• daniiel

Jag längtar till jul!

Jag längtar massor till jul nu. Det är snart november och hög tid att planera alla klappar och inköp, tänka på julmaten, börja längta efter lussebullar, julskum och julmust. Att börja snegla på den där julskivan och fundera på om det blir plastgran eller riktig gran i år.

Är det någon mer här som längtar efter julen?

I den här tråden kan vi prata om allt som rör julen. Klappar, mat, pyssel, traditioner, firande osv osv.

• Svar på tråden Jag längtar till jul!
  • Aniara4

Snart får jag börja! Kom hem från en liten solsemester igår, och hade bestämt redan innan att jag inte skulle tänka på jul innan dess, men den här veckan har jag min egen tillåtelse att börja plocka upp kartonger och kassar ur källaren (ja, jag har en del...) och inventera om jag behöver komplettera någonting, köpa glödlampor eller ljus osv. På lördag blir det att byta gardiner och hänga upp stjärnor och stakar så att de kan tändas direkt på söndag morgon!

När det gäller granen har vi i vår familj traditionen att ta in granen och klä den den 23:e, samtidigt som vi sätter upp julkrubban. Sen på kvällen provsmakar vi julskinkan (ok, det händer att vi provsmakar julsnapsen också för att se till så att allt är i ordning inför julafton), och sen dricker vi kaffe/glögg/valfri dryck och äter kanske lite choklad i vardagsrummet där granen står så att vi kan beundra den (och krubban) ordentligt. Helst ska vi lyssna på något rimprogram på radion också. Det är en väldigt mysig tradtition som jag tyvärr missar vartannat år nu sen svärföräldrarna kom in i bilden!

• niriel
    Aniara4 skrev 2013-11-26 20:46:03 följande:
    När det gäller granen har vi i vår familj traditionen att ta in granen och klä den den 23:e, samtidigt som vi sätter upp julkrubban. Sen på kvällen provsmakar vi julskinkan (ok, det händer att vi provsmakar julsnapsen också för att se till så att allt är i ordning inför julafton), och sen dricker vi kaffe/glögg/valfri dryck och äter kanske lite choklad i vardagsrummet där granen står så att vi kan beundra den (och krubban) ordentligt. Helst ska vi lyssna på något rimprogram på radion också. Det är en väldigt mysig tradtition som jag tyvärr missar vartannat år nu sen svärföräldrarna kom in i bilden!
    Åh! Vi också! Dagen-före-julafton-skinkan i skenet av den nypyntade granen är ju kanske det bästa med julen! Apropå julkrubba är jag hemskt nyfiken på KjellPrästs omnämnda superkitschiga från tradera, kan man få se en bild på denna kanske? Jisses vad jag längtar... Det ska till och med bli härligt att tvätta fönster, bara för att få sätta upp julgardiner och stjärnor och ljusstakar! Solig
  • Vichy
    niriel skrev 2013-11-27 10:05:21 följande:
    Åh! Vi också! Dagen-före-julafton-skinkan i skenet av den nypyntade granen är ju kanske det bästa med julen! 
    Vi pyntar med dagen före hos min pappa! Det har vi gjort i 20 år nu! :D OCh så lagar vi skinka, godis och gröt (till frukosten) efetr vi är klara med granen! Sen blir det julmys i soffan och minst ett julrim var till alla! :) 

Åh! Vad man längtar nu!  
  • filibustern

jag erkänner, jag tjyvstarta igår.... :P köket och v-rummet är i princip klart.. ska dammsuga och torka golven idag, byta matta i hallen.. sätta upp julgardiner i gästrummet.. om jag orkar.. 

• niriel

Åh vad härligt... Jag är inte hemma ikväll, annars hade jag nog gärna satt igång med åtminstone fönstertvätt och gardinbyte och så idag, det hade jag behövt (jävla skitdag, 'scuse my french), men det får vänta. Dock ska pepparkaksrecept inventeras idag och det ska skrivas en inköpslista för ingredienser till pepparkakor och lussekatter. Mums!

Och så kan jag väl dela med mig av mitt favvo-julgodisrecept: http://www.recept.nu/johanna_westman/efterratter_och_godis/agg_och_mejerier/johanna_westmans_amerikanska_chokladfudge/ 

• Kjell Präst

niriel skrev 2013-11-27 10:05:21 följande:
    Åh! Vi också! Dagen-före-julafton-skinkan i skenet av den nypyntade granen är ju kanske det bästa med julen! Apropå julkrubba är jag hemskt nyfiken på KjellPrästs omnämnda superkitschiga från tradera, kan man få se en bild på denna kanske? Jisses vad jag längtar... Det ska till och med bli härligt att tvätta fönster, bara för att få sätta upp julgardiner och stjärnor och ljusstakar! Solig

Här är krubban!

Den spelar "Stilla natt" och figurerna snurrar runt den heliga familjen

• snowstars

Nu sätter jag fast frimärken på mina julkort och skickar dem!  

I helgen gjorde jag saffransbullar med russin i degen och fyllda med vit choklad. Mums! Ikväll har jag gjort muffins med smak av pepparkaka. Också mums. Ska frysa dem och dekorera med marängsmörkräm sen.

• Isabelles

Ikväll hämtar jag ut en förbeställd julskinka från den lokala köttbutiken här i stan :D Längtar! Annars är det mesta julpyntet uppe, ska bara fixa till balkongen =) Och lyfta in grillen ^^

• filibustern

barnens (inte mina barn hehe) julklappar inslagna. provade också förra helgen ett recept jag hitta på en blogg, med saffran och vit choklad bl.a den var riktigt god faktiskt! fast 1. rekommenderar att man häller upp detta götta i små glöggmuggar, för mer orkar man nästan inte hehe. 2. ät det inte när du är mätt.. :P har skrivit in det i min receptbok och döpt det till "julgott med saffran". ska faktiskt göra en omgång till idag^^ 

julkorten är också skrivna.. kanske dags att skicka iväg?

Isabelles skrev 2013-12-05 11:34:36 följande:
    Ikväll hämtar jag ut en förbeställd julskinka från den lokala köttbutiken här i stan :D Längtar! Annars är det mesta julpyntet uppe, ska bara fixa till balkongen =) Och lyfta in grillen ^^
     kollade på skinkorna i affären igår.. men kände att det var liite för tidigt ännu. kan vänta någon vecka till i alla fall.. 
  • Aniara4
    Aniara4 skrev 2013-11-26 20:46:03 följande:
    Snart får jag börja! Kom hem från en liten solsemester igår, och hade bestämt redan innan att jag inte skulle tänka på jul innan dess, men den här veckan har jag min egen tillåtelse att börja plocka upp kartonger och kassar ur källaren (ja, jag har en del...) och inventera om jag behöver komplettera någonting, köpa glödlampor eller ljus osv. På lördag blir det att byta gardiner och hänga upp stjärnor och stakar så att de kan tändas direkt på söndag morgon!
    ... Eller så får man kräksjukaKräks, hamnar på sjukhus pga uttorkning och kommer en vecka efter i hela schemat. Obestämd
    Hann precis få upp en stjärna och en elljusstake på kvällen innan första advent, och få fram ljusstaken så att vi kunde tända ett ljus på morgonen. Dessvärre hittade jag bara två stearinljus, men det var ju bara ett som skulle tändas ändå till att börja med!
    Nu under veckan har jag fått upp lite saker pö om pö, så det börjar likna advent här hemma. På söndag blir det invasion, så då ska allt vara klart!
Svar på tråden Jag längtar till jul!