänkta gräns.. meeen.. dom är ju fin. finns på mediamarkt, så kan ju se om dom finns i butiken i umeå nästa gång vi far dit (vi ska försöka fara dit en gång innan jul) 

• filibustern

den verkar då ha fått förbaskat bra recensioner. OCH man kan tydligen koppla in två eller fler lurar till samma enhet.. hmmmm

• Aniara4

Nu börjar jag nästan bli sugen på att tjuvstarta! Har snubblat över lite bra extrapriser som jag inte kunde motstå (1,5 liter julmust 5:-. saffran 10:-, Annas pepparkakor 15 . Sen var jag på Systemet och tyckte det var lika bra att köpa hem glöggen till vår planerade tillställning, så nu står det allt möjligt här och frestar och lockar. Men jag ska inte!

Nästa vecka åker vi på en liten solsemester (yay!), så jag har bestämt att jag inte får tänka på jul eller advent före den, eller ok, tänka får jag väl, men inte göra någonting förrän vi kommer hem. Vi kommer hem på måndag kväll (nästa måndag alltså, inte nu på måndag), och jag ska jobba tidigt på tisdag morgon, så efter det kan jag få börja plocka fram saker ur källarförrådet, stryka gardiner (men inte sätta upp dem förrän på lördagen!), inventera prylarna och köpa till glödlampor och annat som saknas. Sen dagen före första advent får jag sätta upp gardiner, adventsstjärnor och -stakar och ljusslingor. Och efter högmässan är det lussekattpremiär!

Vi har städning på måndagen efter 1:a advent, så resten av pyntet får nog plockas upp efter det. 2:a advent får vi en massa gäster som ska fika och glögga och ha sig, så i vårt hem är det decembers höjdpunkt! När det kalaset är överstökat kan man pusta ut och ta tag i julklappsslutspurten.

Svar på tråden Jag längtar till jul!