• Kicka

Svårt ämne men är nu jävligt irriterad!

Det här med mullighet,vet inte riktigt vart jag ska börja. NEJ jag behöver inte vara anonym för jag skäms inte för något, hoppa på mig Om ni så gärna orkar. Va fan! Jag började skriva i en " mulliga tjejer visa era klänningar" länk. Kul tänkte jag,dela tip,ideer och klänningar med likasinnade. Jag har kämpat satan i 4 år och gått ner 55 kg. Känner mig för första gången på 9 år mullig/kurvig. Sexig om vi nu ska kalla det så. Jag drar 48/50, i vissa lyxiga fall stl 46. Blir faktiskt jävligt irriterad på er tjejer som på riktigt kallar er själva mulliga när ni drar stl38/40!! Va fan,vart har ni era sunda värderingar och riktlinjer egentligen?? Hade ni kallt era döttrar mulliga när de drog en helt sund och normal storlek som 38?? Det är skrämmande!! Skärp er och njut av era underbara kroppar!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-10-12 19:20
    Ojoj, denna tråd har verkligen rört om i grytan

Ber om ursäkt för att detta ämne/diskussion startades ack så fel/klantigt. Mitt fel ja. Meningen var verkligen inte att peka ut någon eller dyl. Snarare ville jag bara diskutera något som upprör mig mfl.

Här ska inte pekas ut,anklagas eller nedvärderas utan bara helt enkelt diskuteras!

Klarar du inte det, ska du nog inte delta i debatten.

Kram på er! /Kicka.

• Svar på tråden Svårt ämne men är nu jävligt irriterad!
  • passionsblomman

Aniara4, otroligt välformulerat hela vägen! Jag känner väldigt väl igen det du beskriver, utom att jag hann stoppa mitt tåg innan det var helt slut på storlekar ialla affärer. Men jag vet hur det känns när inte ens de allra största i de vanliga affärerna går att få på sig.
    Och jag känner väl igen sättet att se på sig själv längs resans gång.

Jag brukar säga "det är synd att man inte fattade när man var ung och skitsnygg, att det inte alls var så illa, utan riktigt bra-vad mycket roligare man hade haft det då!"

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Chicita
    Kicka skrev 2011-10-11 23:39:02 följande:
    Chicita: jag har inte nånstans i min text antytt att du inte får tycka som du anser rätt. Isf är det du som läser in mer i mitt inlägg än jag. Jag har imte kommit in " en bit i en tråd" utan läst den sens början. Har bara inte orkat skrivit något ( mer än grattis till fin klänning) . Har inte heller anklagat dig för att vara elak, överreagera? Anledningen till att jag skrev att jag inte är rädd för att skriva vad jag tycker/känner är pga allt tjafs här på BT ang anonymitet och har absolut inget med dig att göra. Och ang "snälla du" har mer med att orka detta meningslösa tjafs. Är du en stl 38 som anser sig tjock eller är du en mullig tjej, PLUS 44 .
    Du skrev att du hade medhåll så att du var ju uppenbarligen inte ute och cyklade (inte citerat, bara skrivet ur minnet)...
    Vilket jag tolkar som att "eftersom några håller med dig så har du rätt, och då är det den åsikten som gäller. Alltså måste jag ha fel åsikt eftersom jag inte håller med"...

Och att jag skriver "en bit in i tråden" betyder just det...
    Det här är inte den första "mindre" tjejen som skrev i tråden. Men varför har ingen sagt till tidigare i så fall? Varför först nu? Det är det jag menar...

Sen håller jag med dig om att dagens ideal är sjukt. Man måste vara trådsmal för att vara lyckad. Och vi som har några extra kilon får kämpa betydligt mer för att få samma respekt.
    Det jag reagerade på i den här tråden var just att du precis innan kommenterade en viss tjej i en viss tråd och sen går och startar denna tråd som har direkta kopplingar (du pratar om samma storlekar mm).
    Det känns som om du hänger ut henne.
    Det är säkert inte det du var ute efter från början. Men det var så klara paralleller så att alla som läst andra tråden och ditt inlägg där bör få samma koppling.

Att få igång en diskussion om dagens ideal är sunt.
    Men det borde kanske gjorts på ett lite annorlunda sätt...
  • Oniq
    Aniara4: Nejnej, jag trodde absolut inte att det handlade om mig, ville bara slänga in en blänkare om hur jag uppfattade tråden. :) (är nu t.o.m. osäker på om jag ens gjorde det tänkta inlägget i den tråden då jag inte hittar bilden jag trodde jag lagt upp *susigikolan*) 

Är jag ensam om att ha hört folk säga 'Nej, hon/han är absoluuuuut inte tjock, bara lite mullig?' -och detta till folk i alla möjliga former och storlekar.
    Att även riktigt överviktiga (om de nu skulle ha ensamrätt om att ha fullkoll på vad som är stort och inte) kommenterat när trådsmala personer gått upp några få kilon med orden 'ja, hon/han är lite mulligare än förut?'

Kort sagt, ordet mullig för mig är väldigt relativt.
    Nördbröllop FTW rpgwedding.buu.nu
  • Chicita
    passionsblomman skrev 2011-10-12 00:55:41 följande:

sv.wiktionary.org/wiki/mullig

mullig

överviktig, ofta något förskönande Jag har blivit mullig av att jag äter för mycket kakor. Jämför: fet, fyllig, knubbig, rundlagd, småfet, stabbig, tjock, lönnfet

Etymologi [redigera]

Känt sedan 1844, från mulla "fyllig kvinna", se även tyska mollig "mjuk; tjock".

.................................................. .................................................. .......................................

När jag läser den här länkens beskrivning av ordet "mullig", så tycker jag den rymmer en ganska stor skara kvinnor?
    Tror ni inte det är så, att de som är större i storlek, nästan alltid tycker att "Du? Du är ju inte mullig/tjock/fyllig!" eller vad man nu har för ordval?
    Men, inte lalltid behöver det ju vara den större som har den sanna bilden av vad som är vad?
    Jag mötte en granne igår, som sa "men du som är så smal" när vi talade om våra kämpanden med vikten. Hon relaterade såklart till att hon själv har mer att gå ner än jag. Själv relaterar jag till att jag idag väger betydligt mer än vad jag exempelvis gjorde som gravid i v 40. Jag skulle heller inte kalla mig mullig idag, utan tjock. Jag är bara 163 och kläder i strl 44 som jag fått ha senaste tiden, sitter oerhört illa på mig, eftersom ärmar och ben är alldeles för långa.

När jag var fullt normalviktig och fortfarande kunde ha strl 38, fick jag höra av en kompis, "ja du har ju blivit rätt mullig". Hon kände mig på den tiden då jag hade strl 34. När jag fick gå upp till 36, sa en kille "fan vad fet du har blivit!"

Så, min egen slutsats är att vi alla uppfattar vikt och storlek ganska olika.

Klart man kan bli upprörd över att folk inte är nöjda med sina kroppar, men det är inte ett lätt ämne-som ju också står i trådrubriken, och det tåls att samtalas om tycker jag. Fast då vore det kanske idé att skippa alla svordommarna och låta bli att skälla ut enskilda människor efternoter? Det gör dem knappast nöjdare med sig själva eller bidrar till tolerant mångfald?

Om man ser sig omkring i samhället och vad det är vi matas med förbilder och tänk, så vet jag inte om jag tycker man kan vänta sig så mycket annat än att merparten av alla kvinnor faktiskt ramlar i gropen där man sitter rätt missnöjd och känner att man kommer till korta. Ingen lever ju upp till de retuscherade idealen.
    Och jag håller verkligen med om att det finns otroligt vackra och attraktiva kvinnor i alla möjliga storlekar och former.

Men, vem och hur ska man definiera orden? Övervikt, vad är det? fetma? Du dissar BMI som måttstock-vad använder du själv för mått/enhete/sätt att kategorisera fetma, övervikt och normalvikt?
    Och var passar mullig in?

Åh om jag ändå kunde formulera mig så bra som du gör...
    Det är ju så här jag menar
  • passionsblomman
    baby freeze skrev 2011-10-12 10:19:48 följande:

Klart att man känner sig tjockare om man går upp två storlekar! Men du blir inte mullig för att du går från smal till normal. Problemet som jag ser det, är att ingen verkar acceptera att begreppet normalviktig innebär ett ganska stort spann från smal till mullig, och jag håller med TS om att det sänder ut helt galna signaler (ffa till de yngre) om man kallar sig mullig bara för att man gått upp några kilo. Jag tror inte att det är menat som hånfullt av 38:an som upplevde sig själv som mullig, utan det handlar om en lite skev kroppsuppfattning, men det kan absolut upplevas som det av någon som ligger 10 storlekar över.

Jag fattar vad du menar, och jag håller med dig om själva inställningen att det vore nyttigt för oss att ha lite schysstare inställning till oss själva och våra kroppar.

Men, jag tycker problemet just här, är att man faktiskt uppfattar ordet så olika.

Är mullig ett positivt eller negativt laddat ord för en, till att börja med?

Jag tar en BMI-jämförelse, för jag har liksom ingen annan skala att gå efter:på min egen skala för normalviktig, har jag 17 kilo jag kan röra mig mellan och forfarande vara normalviktig-vilket jag själv mest ser ur ett hälsoperspektiv.
    Var på den skalan jag behöver vara för olika syften, är ju djupt personligt och har med många saker att göra.
    Men jag skulle helt klart säga att när jag är högst upp, precis på gränsen, innan det blir övervikt istället, så är jag mullig - ett ord jag uppfattar som passande för den som har en del att ta av, och som inte har den där platta magen eller ovalkiga midjan som jag kopplar ihop med smal. Har jag 17 kg att ta ut från kontot av, så är jag visserligen normal-dvs inom spannet för en hälsosam vikt, men jag är mullig och go, vilket ryms inom det normala för mig, liksom jag har varit trådsmal och fortfarande normalviktig, fast andra inte alltid tyckte det då, utan ansåg mig "för smal"

För mig är BMI ett stöd på vägen, inte något att stirra sig blind på(lika lite som våg eller måttband)eftersom det är ett stort spann och det åtminstone kan någorlunda korrigera ens skeva självbild eller andras skeva bild av mig själv.

När det gäller storlekar, så vet i väl alla, att man syr strl 38 större och större, just för den psykologiska effekten? 38 är väsentligt större idag än den var för 30 år sedan. Det säger ju lite om hur vi funkar i skallen. Så, kanske är 38 rätt mulligt ibland ändå?
  • Hanna05

Nu orkar jag inte läsa allt.

Men Kicka, jag vet att det är mig du syftar på. Så nu kommer jag med min åsikt. & ge fan i att säga att det jag TYCKER & KÄNNER är fel.

Jag blev rent utsagt förbannad då jag läste av vissa saker du skrivit. Faktiskt.

Jag skrev i den "mulliga tråden" just för att JAG känner mig mullig. Jag har förut alltid varit väldigt smal, har varit en storlek 32. Men på de senaste åren har jag pendlat väldigt mycket och drar nu oftast en storlek 40-42. Jag känner mig mullig, för att magen hänger, armarna är bredare än de brukade vara, låren är tjocka och dallrar och jag får skavsår då jag går. På ryggen hittar jag ett flertal valkar. Jag känner mig mullig. Inte smal, inte normalviktig, inte vältränad, inte tjock. Utan något mittemellan, jag känner mig mullig.

Alla ser vi olika på vad just mullig innebär. Men det är vad jag tycker. Jag tycker inte en storlek 46 & uppåt är att vara mullig. Utan då är man lite större än det. Jag anser att en kvinna eller man som inte är smal, men inte heller tjock/fet. En kvinna som inte är STOR, är mullig. Där anser jag mig själv att ligga.

Om du blir irriterad på att en person som jag, som anser sig själv att vara mullig skriva i en mullig tråd kanske du skulle gjort en egen tråd där kvinnor över en viss storlek bara passar in? Då skulle du slippa dessa moment att bli irriterad, och kunna glädja dig utav dagen och livet istället. Det tar så mycket engergi att vara irriterad på någonting som verkligen inte kan säga är rätt eller fel.

Det finns ingen vikt, eller storlek som kan säga ifall man är mullig eller ej. Utan det är helt beroende på hur kroppsbyggnaden ser ut på den personen. Jag är bara 158 cm lång, och jag är inte SMAL. Jag är inte heller normalviktig.. Enligt BMI är jag överviktig. Men nu ska vi inte heller lita på BMI eftersom jag tränar. MEN, jag är inte SMAL.

Jag kan om du vill lägga in en bild på mig i trosor och bh, får du säga om du anser mig vara mullig eller ej?
    Men ska vi behöva gå så långt?

Jag är egentligen helt chockad ...
    Jag är mullig thats it. Vet inte ens vad jag ska säga ...

• Chicita
    Aniara4 har också en bra poäng, som vanligt Glad

Oniq: Jag har för mig att jag sett dig där inne också, men kan det vara en annan tråd med liknande inriktning? 

Jag var en storlek 34-36 så länge... Tack vare att jag hade ett aktivt jobb. När olyckan hände och jag blev stillasittande så gick jag upp 30 kilo på ett halvår innan jag hann börja ställa om mina matvanor. Jag känner mig inte smal nu heller även om jag tappat 10 kilo och alltså 2-3 storlekar. Jag ser fortfarande det där fläskberget i spegeln. Min hjärna lägger nog på 30 kilo mer än vad jag faktiskt har på kroppen.
    När jag ska träffa nån jag inte sett förut så beskriver jag mig alltid som "kort, tjock och långhårig"... Då kan dom inte ta miste liksom.
    Men det där med tjock är nog lika relativt i betraktarens ögon.
    Jag har träffat folk som sagt att dom tycker att jag har en snygg timglasfigur, och att alla kvinnor borde se ut som mig (öööh det hoppas jag verkligen inte Tungan ute ).
    Och jag har träffat folk som tycker att jag är äckligt fet, och som har uttryckt det också. "Borde man inte vara smal och snygg för att jobba i en hotellreception, vad sjutton gör du här då?"
    Hmm.. tja. 

Ordet mullig kan debateras i evigheter.
    Men förut pratade man om Undernärd, smal, mullig, tjock och fet... Alltså i stigande skala.
    Att vi som har ett BMI som klassas som övervikt eller fetma nu har börjat kalla oss själva för mulliga eftersom det känns lite bättre, det betyder ju inte att dom som av defenition var "mulliga" enligt tidigare kassificering inte kan få använda det ordet tycker jag...
  • Hanna05

Nu gör jag det, jag lägger ut lite bilder här ...

Denna tjej anser jag vara SMAL!

Denna tjej anser jag vara mullig!

Eller vad tycker ni?

Den här tjejen är också mullig, tycker jag...

Men den här kvinnan tycker jag är lite större än "mullig" ...

DET ÄR VAD JAG TYCKER!
  • Sofiie

Har inte läst hela tråden men blir helt chockad över att en sån här tråd ens startas. Man jämför sig med sig själv det är det man SKA enligt allt. Så bara för jag har storlek medium så får inte jag tycka att jag behöver tappa lite där o forma lite där o se mig som "mullig". Låter som en skruvad värld egentligen. För då ska man gå runt och jämföra sig med som som ligger på XL och pusta ut o säga " men så där mullig e inte jag"... Ingen anledning till denna diskution alla har sin egna uppfattning..... Känns lite som en sån person som klankar ner på dom smalare har endålig självuppskattning...
    (ska påpeka att jag inte e vresig, "kunnig" lr vill procosera någon bara min åsikt! :))

• Hanna05
    Sofiie skrev 2011-10-12 11:48:20 följande:
    Har inte läst hela tråden men blir helt chockad över att en sån här tråd ens startas. Man jämför sig med sig själv det är det man SKA enligt allt. Så bara för jag har storlek medium så får inte jag tycka att jag behöver tappa lite där o forma lite där o se mig som "mullig". Låter som en skruvad värld egentligen. För då ska man gå runt och jämföra sig med som som ligger på XL och pusta ut o säga " men så där mullig e inte jag"... Ingen anledning till denna diskution alla har sin egna uppfattning..... Känns lite som en sån person som klankar ner på dom smalare har endålig självuppskattning...
    (ska påpeka att jag inte e vresig, "kunnig" lr vill procosera någon bara min åsikt! :))
    Precis det jag vill säga ...
Svar på tråden Svårt ämne men är nu jävligt irriterad!