• daniiel

Jag längtar till jul!

Jag längtar massor till jul nu. Det är snart november och hög tid att planera alla klappar och inköp, tänka på julmaten, börja längta efter lussebullar, julskum och julmust. Att börja snegla på den där julskivan och fundera på om det blir plastgran eller riktig gran i år.

Är det någon mer här som längtar efter julen?

I den här tråden kan vi prata om allt som rör julen. Klappar, mat, pyssel, traditioner, firande osv osv.

• Svar på tråden Jag längtar till jul!
  • daniiel

Jag letar julgardiner utan lycka.. Jag vill inte ha något väldigt lantligt/shabby chic, men inte heller supermodern med såna (enligt mig) fula trekantiga tomtar. Ja, och som inte kostar 400kr/längd. Går inte hitta! I år verkar det vara juläpplen och domherrar som dominerar.

• Principisessan

själv blev jag väldigt kär i ett par höst/vintriga gardiner på åhlens. de är burberryrutiga och alltså inte julgardiner men ändå ombonade och ger en mysig känsla. Däremot blev jag inte kär i prislappen och tänkte försöka hitta något billigare. 

Daniiel: har du kollat Jotex?  

• daniiel

Hehe ja, jag har hittat ett tyg som jag kärat ner mig i. Kostar dock 117kr/m och ska då räcka som hela längder till två fönster, vilket blir för dyrt för min plånbok :P

Har kollat Jotex, men dom hade bara en gardinkappa till köket som jag gillade. I övrigt inget alls.

• Kjell Präst

Fick just hem en auktionsvinst från Tradera: en julkrubba i plast (gissar att den är från sextiotalet). Vrider man upp den med en nyckel så spelar den "Stilla natt" och herdarna snurrar runt den heliga familjen. Fruktansvärt kitschig och alldeles, alldeles underbar!

• teres77

Jag längtar som en galning efter julen i år... Det blir första julen i gemensamt hem för mig och min m2b! Förra året bodde han i norrland och jag i södra Sverige, vi firade tillsammans uppe hos honom, men det var liksom inte samma sak som nu, när vi bor ihop. Det ska bli mysigt att pynta lägenheten, baka, laga mat tillsammans... Hjärta

• daniiel
    Kjell Präst - Det låter som att du hittat en skatt! Jag skulle älska en sådan julkrubba :) Vi har ingen alls och det är något jag saknar faktiskt.

teres77 - Jag förstår att det känns extra speciellt och roligt nu när ni bor ihop. Att få göra alla förberedelser och sådant tillsammans :)
  • Plättis

Jag har påbörjat min årliga hatkampanj mot alla konstiga glöggsmaker som butikerna erbjuder. Värst hittills: Glögg med smak av delicatoboll. Jag vet inte vad jag ska tro.  

• teres77
    Plättis skrev 2013-11-02 12:51:02 följande:
    Jag har påbörjat min årliga hatkampanj mot alla konstiga glöggsmaker som butikerna erbjuder. Värst hittills: Glögg med smak av delicatoboll. Jag vet inte vad jag ska tro.  
    Åh vad jag blev sugen på glögg nu... alltså helt vanlig glögg! Drömmer
  • filibustern
    Plättis skrev 2013-11-02 12:51:02 följande:
    haha ja jag tycker att det inte blir glögg längre om man tillsätter massa konstiga smaker! så blir det ju typ mer.. kryddigt te eller nåt :P 
  • Plättis
    teres77 skrev 2013-11-02 13:09:56 följande:
    Åh vad jag blev sugen på glögg nu... alltså helt vanlig glögg! Drömmer
    Jag är ingen riktig glögg-person, tål inte de vanliga sorterna och har inte hittat någon som är riktigt det jag vill ha heller. Men det är ingen riktig jul utan glögg, så jag är lite kluven Tungan ute 
    filibustern skrev 2013-11-03 08:41:46 följande:
    haha ja jag tycker att det inte blir glögg längre om man tillsätter massa konstiga smaker! så blir det ju typ mer.. kryddigt te eller nåt :P 
    Ja, inte är det rätt i alla fall! I min värld finns det bara Blossa, typ, men som jag skrev ovanför så tål jag inte riktigt glögg. Får halsbränna eller migrän, så det är lite blandade känslor. Är det någon som har ett bra tips på glögg? Jag står och tittar på alla sorter ibland, blir överväldigad och ger upp. Dessutom känns det dumt att prova massa sorter om jag inte skulle kunna dricka dem och bli tvungen att hälla bort allt... 
Svar på tråden Jag längtar till jul!