Ja! Eller, jag längtar nog ännu mer till advent än till själva julen om jag ska vara riktigt ärlig.
November är det värsta jag vet, det är mörkt och blött och kallt och mörkt och deppigt och mörkt och... ja, ni fattar. Brukar balansera på depressionens rand varje år den tiden. Men! Sen blir det första advent och man får sätta upp alla fina grejor och tända ljus och känna saffransdoft, och genast känns allt mycket lättare!
Jag har nog aldrig varit hemma hos mig själv på julafton, utan först hos mamma och numera hos mamma vartannat år och hos någon av svärföräldrarna vartannat år. Och förutom julafton flänger vi runt hos övriga föräldrar dagarna kring jul, så det är ingen större idé att ha gran hemma tycker jag. Dessutom innebär det att jag slänger upp allt jag har i pyntväg på första advent (och inte en dag tidigare!) så att jag hinner njuta av det. Det är röda gardiner (i alla fall i kök och vardagsrum), röd julduk, adventsstjärnor och ljusstakar, ljusslingor och några små pryttlar, och så julstjärnor och amaryllis i fina krukor. Sen sätter jag på lite fin adventsmusik och myyyyyyyser med en kopp glögg.
Första advent brukar jag gå i kyrkan, mer av vana än av tro numera. Jag sjöng i kyrkokören under hela min uppväxt och får rysningar av det klassiska kör-orgel-mässingsblås-upplägget, som givetvis bör avslutas med Otto Olssons Advent. Inga nyskapande adventsfiranden för mig, tack!
Sen har jag också en mångårig tradition att bjuda hem alla jag känner på adventskaffe, så att fler kan få njuta av myset.
Lyckligtvis har folk i allmänhet mycket för sig i december, så även om jag bjuder alla jag känner så dyker inte alla upp, utan det brukar bli lagom många i en härlig blandning av dem som råkade kunna den dagen. Då bakar jag lussekatter en masse, sticker nejlikor i apelsiner, värmer glögg och gör mig till i största allmänhet.
Därefter känner jag mig färdig med julstressen och kan ägna ett par veckor åt att bara sitta och mysa i allt ljus och glitter i vintermörkret medan alla andra jagar på värre och värre framemot julafton. Allra helst ska jag ha fixat alla julklappar i november också så att jag verkligen kan chilla.
Mest av allt älskar jag nog dofterna! Kanel, saffran, clementiner, pepparkakor, stearinljus... och sen barrdoften på julafton. Mmmmmmm!