• Kicka

Svårt ämne men är nu jävligt irriterad!

Det här med mullighet,vet inte riktigt vart jag ska börja. NEJ jag behöver inte vara anonym för jag skäms inte för något, hoppa på mig Om ni så gärna orkar. Va fan! Jag började skriva i en " mulliga tjejer visa era klänningar" länk. Kul tänkte jag,dela tip,ideer och klänningar med likasinnade. Jag har kämpat satan i 4 år och gått ner 55 kg. Känner mig för första gången på 9 år mullig/kurvig. Sexig om vi nu ska kalla det så. Jag drar 48/50, i vissa lyxiga fall stl 46. Blir faktiskt jävligt irriterad på er tjejer som på riktigt kallar er själva mulliga när ni drar stl38/40!! Va fan,vart har ni era sunda värderingar och riktlinjer egentligen?? Hade ni kallt era döttrar mulliga när de drog en helt sund och normal storlek som 38?? Det är skrämmande!! Skärp er och njut av era underbara kroppar!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-10-12 19:20
    Ojoj, denna tråd har verkligen rört om i grytan

Ber om ursäkt för att detta ämne/diskussion startades ack så fel/klantigt. Mitt fel ja. Meningen var verkligen inte att peka ut någon eller dyl. Snarare ville jag bara diskutera något som upprör mig mfl.

Här ska inte pekas ut,anklagas eller nedvärderas utan bara helt enkelt diskuteras!

Klarar du inte det, ska du nog inte delta i debatten.

Kram på er! /Kicka.

• Svar på tråden Svårt ämne men är nu jävligt irriterad!
  • Imke1977

Bilden på tjejen skulle jag kalla mullig i mina ögon och tycke.

• Hanna05

tack! jag är alltså mullig, och jag skrev i en mullig tråd! varför göra denna tråd då om jag egentligen gjorde helt rätt !?!? gah

• passionsblomman

Hanna, jag förstår att du känner dig väldigt personligt inblandad i den här tråden.inte minst efter att så här i efterhand ha letat rätt på, och läst den andra. Du har fått en rejäl släng av sleven, utan att sjäälv ha menat något illa alls, som jag ser det.
    Jag tror dessutom att du har gott stöd från en stor majoritet i, att det är onödigt att hänga ut enskilda så som det faktiskt framstår. Jag har all förståelse för om du känner dig tilltufsad.
    Att du känner dig just mullig, förstår jag också. Jag delar din tolkning av ordet. Jag hade kunnat använda knubbig istället som ungefär likvärdigt.

Men, jag tror, om vi kan bortse från just det personliga här framöver, och lägga den delen bakom oss, så finns det en mängd väldigt intressanta, tänkvärda och stora saker att samtala vidare runt. Sådant vi alla har anledning att reflektera över och tycka till omkring.

Vi är ju, var och en av oss, med och skapar vår egen värld och andras. Vi är våra egna hårdaste domare, vår omgivnings input och feedback, och inte minst, men definitivt viktigast-våra barns förebilder och ledstjärnor.
    Därför är vikt, hur vi ser på oss själva, hur andra gör det, och hur vi vill ha våra ideal, otroligt värdefullt om vi pratar om. Tycker. Tänker. Vrider och vänder. För det plockar fram mönster, avsöjar fördomar, befriar från ensamhet och ger kanske också styrka att stå för ig själv-både inför sin egen spegel och inför andra. Att andra delar med sig sina erfarenheter berikar åtminstone mitt liv väldigt mycket och hjälper mig till fler nyanser i mina egna åsikter.

Därför tycker jag det är bra att tråden finns och ser den som ett bra tillfälle att just sprida lite ljus över sådant som ryms i mörka hörn och som inte är bra för oss. Inte för någon av oss.

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Kicka
    Hanna05 skrev 2011-10-12 11:10:18 följande:
    Nu orkar jag inte läsa allt.

Men Kicka, jag vet att det är mig du syftar på. Så nu kommer jag med min åsikt. & ge fan i att säga att det jag TYCKER & KÄNNER är fel.

Jag blev rent utsagt förbannad då jag läste av vissa saker du skrivit. Faktiskt.

Jag skrev i den "mulliga tråden" just för att JAG känner mig mullig. Jag har förut alltid varit väldigt smal, har varit en storlek 32. Men på de senaste åren har jag pendlat väldigt mycket och drar nu oftast en storlek 40-42. Jag känner mig mullig, för att magen hänger, armarna är bredare än de brukade vara, låren är tjocka och dallrar och jag får skavsår då jag går. På ryggen hittar jag ett flertal valkar. Jag känner mig mullig. Inte smal, inte normalviktig, inte vältränad, inte tjock. Utan något mittemellan, jag känner mig mullig.

Alla ser vi olika på vad just mullig innebär. Men det är vad jag tycker. Jag tycker inte en storlek 46 & uppåt är att vara mullig. Utan då är man lite större än det. Jag anser att en kvinna eller man som inte är smal, men inte heller tjock/fet. En kvinna som inte är STOR, är mullig. Där anser jag mig själv att ligga.

Om du blir irriterad på att en person som jag, som anser sig själv att vara mullig skriva i en mullig tråd kanske du skulle gjort en egen tråd där kvinnor över en viss storlek bara passar in? Då skulle du slippa dessa moment att bli irriterad, och kunna glädja dig utav dagen och livet istället. Det tar så mycket engergi att vara irriterad på någonting som verkligen inte kan säga är rätt eller fel.

Det finns ingen vikt, eller storlek som kan säga ifall man är mullig eller ej. Utan det är helt beroende på hur kroppsbyggnaden ser ut på den personen. Jag är bara 158 cm lång, och jag är inte SMAL. Jag är inte heller normalviktig.. Enligt BMI är jag överviktig. Men nu ska vi inte heller lita på BMI eftersom jag tränar. MEN, jag är inte SMAL.

Jag kan om du vill lägga in en bild på mig i trosor och bh, får du säga om du anser mig vara mullig eller ej?
    Men ska vi behöva gå så långt?

Jag är egentligen helt chockad ...
    Jag är mullig thats it. Vet inte ens vad jag ska säga ...
    NEJ,åter igen, jag syftar inte på någon utan över lag. Absolut var det ditt inlägg som fick mig att fundera/reagera, men nej denna tråd handlar inte på någe vis om dig. Kan iof förstå om du tolkar det så, förlåt för det.

Och nej Sofiie: Här klankas inte på någon utan det diskuteras om endel av de sjukliga ideal som cirkulerar oroväckande mycket här på BT. Man måste väl kunna ta att det diskuteras? Tror att det är ni som blir så himla upprörda av att nån faktiskt tar upp frågan som isf (om någon) har dålig självuppfattning.
  • Kicka
    Chicita skrev 2011-10-12 10:57:35 följande:
    Du skrev att du hade medhåll så att du var ju uppenbarligen inte ute och cyklade (inte citerat, bara skrivet ur minnet)...
    Vilket jag tolkar som att "eftersom några håller med dig så har du rätt, och då är det den åsikten som gäller. Alltså måste jag ha fel åsikt eftersom jag inte håller med"...

Och att jag skriver "en bit in i tråden" betyder just det...
    Det här är inte den första "mindre" tjejen som skrev i tråden. Men varför har ingen sagt till tidigare i så fall? Varför först nu? Det är det jag menar...

Sen håller jag med dig om att dagens ideal är sjukt. Man måste vara trådsmal för att vara lyckad. Och vi som har några extra kilon får kämpa betydligt mer för att få samma respekt.
    Det jag reagerade på i den här tråden var just att du precis innan kommenterade en viss tjej i en viss tråd och sen går och startar denna tråd som har direkta kopplingar (du pratar om samma storlekar mm).
    Det känns som om du hänger ut henne.
    Det är säkert inte det du var ute efter från början. Men det var så klara paralleller så att alla som läst andra tråden och ditt inlägg där bör få samma koppling.

Att få igång en diskussion om dagens ideal är sunt.
    Men det borde kanske gjorts på ett lite annorlunda sätt...
    Absolut, diskutionen borde ha startats på annat sätt och det var verkligen inte min mening att hänga ut någon. Detta ber jag om ursäkt för.  MEN förnekar inte att det var just det inlägget som fick mig att fundera/reagera.

Att jag skrev att jag hade medhåll syftade mera på att jag är ju tydligen inte ensam om att tycka/känna såhär. Inte nån pekpinne åt vem som har rätt och fel. Alla har rätt till att tycka precis som man vill, utan att bli påhoppad absolut. Men man måste också kunna ta att det diskuteras.
  • Kicka
    passionsblomman skrev 2011-10-12 14:21:32 följande:
    Hahahaha! Herrejäklars, det där var nog bland det längsta till och med jag har skrivit!

Heder åt den stackars person som orkar läsa det där! CoolTyst
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
    Haha ja det ska erkännas, det var sjukt långt men jag läste. Absolut, allt är relativt och ja jag blir uppriktigt förbannad, nej snarare sorgsen, när "normala" tjejer går omkring och anser att de är mulliga/överviktiga. Som sagt så har alla rätt till att själva tycka,tänka och känna som de vill men jag anser ändå att nånstans måste man ta det lite högre och tänka efter lite mer.

"*jag uppfattar att du dels är skitförbannad för att din egen viktnedgång och uvarande vikt känns nedvärderad av dem som själva är smalare och lättare än du?"

Citerar dig lite fint här, och nej riktigt så är inte fallet. Känner mig inte på något vis nedvärderad pga av smalare och lättare människor. Det kommer ALLTID finnas nån som är smalare,lättare etc än mig Sånt berör mig inte.

Det som var mest intressant är att det blev sån livlig debatt, och det borde det bli för det är ett väldigt viktigt ämne. Att folk blir arga för att det tas upp och tycker att en sån här tråd inte borde få startas ger bara mer ved till elden så att säga. Varför skulle det inte tas upp? Sen att det inte startades så snyggt har jag erkänt och beklagar djupt men problemet finns likväl.

Ja nu svävar jag iväg totalt och har redan glömt hälften att ditt väldigt långa inlägg, men skrivit av mig lite iaf.

Kram!!
  • Chicita
    Kicka skrev 2011-10-12 18:21:24 följande:
    Absolut, diskutionen borde ha startats på annat sätt och det var verkligen inte min mening att hänga ut någon. Detta ber jag om ursäkt för.  MEN förnekar inte att det var just det inlägget som fick mig att fundera/reagera.

Att jag skrev att jag hade medhåll syftade mera på att jag är ju tydligen inte ensam om att tycka/känna såhär. Inte nån pekpinne åt vem som har rätt och fel. Alla har rätt till att tycka precis som man vill, utan att bli påhoppad absolut. Men man måste också kunna ta att det diskuteras.
    Det känns som att vi kan vara överens om två saker nu alltså...

Den här tråden kunde haft en bättre inledning (då tänker jag både på rubriken + inledningen som båda nog skrevs när du var irriterad/ upprörd).
    Med en annan inledning så hade nog varken jag eller andra dragit parallellen till den andra tråden och de andra inläggen där.

Och att något måste göras åt att dels förbättra folks självbild, och dels hur samhället ser på överviktiga...
    Jag tror inte att vi kan sätta en gräns för vad som är normalt eller mulligt. För det är mer en fråga om hur man känner sig själv. Men det kanske går att på något sätt uppmärksamma hur en normal kvinna faktiskt ser ut, och på så sätt förbättra hur folk uppfattar sig själva...
  • MeahJ

Jag är en tjej på 163 cm väger 68 och drar 42 i storlek.
    Jag tycker inte att jag är mullig bara kramgo Flört vilket jag tycker är fint, men jag får tillochmed höra av min mor att jag borde gå ner för att jag lagt på mig för mycket, och är rent av tjock.
    Så det finns väldigt många uppfattingar om vad som är mulligt och inte.

• Kicka
    Chicita skrev 2011-10-12 18:53:32 följande:
    Det känns som att vi kan vara överens om två saker nu alltså...

Den här tråden kunde haft en bättre inledning (då tänker jag både på rubriken + inledningen som båda nog skrevs när du var irriterad/ upprörd).
    Med en annan inledning så hade nog varken jag eller andra dragit parallellen till den andra tråden och de andra inläggen där.

Och att något måste göras åt att dels förbättra folks självbild, och dels hur samhället ser på överviktiga...
    Jag tror inte att vi kan sätta en gräns för vad som är normalt eller mulligt. För det är mer en fråga om hur man känner sig själv. Men det kanske går att på något sätt uppmärksamma hur en normal kvinna faktiskt ser ut, och på så sätt förbättra hur folk uppfattar sig själva...
    Absolut! Håller helt och hållet med dig.
  • Kicka
    MeahJ skrev 2011-10-12 18:58:40 följande:
    Jag är en tjej på 163 cm väger 68 och drar 42 i storlek.
    Jag tycker inte att jag är mullig bara kramgo Flört vilket jag tycker är fint, men jag får tillochmed höra av min mor att jag borde gå ner för att jag lagt på mig för mycket, och är rent av tjock.
    Så det finns väldigt många uppfattingar om vad som är mulligt och inte.
    Det var inte speciellt snällt sagt av din mor . . Tror säkert att du är jättevacker så stå på dig! Allt handlar om hur man mår och själv känner sig. Det är tråkigt att så många vantrivs med sig själva.
Svar på tråden Svårt ämne men är nu jävligt irriterad!