• daniiel

Jag längtar till jul!

Jag längtar massor till jul nu. Det är snart november och hög tid att planera alla klappar och inköp, tänka på julmaten, börja längta efter lussebullar, julskum och julmust. Att börja snegla på den där julskivan och fundera på om det blir plastgran eller riktig gran i år.

Är det någon mer här som längtar efter julen?

I den här tråden kan vi prata om allt som rör julen. Klappar, mat, pyssel, traditioner, firande osv osv.

• Svar på tråden Jag längtar till jul!
  • HannaP

Hahahahahaha, så trög jag är. Läste nog inte tillräckligt noga... Jag trodde att du kallade julmust för julskum! :)
    Vet inte riktigt hur min hjärna kopplade där.

• MajKlas2014

Jag älskar julen! Älskar allt med den, att julpynta och hänga upp gardiner och stjärnor i fönstren och julbaka. Sen vi blev vuxna har vi alltid haft lugna jular men nu har det på 1 år o 3 månader kommit 4 bebisar i släkten så nu är det en helt annan sak att fira jul! Supermyigt att tomten är tillbaka och många klappar under granen.

• Kjell Präst

Lyssnar aldrig på utländsk julmusik. Mina julfavoriter, utan konkurrens, är "Stilla Natt" och "Adams julsång(O helga natt)"

• daniiel
    Principisessan skrev 2013-10-29 19:41:22 följande:
    by the way var jag på Ikea idag.. de har fått upp alla julgrejer. 
    Jag kikade på deras hemsida förra veckan och blev så besviken :( Jag tyckte inte om något alls.
  • daniiel
    HannaP skrev 2013-10-29 20:33:40 följande:
    Julskum? Det va det roligaste jag hört! :) 
    Jag har druckit JULMUST så länge som affärerna sålt det, och jag köpte julpynt på Gekås redan 1 september.

JAG ÄLSKAR JULEN, och det finns två saker som är extra bra just detta året.
    1: Jag firar jul med min man, inte pojkvän/sambo/fästman.
    2. Vi firar jul i vårat första egna hus. Inflytt 15 november!
    HannaP skrev 2013-10-29 20:36:16 följande:
    Hahahahahaha, så trög jag är. Läste nog inte tillräckligt noga... Jag trodde att du kallade julmust för julskum! :)
    Hahaha nä, riktigt så skum är jag inte ;) Jag tänkte på skumtomtarna som heter julskum ;) Vilken du ju fattade, tillslut haha

Vad roligt med hus, härligt :D Grattis!
  • HannaP
    daniiel skrev 2013-10-29 21:35:59 följande:
    HannaP skrev 2013-10-29 20:36:16 följande:
    Hahaha nä, riktigt så skum är jag inte ;) Jag tänkte på skumtomtarna som heter julskum ;) Vilken du ju fattade, tillslut haha

Vad roligt med hus, härligt :D Grattis!
    Tack så mycket.
    Det känns riktigt riktigt bra. Vi skrev på papprerna dagen innan bröllopet.
    I år så ska både hans familj och min familj komma hem till oss och vi ska "lyxa" till julbordet. Det blir traditionellt med tillägg på hummer, räkor, kräftor och champagne! Detta är första julen vi firar utan barn (dvs kusiner) så vi tänkte att vi slår på stort. :) 
  • Vichy

Jag kan längta efter julen mitt i sommaren ibland, men då hår det fort över! Längtar dok som en tok när det blir grått och tråkigt efter julljus och god mat och snö...

• Aniara4

Ja! Eller, jag längtar nog ännu mer till advent än till själva julen om jag ska vara riktigt ärlig.

November är det värsta jag vet, det är mörkt och blött och kallt och mörkt och deppigt och mörkt och... ja, ni fattar. Brukar balansera på depressionens rand varje år den tiden. Men! Sen blir det första advent och man får sätta upp alla fina grejor och tända ljus och känna saffransdoft, och genast känns allt mycket lättare!

Jag har nog aldrig varit hemma hos mig själv på julafton, utan först hos mamma och numera hos mamma vartannat år och hos någon av svärföräldrarna vartannat år. Och förutom julafton flänger vi runt hos övriga föräldrar dagarna kring jul, så det är ingen större idé att ha gran hemma tycker jag. Dessutom innebär det att jag slänger upp allt jag har i pyntväg på första advent (och inte en dag tidigare!) så att jag hinner njuta av det. Det är röda gardiner (i alla fall i kök och vardagsrum), röd julduk, adventsstjärnor och ljusstakar, ljusslingor och några små pryttlar, och så julstjärnor och amaryllis i fina krukor. Sen sätter jag på lite fin adventsmusik och myyyyyyyser med en kopp glögg.

Första advent brukar jag gå i kyrkan, mer av vana än av tro numera. Jag sjöng i kyrkokören under hela min uppväxt och får rysningar av det klassiska kör-orgel-mässingsblås-upplägget, som givetvis bör avslutas med Otto Olssons Advent. Inga nyskapande adventsfiranden för mig, tack!

Sen har jag också en mångårig tradition att bjuda hem alla jag känner på adventskaffe, så att fler kan få njuta av myset. Kaffe  Lyckligtvis har folk i allmänhet mycket för sig i december, så även om jag bjuder alla jag känner så dyker inte alla upp, utan det brukar bli lagom många i en härlig blandning av dem som råkade kunna den dagen. Då bakar jag lussekatter en masse, sticker nejlikor i apelsiner, värmer glögg och gör mig till i största allmänhet.

Därefter känner jag mig färdig med julstressen och kan ägna ett par veckor åt att bara sitta och mysa i allt ljus och glitter i vintermörkret medan alla andra jagar på värre och värre framemot julafton. Allra helst ska jag ha fixat alla julklappar i november också så att jag verkligen kan chilla.

Mest av allt älskar jag nog dofterna! Kanel, saffran, clementiner, pepparkakor, stearinljus... och sen barrdoften på julafton. Mmmmmmm! Drömmer

• Principisessan
    daniiel skrev 2013-10-29 21:34:26 följande:
    Jag kikade på deras hemsida förra veckan och blev så besviken :( Jag tyckte inte om något alls.
    ok, ja när det var pyntat tillsammans så tyckte jag det var jättefint. Sen var det kansek inte någon sensation men i vårt "vita" hem så skulle det pyntet passa väldigt fint ihop med det vi redan har. 
  • daniiel
    Principisessan skrev 2013-11-01 21:57:28 följande:
    ok, ja när det var pyntat tillsammans så tyckte jag det var jättefint. Sen var det kansek inte någon sensation men i vårt "vita" hem så skulle det pyntet passa väldigt fint ihop med det vi redan har. 
    Ja, jag har ju bara sett det på hemsidan.. och smaken är ju som baken ;) Tur det!
Svar på tråden Jag längtar till jul!