• daniiel

Jag längtar till jul!

Jag längtar massor till jul nu. Det är snart november och hög tid att planera alla klappar och inköp, tänka på julmaten, börja längta efter lussebullar, julskum och julmust. Att börja snegla på den där julskivan och fundera på om det blir plastgran eller riktig gran i år.

Är det någon mer här som längtar efter julen?

I den här tråden kan vi prata om allt som rör julen. Klappar, mat, pyssel, traditioner, firande osv osv.

• Svar på tråden Jag längtar till jul!
  • Aniara4

För övrigt köpte jag julskinkan redan i oktober. Den kommer från en ekologisk, hemmaslaktad, glad gris från en viss gård och det är hård konkurrens om de skinkorna. Faktum är att julskinkorna redan var uppbokade i september, så jag blev tvungen att köpa en kvarts gris för att få med en skinka! Den är rimmad och ligger nu i frysen och väntar.

De senaste åren har jag märkt att ekologisk skinka verkligen är mycket godare, och jag ville testa den här gårdens skinkor eftersom jag vet att stressad gris smakar illa. Eftersom de har eget slakteri slipper djuren (både grisar och kor) otrevliga transporter och stora skrämmande slakthus. Och utifrån hur goda fläskkotletterna och revbensspjällen var kan jag bara se fram emot att få sätta tänderna i skinkan!

• Tessa

Åh jag älskar också julen! Favorithögtiden - hands down! :)

Här i norra änden av sverige har det redan kommit MASSOR av snö och det blir ju ljust och härligt såklart även om jag har lite svårt med kylan... Men så härligt att sitta inne och mysa bland pyntet!

Jag har redan lyssnat lite på jul-listan på Spotify. Tjuvstartade förra helgen. :)

Här har ni en typisk amerikaniserad jul-människa. Granen pyntas tills den bågnar av alla kulor och bländar en av allt glitter. Det är klassiska amerikanska jullåtar som snurrar i högtalarna och i år har jag funderat på att ordna en "Ugly Christmas Sweater Party" (Finns en dedikerad hemsida som säljer gräsliga tröjor med julmotiv, tänk slutet av 80-talet! http://www.uglychristmassweaterparty.com/)

Nästa helg blir det att plocka fram lådorna med julpynt och dekorera vår nya lägenhet! 

Herrgårdsbröllop 1 Augusti 2015. Old Hollywood goes Countryside.
  • amerika

Jag gillar oxå julen, men är inte hysterisk. Jag tycker det är mysigt med allt pynt, ljusstakarna, stjärnorna i fönstren. Jag drar fram allt till första advent, det är ju så kort tid det får stå framme! Bara granen som jag väntar med till 3:e advent. Bakar lussekatter och pepparkakshus lördagen innan första advent. Lyssnar på julmusik, hänger upp julgaardiner och dricker glögg.

Men i år ska vi flytta på första advent! Fattar ni! Det blir ju hur eländigt som helst, även om jag vill flytta, såklart, men första advent???!!

Jag tror att vi får göra om första advent på andra advent istället. Då ska vi dessutom gå på julkonsert m Peter Jöback & Sonja Aldén så det passar ju bra med julstämning då!

I år ska jag ge tofflor till mina tre "pojkar" (fästmannen + sönerna). Och i min familj spelar vi sedan några år paketspel istället för att köpa julklappar, det är en lagom nivå.

Gran: plast eller riktig? 

• Sjörå
    amerika skrev 2013-11-15 11:24:27 följande:
    Gran: plast eller riktig? 
    Jag har hittat en annan gran, en i tyg. http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/10254435/ 
    Vi ska ha en sådan på en vägg hemma. Och så ska vi för första gången ha en gran inne, och då blir det en riktig. Skulle jag ha en plastgran tror jag att det skulle bli skilsmässa på en gång.  
  • Hanni
    Tessa skrev 2013-11-14 21:36:01 följande:
    Åh jag älskar också julen! Favorithögtiden - hands down! :)

Här i norra änden av sverige har det redan kommit MASSOR av snö och det blir ju ljust och härligt såklart även om jag har lite svårt med kylan... Men så härligt att sitta inne och mysa bland pyntet!
    Vad härligt med snö! Eller tja, jag är väldigt kluven till det där med vinter. Hatar kyla men älskar när man äntligen får åka ut med skotern och grilla korv. För min del kan snön få komma till första advent, men det behöver inte vara så satans kallt, det får inte hålla på och blåsa massa (vilket det såklart gör när vi bor vid kusten) och det behöver inte snöa varenda dag. När mars sen kommer, ja då vill jag ha vår! 

Här har ni en typisk amerikaniserad jul-människa. Granen pyntas tills den bågnar av alla kulor och bländar en av allt glitter. Det är klassiska amerikanska jullåtar som snurrar i högtalarna och i år har jag funderat på att ordna en "Ugly Christmas Sweater Party" (Finns en dedikerad hemsida som säljer gräsliga tröjor med julmotiv, tänk slutet av 80-talet!www.uglychristmassweaterparty.com/)

Det här är ju helt fantastiskt! Jag vill också ha en gräslig jultröja och ha ett party. Det låter ju helfestligt! 
  • snowstars

Vi har också fått snö men det mesta regnade bort igår. Typiskt, jag skulle ju ut och fota julkort. En bild på vovven i snö tycker jag är perfekt att skicka ut till nära och kära, även om vi är typ ensamma i vår bekantskapskrets om att skicka julkort  

Har i alla fall gjort min shoppingresa till storstan. Kom hem med en julgran, en vit adventsstake, en vit pappersstjärna, en billig julgransmatta (har en dröm om att brodera min egen matta i framtiden så det känns bra att bara byta ut en billig) och en massa julklappar. Hälften av julklapparna är inköpta och resten planerade. Så skönt det känns! Vi kommer ta resten på nästa lön.

Vi kommer pynta mycket till första advent. Julgranen tar vi nog fram runt lucia. Vi firar inte jul hemma så det känns kul att få ha framme granen ett tag :)  Så får vi se om vi justerar det till nästa år ;)  Ska även planera in en julpysseldag och en bakarhelg.. Min sambo och jag brukar göra roliga pepparkakshus, så det måste vi i alla fall göra i år också :) 

• daniiel

Här regnade, och blåste, snön också bort igår :( Nu är det som en isbana ute och det är jättetråkigt!

Jag har inte ens hunnit tänka på julkorten i år. Vi skickar alltid julkort, även om vi aldrig får några :P Det hade blivit jättemysigt med snön och hunden snowstars :)

Jag vill börja julpynta första december. I år är dottern lite äldre och hon tjatar redan! Därför tror jag vi gör jul ganska tidigt i år jämfört med tidigare år, då vi har väntat till hennes födelsedag (16 december) har varit. Vi brukar också göra pepparkakshus, jag och dotter, så givetvis blir det i år också :)

• daniiel

På tal om julklappar.. vad i hela friden kan man ge en 21-årig tjej och hennes 22-åriga sambo i julklapp för kring 200kr? Samt i födelsedagspresent till tjejen för kring 150kr? (Hon fyller år på julafton)

Jag har funderat och funderat och hittar rent inte på något alls i år!

• Hanni

Jag kommer också att julpynta 1 december och dagen innan blir det julbak för fulla muggar. Sambon tycker mest att det är trams men jag vill ha alla mina tomtar och ljus så jag bryr mig inte ett dugg om vad han säger. Att kompromissa finns inte på världskartan! ;)

daniiel- (Går ju inte att citera från telefonen). Tycker någon av dom om att läsa? En bok eller ett presentkort på Adlibris är alltid något jag uppskattar. Eller om dom är filmnördar, ett presentkort på Discshop. Finns ett jättefint (eller det såg iaf fint ut i katalogen) halsband i silver med en cz-sten på albrekt guld för typ 129 kr, om jag inte minns fel.
    Överlag tycker jag nästan alltid att det är lättare att köpa presenter åt tjejer än killar. Liksom, ge mig ett smycke eller bok så är jag nöjd..

B
  • daniiel
    Hanni skrev 2013-11-18 01:14:12 följande:
    Jag kommer också att julpynta 1 december och dagen innan blir det julbak för fulla muggar. Sambon tycker mest att det är trams men jag vill ha alla mina tomtar och ljus så jag bryr mig inte ett dugg om vad han säger. Att kompromissa finns inte på världskartan! ;)

daniiel- (Går ju inte att citera från telefonen). Tycker någon av dom om att läsa? En bok eller ett presentkort på Adlibris är alltid något jag uppskattar. Eller om dom är filmnördar, ett presentkort på Discshop. Finns ett jättefint (eller det såg iaf fint ut i katalogen) halsband i silver med en cz-sten på albrekt guld för typ 129 kr, om jag inte minns fel.
    Överlag tycker jag nästan alltid att det är lättare att köpa presenter åt tjejer än killar. Liksom, ge mig ett smycke eller bok så är jag nöjd..
    B
    Haha ja, min kära make tycker egentligen allt julpynt är onödigt, men han ger med sig för min och framförallt vår dotters skull :) Det lät mysigt med julbak, måste boka in det också :)

Jag tror ingen av dom läser. Film ser dom, men vi har tidigare gett dom kanske 100 DVD-filmer, presentkort på bio osv. Känns därav lite trist att ge ytterliga en sådan present. Men, presentkort på bio är samtidigt något som dom uppskattar, så kanske blir det ändå.

Vi gav henne ett fint silverhalsband förra året i present, ett där det stod "faster" med ett silverhjärta och en pärla :) Jättefint.

Men, dom är knepiga med vad dom äter, så vi vågar sällan ge ätbara presenter till dom. Hon har dessutom en hudsjukdom, så skönhetsprodukter (smink och lotions osv) är också något som går bort. Annars brukar sådant vara ganska enkelt att ge.

Har dock hittat en onesie på ASOS billigt (ca 190kr), så blir kanske en sådan i present, så hon kan mysa ner sig i soffan i vinterkylan till någon av alla dom filmerna vi gett tidigare ;)
Svar på tråden Jag längtar till jul!