• daniiel

Jag längtar till jul!

Jag längtar massor till jul nu. Det är snart november och hög tid att planera alla klappar och inköp, tänka på julmaten, börja längta efter lussebullar, julskum och julmust. Att börja snegla på den där julskivan och fundera på om det blir plastgran eller riktig gran i år.

Är det någon mer här som längtar efter julen?

I den här tråden kan vi prata om allt som rör julen. Klappar, mat, pyssel, traditioner, firande osv osv.

• Svar på tråden Jag längtar till jul!
  • Hanni

daniiel- Håller helt med om att det är lite tråkigt att ge samma sak flera gånger, hur mycket man än vet att dom skulle gilla det. Jag har alldeles för hög prestationsångest när det kommer till paket för att göra det. Fast ska sanningen fram hädade jag när mamma skulle få sin födelsedagspresent, pengar till tatuering för andra gången. Men när idéerna tar slut så gör dom. Svårt när dom inte har någon hobby eller speciellt intresse, eller när man inte vet någonting om hobbyn dom har..

Men du ser, du har ju lite idéer ändå. :) kanske en snygg t-shirt från typ JC eller något skulle vara något för honom? Äsch, är så svårt att hitta på något när man inte känner personen. Och som sagt, jag tycker oftast att killar är svårare (även om sambon önskade sig underställ och strumpor i present när han fyllde (kunde ju han tro att han skulle få)..

En onesie låter supermysigt! Det ska jag nog skriva upp på min önskelista! Japp, så barnslig är jag. Snart 24 år och skriver önskelista till jul! ;D

• Kjell Präst

Jag är 46 och skriver önskelista till jul! Fyller adventskalender med godis och byter med min fru, min kalender är sedan jag var liten, hennes gjorde jag för kanske femton år sedan. Hos oss är det jag som står för pyntandet, frun vill helst inte vara hemma då. Fast hon accepterar att lägenheten översvämmas med pynt 23 december och fortsätter vara översvämmad till 13 januari...

• filibustern

oj vad folk planerar :D inte länge kvar till advent och byte av gardiner :P 

hittade en blogg igår där hon hade lagt ut en "jul"-efterrätt eller nåt. kan lägga upp här, funderar på att göra den någon gång.
     Vit choklad och saffran, sådär krämigt4 portioner 
    150 g vit choklad
    3 dl vispgrädde
    2 ekologiska ägg
    1 g saffran
    Rör ner saffran i grädden och vispa det luftigt i en bunke och vispa äggen tills de blir ljust gula i en annan bunke. Smält chokladen i micron och vispa ner den i äggsmeten. Vänd ner grädden och häll upp i små formar. Ställ i kylen (gärna över natten!) innan servering. Receptet kommer från Helena på Bara en kaka till

för övrigt har jag mest troligt bestämt julklapp tipp gubben - hörlurar. och har även bestämt julklapp till mina tre syskonbarn. men sen får resten klara sig, dels för att vi sen några år sen bestämt att de över 20 inte får några klappar (och de tre syskonbarnen är dom enda under 20..) och dels så har jag faktiskt inte råd med mer. men jag är glad för det^^ upptäckt det att genom åren har jag fokuserat mer på familjen och att man kan ha det mysigt tillsammans, än att ge julklappar. ^^  

• filibustern

haha! det är så typiskt! man tror man hittat den perfekta julklappen - och så hittar man en annan som kan funka lika bra! 

fick just veta att det tydligen finns Guinness world record-böcker i Gamer's edition! och min fästman är ju väldigt intresserad av spel, så det vore ju kul att ge! och billigare.. shit.. vad ska man välja? haha 

• Plättis
    filibustern skrev 2013-11-18 11:08:42 följande:
    haha! det är så typiskt! man tror man hittat den perfekta julklappen - och så hittar man en annan som kan funka lika bra! 

fick just veta att det tydligen finns Guinness world record-böcker i Gamer's edition! och min fästman är ju väldigt intresserad av spel, så det vore ju kul att ge! och billigare.. shit.. vad ska man välja? haha 
    Det låter som något min gamer-sambo också skulle uppskatta! Han köpte nya hörlurar häromveckan eftersom jag kan ha råkat spilla nagellack på hans gamla... Dessutom hade ena örat dött, men han har sagt till alla att det är på grund av nagellacket Tungan ute Jag tyckte de blev riktigt fina med rosa detaljer, men han var inte lika övertygad. 

Jag avskyr att köpa julklappar, åtminstone när jag känner mig tvungen att göra det. När jag hittar något som är perfekt och som jag vet att personen sökt efter i evigheter är jag nöjd, men mottagandet blir aldrig så översvallande som jag väntat mig. Så jag har gett upp. Jag önskar mig inget och ger inget heller. 

Fast i år har jag önskat mig en brandsläckare av  mamma och pappa. Jag har jobbat lite för brandkåren här i stan, och de hann hjärntvätta mig redan första veckan. 

De fick mig att titta på massa videor på YouTube där det börjar brinna i julgranen, och nu är jag lite paranoid. Vi brukar visserligen inte ha någon julgran eftersom vi alltid bott så fruktansvärt trångt att det inte får plats, men man kan ju vara rädd ändå
  • filibustern
    Plättis skrev 2013-11-18 11:46:09 följande:
    Det låter som något min gamer-sambo också skulle uppskatta! Han köpte nya hörlurar häromveckan eftersom jag kan ha råkat spilla nagellack på hans gamla... Dessutom hade ena örat dött, men han har sagt till alla att det är på grund av nagellacket Tungan ute Jag tyckte de blev riktigt fina med rosa detaljer, men han var inte lika övertygad. 

Jag avskyr att köpa julklappar, åtminstone när jag känner mig tvungen att göra det. När jag hittar något som är perfekt och som jag vet att personen sökt efter i evigheter är jag nöjd, men mottagandet blir aldrig så översvallande som jag väntat mig. Så jag har gett upp. Jag önskar mig inget och ger inget heller. 

Fast i år har jag önskat mig en brandsläckare av  mamma och pappa. Jag har jobbat lite för brandkåren här i stan, och de hann hjärntvätta mig redan första veckan. 

De fick mig att titta på massa videor på YouTube där det börjar brinna i julgranen, och nu är jag lite paranoid. Vi brukar visserligen inte ha någon julgran eftersom vi alltid bott så fruktansvärt trångt att det inte får plats, men man kan ju vara rädd ändå
    hehe. :P hade tänkte hörlurar från första början, men så hitta ja då world record gamers edition. meeen så skulle ju karln sabba allt genom att stjäla min dator och kolla vad jag hittat.. -.- de e ju inge roligt längre om han vet vad han kanske ska få. så då sa jag det - "nu bara för att du förstörde allt, ska jag köpa den dyra julklappen jag tänkt först" (som han inte vet vad det är, och han hatar när folk lägger mycket pengar på hans presenter). men får väl se hur jag gör.. boken var ju mycket billigare.. (130 mot hörlurarnas 2700). 

åå vad kul att jobba för brandkåren! eller? :) har varit p ånågra utbildningar genom skolan under senaste skoltiden.. fick se hur fort det går när elden väl fått fäste. skrämmande. vi har då redan en brandsläckare. 
  • Plättis
    filibustern skrev 2013-11-18 11:53:30 följande:
    hehe. :P hade tänkte hörlurar från första början, men så hitta ja då world record gamers edition. meeen så skulle ju karln sabba allt genom att stjäla min dator och kolla vad jag hittat.. -.- de e ju inge roligt längre om han vet vad han kanske ska få. så då sa jag det - "nu bara för att du förstörde allt, ska jag köpa den dyra julklappen jag tänkt först" (som han inte vet vad det är, och han hatar när folk lägger mycket pengar på hans presenter). men får väl se hur jag gör.. boken var ju mycket billigare.. (130 mot hörlurarnas 2700). 

åå vad kul att jobba för brandkåren! eller? :) har varit p ånågra utbildningar genom skolan under senaste skoltiden.. fick se hur fort det går när elden väl fått fäste. skrämmande. vi har då redan en brandsläckare. 
    Karlar... Fast jag är likadan mot min sambo. Jag terroriserar honom tills han berättar vad han tänkt ge mig i present. Och när någon i min familj hör av sig och frågar om det skulle passa att de köper något särskilt till mig berättar han det. Men det är för att jag verkligen inte klarar av överraskningar. Jag mår fysiskt dåligt och får typ panikångest av julhelgen när jag inte vet vad jag ska få. Därför önskar jag mig inget alls, och bråkar lite tills folk respekterar det. Kanske inte så uppskattat, men då vet de inte heller hur dåligt jag mår just innan jul och födelsedag heller... 

Ja, det är helt makalöst roligt! Mina tjejkompisar sa direkt att de skulle komma och äta lunch med mig, men hittills har ingen dykt upp Det är spännande och väldigt lärorikt, nu jobbar jag en del med annonskampanjer inför jul - kolla batterierna i brandvarnaren och massa sådant. Så jag kommer nog terrorisera mina nära och kära med brandsäkerhet de närmaste månaderna {#emotions_dlg.djavulsk}
  • filibustern
    Plättis skrev 2013-11-18 14:48:04 följande:
    Karlar... Fast jag är likadan mot min sambo. Jag terroriserar honom tills han berättar vad han tänkt ge mig i present. Och när någon i min familj hör av sig och frågar om det skulle passa att de köper något särskilt till mig berättar han det. Men det är för att jag verkligen inte klarar av överraskningar. Jag mår fysiskt dåligt och får typ panikångest av julhelgen när jag inte vet vad jag ska få. Därför önskar jag mig inget alls, och bråkar lite tills folk respekterar det. Kanske inte så uppskattat, men då vet de inte heller hur dåligt jag mår just innan jul och födelsedag heller... 

Ja, det är helt makalöst roligt! Mina tjejkompisar sa direkt att de skulle komma och äta lunch med mig, men hittills har ingen dykt upp Det är spännande och väldigt lärorikt, nu jobbar jag en del med annonskampanjer inför jul - kolla batterierna i brandvarnaren och massa sådant. Så jag kommer nog terrorisera mina nära och kära med brandsäkerhet de närmaste månaderna {#emotions_dlg.djavulsk}
    ja.. det är väl det gubben har svårt för, mest för att folk kan betala mycket för en present som han kanske inte gillar. men herregud, då är det ju bara att skicka tillbaka. och ärligt talat, folk köper inte presenter till andra för att dom måste, då skulle dom köpa billigt shit. dessutom i vårt fall så vill jag köpa något VI kan ha nytta av, utan att det måste kosta skjortan.. men nu är det som inge roligt längre.. 

hehe, ja det kommer nog kännas som terrorisering. :P vet själv att jag tycker det är jobbigt när brandtyper kommer och ska promota brandlarm och sånt.. liksom.. "jag vet sånt..." det är lite som med rökning, rökare VET att det är farligt :P 
  • Plättis
    filibustern skrev 2013-11-18 14:56:28 följande:
    ja.. det är väl det gubben har svårt för, mest för att folk kan betala mycket för en present som han kanske inte gillar. men herregud, då är det ju bara att skicka tillbaka. och ärligt talat, folk köper inte presenter till andra för att dom måste, då skulle dom köpa billigt shit. dessutom i vårt fall så vill jag köpa något VI kan ha nytta av, utan att det måste kosta skjortan.. men nu är det som inge roligt längre.. 
    Jag kan inte säga till folk att jag inte tycker om deras present, så då har jag ångest över det från typ nu fram till julafton. Fullständigt onödigt, men det är så jag funkar  

De allra flesta som inte respekterar att jag inte vill ha något ger mig små prydnadssaker som åker direkt upp i förrådet. I år tror jag att jag ska säga att jag absolut inte vill ha något, utan om de känner att de måste göra något får de ge pengar till Cancerfonden. Då gör det någon nytta istället. Vilken plan! 
  • Sjörå

Så där ja, nu är nästan allt julpynt på plats. Vi pyntar tidigt hemma hos oss. Iår extra tidigt eftersom jag jobbar till helgen och vi ska bort på första advent. Hos oss är det mannen som är helt jultokig och vill julpynta massor. 

Några julklappar är inköpta och fler ska det bli. Mina föräldrar är svårast, särskilt med tanke på att de fyller år i december dessutom. Svårast är pappa men han får nog favorit i repris, en tidningsprenumeration.  

Svar på tråden Jag längtar till jul!