• daniiel

Jag längtar till jul!

Jag längtar massor till jul nu. Det är snart november och hög tid att planera alla klappar och inköp, tänka på julmaten, börja längta efter lussebullar, julskum och julmust. Att börja snegla på den där julskivan och fundera på om det blir plastgran eller riktig gran i år.

Är det någon mer här som längtar efter julen?

I den här tråden kan vi prata om allt som rör julen. Klappar, mat, pyssel, traditioner, firande osv osv.

• Svar på tråden Jag längtar till jul!
  • daniiel
    xMariax skrev 2013-10-29 10:43:40 följande:
    Åhh! Jag längtar också.. Har redan köpt hem julmust och pepparkaksdeg och så har jag gjort en julspellista på spotify (inte lyssnat ännu dock! )
    24 Maj 2014
    Kan du inte dela spellistan här? Jag har också en, men den är långt ifrån klar. Har dock inte börjat uppdatera den ännu.

Jul
  • daniiel
    filibustern skrev 2013-10-29 10:47:17 följande:
    ja.. vad har jag gett han förut.. har gett han armband, halsband.. men det var inte på jul.. ne jag minns inte alls haha! funderar på att ge han en bok av han favvoförfattare terry pratchett. och då på engelska. 
    Min make gillar också Terry Pratchett och fick en sådan bok förra året på födelsedagen :) Han blev jätteglad, det är ju en toppenpresent ;D
  • xMariax
    daniiel skrev 2013-10-29 10:49:48 följande:
    Kan du inte dela spellistan här? Jag har också en, men den är långt ifrån klar. Har dock inte börjat uppdatera den ännu.

Jul
    Min är också långt ifrån klar.. Det är lite Tommy körberg och Jill Johnsson bara än så länge. Hur delar man spotifylistor? 
    24 Maj 2014
  • Mathildatiger

Jag längtar också till julen, inte bara till julafton utan även till pysslet innan jul. Vi brukar baka tillsammans, göra godis m.m. Såå mysigt.

Vi har inte heller så många julklappar för de senaste åren har vi gjort så att alla vuxna som firar julafton tillsammans lottar vem som köper till vem. På det viset köper alla en julklapp och alla får en. Då blir det mycket roligare att handla, man kan lägga krut på en klapp istället för att vara tvungen att göra massinköp. Funkar väldigt bra. Fast sen köper vi till barnen utöver så det blir ju några att handla till iaf. 

• daniiel
    xMariax skrev 2013-10-29 10:51:40 följande:
    Min är också långt ifrån klar.. Det är lite Tommy körberg och Jill Johnsson bara än så länge. Hur delar man spotifylistor? 
    24 Maj 2014
    Högerklicka på spellistan och välj "Copy HTTP link" och klistra sedan in den här :)
  • niriel

Åååh, jag älskar julen! Lite tudelat dock, min bror gick bort på julafton för sex år sedan. Men generellt är julen helt klart min favorithögtid! Och det var hans också, så det blir lite gränsfall "julfascism" när vi ska fira med familjen... Men, såsom julfascist vägrar jag börja med något firande före första advent. Å andra sidan går jag helt all in då istället, med översvämning av tomtar, gardiner, lyktor, ljus, julmusik, glögg, pepparkakor....allt! Och vi firar hemma hos oss i år, det blir nog bra. Vi väntar bebis (hurra!) och jag har precis upptäckt att jag har börjat bli åksjuk, så det ska bli otroligt skönt att slippa kuska runt under hela ledigheten. Så vi kör nog förhoppningsvis knytis med, det funkade kanon förra gången vi testade det! 

Åh vad jag längtar efter att sparka igång Michael Bublés julskiva!! Och Lars Vegas Trios! 

• Kjell Präst

Längtar till jul i princip hela året, och inte minst nu när den är inom räckhåll. Till första advent blir det julgardiner och julstjärnor upp, advensljusstakar och adventskalendrar fram och kanske provsmak på julmusten - men inget mer. 23 december tar jag alltid ledigt för att julpynta, brukar gå upp vid fem-sex och hålla på hela dagen fram till fem-sex på kvällen - och sedan är det julpynt i varje litet skrymsle,  vi har till och julbonad och tomte i badrummet (och förstås frottéhanddukar med tomtar på). Sedan får allt pynt vara framme till trettonde januari (tjugondedag Knut) då allt åker ner i sina lådor igen.

• Sofie R

Åh vad skönt att det är fler än jag! Det är ju så fint runt advent! Hoppas på mycket snö också :)

• snowstars

Yes, jag längtar också till jul!  Brukar ställa fram en massa tomtar och annat pynt till första advent. I år ska vi ha julgran för första gången så vi måste köpa en sån. Det blir plast, åtminstone så länge vi bor i lägenhet. Och så måste vi komplettera med adventsstakar och stjärnor eftersom vi har fler fönster nu än tidigare år. 

Jag älskar allt pyssel innan jul, inte bara julafton specifikt. Älskar att fixa med julklappar även om alla är klart över 20 år i båda våra släkter ;)  

Har köpt en julklapp och planerat resten. Vi ska åka till grannstaden nästa helg och shoppa lite, så å tänkte jag köpa det som går där. Tror att det även blir lite ljusstakar och sånt där. Och så har de ju redan börjat plocka fram julpynt på en del affärer (fy på dem tycker jag egentligen) så jag har sett ut några nya tomtar som ska få följa med hem sen när det börjar bli lovligt att köpa julpynt...

Kan skriva en bok om min kärlek till julen så jag stoppar nog där just nu ;)  

Svar på tråden Jag längtar till jul!