• Kicka

Svårt ämne men är nu jävligt irriterad!

Det här med mullighet,vet inte riktigt vart jag ska börja. NEJ jag behöver inte vara anonym för jag skäms inte för något, hoppa på mig Om ni så gärna orkar. Va fan! Jag började skriva i en " mulliga tjejer visa era klänningar" länk. Kul tänkte jag,dela tip,ideer och klänningar med likasinnade. Jag har kämpat satan i 4 år och gått ner 55 kg. Känner mig för första gången på 9 år mullig/kurvig. Sexig om vi nu ska kalla det så. Jag drar 48/50, i vissa lyxiga fall stl 46. Blir faktiskt jävligt irriterad på er tjejer som på riktigt kallar er själva mulliga när ni drar stl38/40!! Va fan,vart har ni era sunda värderingar och riktlinjer egentligen?? Hade ni kallt era döttrar mulliga när de drog en helt sund och normal storlek som 38?? Det är skrämmande!! Skärp er och njut av era underbara kroppar!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-10-12 19:20
    Ojoj, denna tråd har verkligen rört om i grytan

Ber om ursäkt för att detta ämne/diskussion startades ack så fel/klantigt. Mitt fel ja. Meningen var verkligen inte att peka ut någon eller dyl. Snarare ville jag bara diskutera något som upprör mig mfl.

Här ska inte pekas ut,anklagas eller nedvärderas utan bara helt enkelt diskuteras!

Klarar du inte det, ska du nog inte delta i debatten.

Kram på er! /Kicka.

• Svar på tråden Svårt ämne men är nu jävligt irriterad!
  • förlovadflicka
    Trivia skrev 2011-10-14 17:05:03 följande:
    Men om man är säg...170 lång så är ju inte 70kg mycket alls. Allt har ju att göra med proportioner. För en tjej som är 170-180 lång så är man väldigt smal om man kommer i en stl34. Då kan man passa i en stl40-42 utan att för den sakens skull vara det minsta tjock. Ju större storleken är på ett plagg desto längre armar/ben är det på det och hela kroppen är ju lite större än om man är kort.
    Jag tycker att 70 kg låter mycket för en så ung tjej, väger själv typ 58 och är 165, kanske 166 cm lång och om man då räknar med att tjejen är i nedre tonåren och inte hunnit få så stora bröst osv så tycker jag att det låter mycket iaf men jag kan säkert ha helt fel :)
  • Future Mrs S

alltså själva grejen handlar väl om att ordet "mullig" är ett begrepp som man lägger så mycket egen värdering i.. alltså något defenitivt typ "den tjejen har en svart klänning på sig" kan man liksom inte tycka så mycket om, man kan inte ba "jo men jag tycker nog att det ser mer ut som gröna byxor" ni fattar det är fakta. Medan "den tjejen är mullig" där lägger man ju jätte mkt egna värderingar av ordet i innebörden mulligt för dig är smalt för någon annan och smällfet för en tredje.

You get the picture.. häng inte upp er för mkt på ett luddigt ord liksom...

• passionsblomman
    förlovadflicka skrev 2011-10-14 17:40:53 följande:
    Jag tycker att 70 kg låter mycket för en så ung tjej, väger själv typ 58 och är 165, kanske 166 cm lång och om man då räknar med att tjejen är i nedre tonåren och inte hunnit få så stora bröst osv så tycker jag att det låter mycket iaf men jag kan säkert ha helt fel :)
    Fast det är det inte! Mycket alltså.
    Utan, du själv ligger på ett BMI väldigt långt ner på "normal-skalan", faktum är att du har inte många kilon att ta av förrän du hamnar på "undervikt"
    Den tjej som -oavsett ålder-är 170 cm lång och väger 70 kg, är fortfarande på "normal-skalan" med ett BMI som är helt hälsosamt.

Om du själv är 167, kan du väga 70 kg innan du hamnar på BMI över 25 och därmed "övervikt"

Här kan du kolla lite olika varianter om du vill:

http://www.markazits.com/diet/bmi.php

Jag tror det är just det här, TS blir upprörd  över: att man tycker kilon är mycket medan de är så normala. Det pekar på en lite skev bild av vad som är tjockst och smalt osv.
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • passionsblomman

Kicka, du var förut väldigt negativ till BMI som mätmetod. Jag undrar vad för måtttock du själv har använt när du kämpat dig ner alla kilon?

Jag är ingen fanatisk BMI-förespråkare, men jag vet inte om någon annan, bättre skala. Och själv tycker jag den ger en god fingervisning, dels eftersom man tydligt säger att det är ungefärliga siffror, och dels för att man har så stort spann att röra sig över på var och en av de olika nivåerna.
    Jag ska ligga mellan 50 och 67 kilo för egen del om jag vill hålla mig på normalviktig. Det tycker jag är en generös skala, eftersom det ger mig hela 17 kilo attvara individuell inom, och i olika fas i l ivet, olika mål med träning, kost och hur jag vill se ut.
    Därför har jag som ett av mina delmål, att komma ner just till de 67, för att oavsett hur jag sedan känner inför själva utseendedelen, så är jag i vart fall inte kvar på "övervikt" hur tjock eller smal jag än må känna mig själv, eller anses av någon annan.

Vad har du använt för mäthjälp och hur har du peppat dig?

• Sara 120707

BMI är ju en ganska klumpig metod när det kommer till individen, däremot är den mycket bättre när man tittar på stora folkgrupper. Jag är tex ganska kort, bred över axlarna och ganska musklad.

Det ligger i släkten och jag brukar kalla det stenblocksform.

Men om jag tittar på mitt bmi så ligger jag väldigt nära övervikt trots att jag nu är hyfsat smal med platt mage. För några år sedan låg jag i mitten av mitt bmi intervall men då var jag nästan läskigt smal.

För mig verkar YMCA-formeln fungera bättre

• passionsblomman
    Sara 120707 skrev 2011-10-14 19:58:53 följande:

BMI är ju en ganska klumpig metod när det kommer till individen, däremot är den mycket bättre när man tittar på stora folkgrupper. Jag är tex ganska kort, bred över axlarna och ganska musklad.

Det ligger i släkten och jag brukar kalla det stenblocksform.

Men om jag tittar på mitt bmi så ligger jag väldigt nära övervikt trots att jag nu är hyfsat smal med platt mage. För några år sedan låg jag i mitten av mitt bmi intervall men då var jag nästan läskigt smal.

För mig verkar YMCA-formeln fungera bättre

Vad är det för formel?
  • passionsblomman

Tack för förklaringen!

Jag såg efteråt, att jag själv länkade till den också! Den finns ju med efter BMI på den sidan jag själv hade för att flla i BMI! Tänk att jag inte ens sett det...

Jag tycker det är jätteviktigt att man inte fastnar och stirrar sig blind på någon enskild grej-men jag tror det är väldigt lätt ATT man gör just det-stirrar sig blind alltså.

Och jag tror också det är en konst och en utmaning för de flesta av oss att se oss själva med sanna ögon. Vi har väldigt nära till att se oss lite större än vi är när vi kritiskt granskar. Men vi har också en tendens att se oss som mindre, just de gånger vi förhandlar mat och motion med oss själva. Då är kakan plötsligt mindre, chipsen inte så många och man själv är väl ungefär som man alltid sett ut.
    Vi rör oss ofta över en ganska känslomässig linje där hur vår kropp egentligen de ser ut, inte är i skärpa.

Så för min egen del är det viktigt, när jag nu jobbar målmedvetet och för min hälsa och på sikt, att ha saker att hänga upp frmagångrna på, utan att hamna i nya fällor och istället snöa in på en centimeter här,ett kilo där, eller vad för exakt storlek jag tycker jag borde ha, lika lite som vadför exakt midjemått som är det enda acceptabla.

Om man tar och kollar av ALLA de här olika sätten och ser till att man hamnar någporlunda vettigt överallt, så borde man ju kunna se det som en ledtråd till om man ser sig någorlunda objektivt, sammataget tänkte jag.

Då tänker jag på hjälpmedel som

våg
    måttband
    kläder
    BMI-skalan
    YMCA

och så kunskap och insikt om

vad man förut vägt/haft för storlekar
    vad man är i för ålder
    hur man motionerar
    vad man äter
    hur ofta man äter
    hur ens ämnesomsättning ser ut

och så vidare.

• Kicka
    passionsblomman skrev 2011-10-14 19:39:53 följande:
    Kicka, du var förut väldigt negativ till BMI som mätmetod. Jag undrar vad för måtttock du själv har använt när du kämpat dig ner alla kilon?

Jag är ingen fanatisk BMI-förespråkare, men jag vet inte om någon annan, bättre skala. Och själv tycker jag den ger en god fingervisning, dels eftersom man tydligt säger att det är ungefärliga siffror, och dels för att man har så stort spann att röra sig över på var och en av de olika nivåerna.
    Jag ska ligga mellan 50 och 67 kilo för egen del om jag vill hålla mig på normalviktig. Det tycker jag är en generös skala, eftersom det ger mig hela 17 kilo attvara individuell inom, och i olika fas i l ivet, olika mål med träning, kost och hur jag vill se ut.
    Därför har jag som ett av mina delmål, att komma ner just till de 67, för att oavsett hur jag sedan känner inför själva utseendedelen, så är jag i vart fall inte kvar på "övervikt" hur tjock eller smal jag än må känna mig själv, eller anses av någon annan.

Vad har du använt för mäthjälp och hur har du peppat dig?
    Ah,tänkte bara lägga in lite snabbt att jag absolut ska svara på dina funderingar Men jobbar natt nu i 2 dagar till, så är bara inne en snabbis mellan jobb och sovstunderna.

Trevlig helg
  • passionsblomman

Kicka, det ser jag fram emot! Trevlig fortsättning på helgen själv.

• I Wixen

Jag kan ju fårstå frustrationen över att vara en storleken större tjej (är nog i samma kattegori) och lyssna på de som är magrare än mig som säger "Å jag är så stor och ...." bla bla bla.
    Men, är du 1 och 50 så är nog 40 en större storlek och du faller nog in i kattegorin "storleken större". medans om du kanske är kring 1 och 80 (som jag är) så är det ju ingenting, jag kunde senast ha 40 när jag gick högstadiet så.

men om det nu stör dig att "så små" storlekar kommer upp på tal när man diskuterar mulliga figurer varför lägger du då inte en storleksgräns? du vet som man har som kriterie när du söker jobb som plus size modeller, typ "du måste vara storleken 45 minst"?      

• Chicita
    I Wixen skrev 2012-07-10 14:50:37 följande:
    Jag kan ju fårstå frustrationen över att vara en storleken större tjej (är nog i samma kattegori) och lyssna på de som är magrare än mig som säger "Å jag är så stor och ...." bla bla bla.
    Men, är du 1 och 50 så är nog 40 en större storlek och du faller nog in i kattegorin "storleken större". medans om du kanske är kring 1 och 80 (som jag är) så är det ju ingenting, jag kunde senast ha 40 när jag gick högstadiet så.

men om det nu stör dig att "så små" storlekar kommer upp på tal när man diskuterar mulliga figurer varför lägger du då inte en storleksgräns? du vet som man har som kriterie när du söker jobb som plus size modeller, typ "du måste vara storleken 45 minst"?      
    Du såg att det här var en relativt gammal tråd va? Flört
    Den diskussion som avsågs i trådstarten är också gammal. Känns lite onödigt att dra upp dessa upphettade diskussioner, speciellt när dom baseras på missförstånd från början.
  • Sofiiiz
    Kicka skrev 2011-10-11 23:08:23 följande:
    Utöver allt intressant, på tal om BMI. Min sambo är 170 cm lång och väger 82 kg. Enligt BMI är han överviktig men enligt hans PT på gymmet har han 0,7 % fett på sin kropp. Alltså det mesta är muskler. Han har tränat thaiboxning i 10 år, så för mig är BMI rena skitsnacket. Likadant med mitt ex. Han tränade marklyft och vägde 110 kg muskler. Enligt BMI var han också överviktig. Rent jävla skitsnack om du frågar mig och de flesta andra.
    Ja de är mycket intressant, många idottsmän/kvinnor lider av fetma om man kollar BMI.
    Sen ska man enligt forskare inte mäta BMI på någon under 20 års ålder eftersom den inte "stämmer" förrän då eftersom man ska växa klart. Ändå mäter de BMI på barn från de föds på BVC... Enligt min BMI så ska jag lida av fetma, men har storl 38 i överdel och 40 i byxor. Vet inte riktigt hur de ska gå ihop. (158cm - 72kg).
  • Aniara4
    Chicita skrev 2012-07-10 15:00:26 följande:
    Du såg att det här var en relativt gammal tråd va? Flört
    Den diskussion som avsågs i trådstarten är också gammal. Känns lite onödigt att dra upp dessa upphettade diskussioner, speciellt när dom baseras på missförstånd från början.
    Kan bara upprepa Chicitas inlägg här.
Svar på tråden Svårt ämne men är nu jävligt irriterad!