• Kicka

Svårt ämne men är nu jävligt irriterad!

Det här med mullighet,vet inte riktigt vart jag ska börja. NEJ jag behöver inte vara anonym för jag skäms inte för något, hoppa på mig Om ni så gärna orkar. Va fan! Jag började skriva i en " mulliga tjejer visa era klänningar" länk. Kul tänkte jag,dela tip,ideer och klänningar med likasinnade. Jag har kämpat satan i 4 år och gått ner 55 kg. Känner mig för första gången på 9 år mullig/kurvig. Sexig om vi nu ska kalla det så. Jag drar 48/50, i vissa lyxiga fall stl 46. Blir faktiskt jävligt irriterad på er tjejer som på riktigt kallar er själva mulliga när ni drar stl38/40!! Va fan,vart har ni era sunda värderingar och riktlinjer egentligen?? Hade ni kallt era döttrar mulliga när de drog en helt sund och normal storlek som 38?? Det är skrämmande!! Skärp er och njut av era underbara kroppar!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-10-12 19:20
    Ojoj, denna tråd har verkligen rört om i grytan

Ber om ursäkt för att detta ämne/diskussion startades ack så fel/klantigt. Mitt fel ja. Meningen var verkligen inte att peka ut någon eller dyl. Snarare ville jag bara diskutera något som upprör mig mfl.

Här ska inte pekas ut,anklagas eller nedvärderas utan bara helt enkelt diskuteras!

Klarar du inte det, ska du nog inte delta i debatten.

Kram på er! /Kicka.

• Svar på tråden Svårt ämne men är nu jävligt irriterad!
  • popcornlotta

Jag anser mig vara mullig. Är 160 lång och väger 69kilo. Bröllopsklänningen blev en strl 38. För mig är mullighet när man inte är smal och inte heller tjock, eller fet,  helt enkelt normal med lite extra att ta av. Vi ser olika på begreppet.

• baby freeze

"Mullig" är inte att ha BMI normalviktig, och jag blir också beklämd när en normalformad tjej kallar sig själv mullig, för det innebär att normal/lagom/whatever innebär ett synnerligen osunt ideal och det går inte att vifta bort med "vi tycker olika bara". Sure, vi kanske tycker olika, men fundera över vad din bild av vad som är mulligt innebär för vad som då är att betrakta som normalt! Om du inte drar din gräns för "smal" väldigt mycket längre ner på BMIskalan, så blir ju idealet något som är i princip omöjligt att passa in i, och det tror faktiskt inte jag är särskilt hälsosamt.

• Choco1

Jag vet inte om jag har missuppfattat vad mullig betyder, men för mig är det när man ligger lite över normalvikt men ändå inte kan kallas överviktig. Sen att vissa som  är faktiskt är överviktiga väljer att istället kalla sig mulliga det är ju deras rätt. Men visst kan man vara mullig med storlek 38 (ovanligt men ändå) Är man däremot upp mot storlek 48 rör det sig nog mest om övervikt. Men det är så jag tolkar det, sen tycker jag att alla som känner att de tillhör kategorin mullig har rätt att skriva i dessa trådar oavsett storlek.

• popcornlotta
    baby freeze skrev 2011-10-12 08:35:59 följande:
    "Mullig" är inte att ha BMI normalviktig, och jag blir också beklämd när en normalformad tjej kallar sig själv mullig, för det innebär att normal/lagom/whatever innebär ett synnerligen osunt ideal och det går inte att vifta bort med "vi tycker olika bara". Sure, vi kanske tycker olika, men fundera över vad din bild av vad som är mulligt innebär för vad som då är att betrakta som normalt! Om du inte drar din gräns för "smal" väldigt mycket längre ner på BMIskalan, så blir ju idealet något som är i princip omöjligt att passa in i, och det tror faktiskt inte jag är särskilt hälsosamt.
    Jag förstår inte riktigt vad problemet är... Vi ser på kroppar på olika sätt, vi ser på begreppen mager, smal, normal, mullig, tjock,  fet på olika sätt. Det enda sättet som går att mäta är bmi och måttband. Men egentligen spelar det väl ingen roll vad de måtten säger när det är individens eget mående och välbefinnande som spelar roll?! Jag är inte normalviktig vad gäller  Bmi eller måttband men jag känner mig inte tjock... Inte heller smal eller normal. Jag ÄR rund och god, rent ut sagt lite mullig. Jag har gått ner 17 kilo och är otroligt stolt över min prestation... Men är inte normalviktig än....

Så min fråga vad är jag? Inte smal... Inte tjock... Inte normal... Inte fet... Inte mullig?! 
  • Oniq

Yikes. Arga ord här. Jag får väl ta på mig hjälmen när kulorna viner och tala om varför jag postade i 'mulligtråden' trots att jag numer oftast drar stl 38:
    Jag trodde att tråden var en variant på trådar i stil med ' vi som inte ser ut som modellerna i bröllopskatalogerna'. I jämförelse med dom donnorna så är ju väldigt stora delar av mänskligheten 'mullig'.

Ens egen självbild är galet svår att ändra. Jag har dragit 42-44 och trots viktnedgång så har min hjärna tydligen inte fattat hela vägen att jag inte ser riktigt likadan ut nu.

Jag kan uppfatta en kvinna som, enligt lappen på kläderna, skulle vara större än mig - som smalare än mig. VAR och HUR kilona sitter är det som avgör 'mullighet' för mig.

Vissa kallar det för pluffsig, andra säger att man är 'mjuk i kanterna'.
    Övervikt för mig är det först när man lider av det, fysiskt - men det är ju min uppfattning.

Nördbröllop FTW rpgwedding.buu.nu
  • queenelin

Bra rutet! Speciellt med betoning på att man ska njuta av sin kropp, vare sig den är en stl 38 eller 48! Och jag kan hålla med om att din första tråd vänder sig till brudar som drar lite större än "vanliga" storlekar.

Men kan inte du, som jag, som gått ner en massa kilon, i ditt huvud fortfarande tro att du är större än du är? Jag ser mig ofta som mullig och tänker att jag är större än normalt, ändå drar jag numer 38 i storlek. Det är främst på kort som jag ser att jag inte längre är mullig och när jag köper kläder och inser att jag tagit med mig en hög med alldeles för stora kläder in i provhytten.
    Men det är en helt annan diskussion!

Lycka till med klänningletandet!

• Aniara4

Jag förstår att vem som helst kan känna sig mullig, tjock, whatever om man t.ex. just har gått upp i vikt och är rundare än man är van vid. Och jag fattar att det är jobbigt om man är van att ha storlek 34 och nu behöver ha 38. Man har t.o.m. rätt att gnälla om att det inte känns bra.

Men för mig finns det en gräns, när det inte längre handlar om att inte se ut som man skulle vilja, utan om att liksom hamna utanför allting. En ganska tydlig sak är när det inte längre är någon idé att ens gå in i mindre klädbutiken utan man vet att man måste hålla sig till KappAhl, Lindex och Åhlens (och "tjockisbutiker som Big&Trendy). Då har man ett annat slags problem - ja, det är jobbigt att vara tvungen att välja en annan storlek än man är van vid, men det är faktiskt kvalitativt annorlunda när man öht ihte kommer i ett enda plagg i hela affären.

Jag var smal fram till 25-årsåldern ungefär, så jag vet en del om skillnaden. Som tonåring  var jag på gränsen till underviktig, men upplevde mig själv som tjock, som så många gör.. Därför blev det ganska konstigt i mitt huvud när jag gradvis växte i den bild jag hade av mig själv - min självbild ändrades inte utan blev bara mer korrekt. Det som var svårt att ta in var att förut när jag kände mig så här tjock kunde jag ändå på något magiskt vis komma i en 36, men plötsligt gick inte det längre trots att jag inte kände mig annorlunda.

Jag tror många har upplevelsen att ha känt sig hopplöst tjocka, fula och feta som smala tonåringar, och ett antal år och kilon önskat att man hade fattat att man var smal och kunnat njuta av det. Jag har haft den upplevelsen i flera led - när man sitter i en säck i 50/52 (för ni ska inte tro att det görs särskilt mycket snygga kläder i såna storlekar) drömmer man om när man var en pigg och slank 44:a, men när man var en pigg och slank 44:a grämde man sig bara över att inte komma i en 38:a.

Jag tror inte någon har gått in i "mulliga brudar"-tråden för att jävlas. Jag tror att de inte fullt så mulliga som skrivit där (jag tror inte de tidigare inläggen här syftar på dig Oniq) faktiskt identifierar sig som mulliga och inte ser att det finns en skillnad mellan deras mullighetskänsla och hur det är för oss som har svårt att överhuvudtaget hitta ett plagg som är fysiskt möjligt att komma i. Jag kan uppleva det som en smula egocentriskt av dem, men inte avsiktligt elakt.

Tråden i fråga handlar ju om mulliga brudar, och det är såklart en definitionsfråga vad man menar med mullig. Kanske borde den ha hetat "smällfeta brudar" om man ville vara tydlig med att den bara riktar sig till verkligt överviktiga brudar?

För som sagt, man får en helt annan uppsättning problem när man kommer över storlek 46 ungefär. Jag har t.ex. varit med om att ha varit och provat en massa klänningar i en butik och det slutade med att ägaren skakade på huvudet och gav mig numret till en sömmerska som kunde skräddarsy en klänning åt mig. Det var alltså inte en fråga om proportioner eller vilken modell som framhäver vad, utan att inte en enda klänning i butiken nådde runt mina höfter utan att strama. Sånt är betydligt mer knäckande för självkänslan än att man inte gillar siffran på en lapp inne i klänningen.

Men man måste nog vara tydlig med vad det är för situation man pratar om, och inte skälla på folk som inte omedelbart förstår att de flesta pratar om något annat än den upplevelse man själv tycker är lite besvärlig.

• baby freeze

Klart att man känner sig tjockare om man går upp två storlekar! Men du blir inte mullig för att du går från smal till normal. Problemet som jag ser det, är att ingen verkar acceptera att begreppet normalviktig innebär ett ganska stort spann från smal till mullig, och jag håller med TS om att det sänder ut helt galna signaler (ffa till de yngre) om man kallar sig mullig bara för att man gått upp några kilo. Jag tror inte att det är menat som hånfullt av 38:an som upplevde sig själv som mullig, utan det handlar om en lite skev kroppsuppfattning, men det kan absolut upplevas som det av någon som ligger 10 storlekar över.

• Kicka
    baby freeze skrev 2011-10-12 10:19:48 följande:

Klart att man känner sig tjockare om man går upp två storlekar! Men du blir inte mullig för att du går från smal till normal. Problemet som jag ser det, är att ingen verkar acceptera att begreppet normalviktig innebär ett ganska stort spann från smal till mullig, och jag håller med TS om att det sänder ut helt galna signaler (ffa till de yngre) om man kallar sig mullig bara för att man gått upp några kilo. Jag tror inte att det är menat som hånfullt av 38:an som upplevde sig själv som mullig, utan det handlar om en lite skev kroppsuppfattning, men det kan absolut upplevas som det av någon som ligger 10 storlekar över.

Precis, det var inte menat åt någon direkt person utan generellt (som jag skrivit upprepade gånger).  Lite roligt är det iaf Verkar vara just "38:orna" som tagit åt sig som värst.

Klart man kan vara kurvig/mullig oavsett storlek men att helt förlita sig på BMI och måttbandet anser jag vara idiotiskt.
Svar på tråden Svårt ämne men är nu jävligt irriterad!