• Kicka

Svårt ämne men är nu jävligt irriterad!

Det här med mullighet,vet inte riktigt vart jag ska börja. NEJ jag behöver inte vara anonym för jag skäms inte för något, hoppa på mig Om ni så gärna orkar. Va fan! Jag började skriva i en " mulliga tjejer visa era klänningar" länk. Kul tänkte jag,dela tip,ideer och klänningar med likasinnade. Jag har kämpat satan i 4 år och gått ner 55 kg. Känner mig för första gången på 9 år mullig/kurvig. Sexig om vi nu ska kalla det så. Jag drar 48/50, i vissa lyxiga fall stl 46. Blir faktiskt jävligt irriterad på er tjejer som på riktigt kallar er själva mulliga när ni drar stl38/40!! Va fan,vart har ni era sunda värderingar och riktlinjer egentligen?? Hade ni kallt era döttrar mulliga när de drog en helt sund och normal storlek som 38?? Det är skrämmande!! Skärp er och njut av era underbara kroppar!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-10-12 19:20
    Ojoj, denna tråd har verkligen rört om i grytan

Ber om ursäkt för att detta ämne/diskussion startades ack så fel/klantigt. Mitt fel ja. Meningen var verkligen inte att peka ut någon eller dyl. Snarare ville jag bara diskutera något som upprör mig mfl.

Här ska inte pekas ut,anklagas eller nedvärderas utan bara helt enkelt diskuteras!

Klarar du inte det, ska du nog inte delta i debatten.

Kram på er! /Kicka.

• Svar på tråden Svårt ämne men är nu jävligt irriterad!
  • Syrinx

Jag håller helt klart med Passionsblomman och Oniq i deras beskrivningar av att ett ord som "mullig" faktiskt är väldigt subjektivt i hur det upplevs.
    För mig är det när man har lite extra att "ta av", utan att vara gravt överviktig eller fet - men kan ju också användas som en "förskönande" omskrivning av de som faktiskt, enligt BMI-skalan, ligger på nivån fetma. Att en 38 idag inte är samma storlek som för 30 år sedan kan väl inte någon ha missat? Gå in i en mer välsorterad vintage-shop och kolla efter kläder från 50- och 60-talen - det ÄR andra storlekar nu!

TS, jag tycker inte det är riktigt schyst av dig att bli så arg på att det har postats en eller annan klänning i storlek 38 i "mulliga tjejer"-tråden. Precis som några andra har föreslagit - om du vill att det ska vara en tråd för enbart storlek 48 och uppåt går det att starta en sådan tråd! Begreppen mullig och kurvig är så olika hur man upplever dem. 

Min fästman kallar mig kurvig. Jag har för det mesta storlek 36 - MEN jag har kurvor! Det är en enormt stor skillnad på bystmått, midjemått och höftmått för mig. Det är klart att jag är kurvig! Bara för att jag tycker att jag är kurvig (och, för förtydligandets skull, absolut inte lägger några negativa associationer i det begreppet) så far jag inte ut och blir sur på dig, TS, för att du kallar dig kurvig. Vi har helt enkelt olika uppfattningar av begreppen, det är inte konstigare än så. 

• Hanna05
    Syrinx skrev 2011-10-12 12:05:39 följande:
    Jag håller helt klart med Passionsblomman och Oniq i deras beskrivningar av att ett ord som "mullig" faktiskt är väldigt subjektivt i hur det upplevs.
    För mig är det när man har lite extra att "ta av", utan att vara gravt överviktig eller fet - men kan ju också användas som en "förskönande" omskrivning av de som faktiskt, enligt BMI-skalan, ligger på nivån fetma. Att en 38 idag inte är samma storlek som för 30 år sedan kan väl inte någon ha missat? Gå in i en mer välsorterad vintage-shop och kolla efter kläder från 50- och 60-talen - det ÄR andra storlekar nu!

TS, jag tycker inte det är riktigt schyst av dig att bli så arg på att det har postats en eller annan klänning i storlek 38 i "mulliga tjejer"-tråden. Precis som några andra har föreslagit - om du vill att det ska vara en tråd för enbart storlek 48 och uppåt går det att starta en sådan tråd! Begreppen mullig och kurvig är så olika hur man upplever dem. 

Min fästman kallar mig kurvig. Jag har för det mesta storlek 36 - MEN jag har kurvor! Det är en enormt stor skillnad på bystmått, midjemått och höftmått för mig. Det är klart att jag är kurvig! Bara för att jag tycker att jag är kurvig (och, för förtydligandets skull, absolut inte lägger några negativa associationer i det begreppet) så far jag inte ut och blir sur på dig, TS, för att du kallar dig kurvig. Vi har helt enkelt olika uppfattningar av begreppen, det är inte konstigare än så. 
  • Imke1977

Kicka:
    Förstår hur du känner. MEN att vara mullig betyder inte att man har någon speciell storlek. Allt har att göra med längt och vikt tillsammans. Jag är 176 cm lång och väger 81 kg. Vilket är över BMI och gör mig överviktig. Men ofta uppfattas jag som normal när folk ser mig. Men när jag ser på mig själv i spegeln (och speciellt efter att ha fött 3 barn) så är det ingen vacker syn. Med en mage som mer ser ut som en bulldeg. och mina lår och höfter där allting satt sig. Själv ser jag mig som mullig.
    Mullig är nog ett ganska brett område som sagt. Och självklart blir jag oxå sur och irriterad på tjejer som är platta över magen och står där och försöker dra ut den lilla hud som finns och kallar sig själv tjocka.
    Men jag hävdar ändå inte att storlekar på kläder och att vara mullig har med varandra att göra.

I det här fallet får man nog försöka ta ett djupt andetag, koppla av och ta det med en nypa salt och försöka inse att alla människor är bygda olika och har olika syn på sig själva. Och försöka att inte hetsa upp sig över sånt här.
    Koncentrera dig på dig själv istället och strunta i alla andra hur dom ser sig.

Kram på dig!

• Jane

hehe jag vet inte om jag ska skratta eller gråta angående ämnet. Jag förstår TS synpunkt på det hela pga hennes tidigare upplevelse, men hur man tolkar "mullig" är olika.  Någon citerade en översättning av ordet mullig som låter helt vettig. Och "ordet mullig innefattar en stor skara kvinnor" som någon skrev längre upp, det håller jag med om. För att man har storlek 38 i kläder så betyder det inte att man är smal, man kan vara mullig också. Jag påvisar ett exempel om mig själv, jag är 157 cm lång väger 65 kg och har storlek 40/42. Mina lår gnuggas mot varandra när jag går, magen hänger över jeansen lite, jag har "kärlekshandtag" på baksidan, småvalkar under BHn där bak, har jag klänning utan ärmar hänger den där lilla valken vid armen över. Alltså är jag mullig, förut när jag vägt runt 55 kg har jag sett smal ut i jämförelse med min längd. Vad jag hört ska man väga sin längd minus 100 för att se "normal" (som vissa vill kalla det) alltså smal ut. Men det kanske är en fel teori också.

Jag håller även med Hanna05 och hennes åsikter angående mullig i jämförelserna med bilderna hon postade.

• baby freeze

Men är man antingen smal eller mullig? Finns där inget mellanting?

Det är klart att man kan tolka ordet på olika sätt, men jag personligen finner det högst beklämmande att man kallar sig själv mullig bara för att armarna inte är deffade. Det hade varit en sak om det bara var någon enstaka som hade denna knasiga kroppsuppfattning, men jag ser det faktiskt som ett strukturellt problem, och jag tycker att det är viktigt att reagera så som TS gör. Ordet mullig har för mig en ganska positiv klang, men precis som ordet "smal" så betyder det något annat än idealisk/genomsnittlig/normal.

Jag har gått upp 5kg det senaste halvåret, och nog fanken känner jag mig tjock när jag tittar på mina smaljeans som jag inte får upp längre än till knäna, men jag skulle aldrig på allvar kalla mig själv mullig och anse att jag har samma problem att få kläderna att passa.

• Imke1977

Vad jag tycker smal är ju min egen åsikt. Tex tycker jag tjejen på bilden häruppe är MAGER enligt min åsikt. Medan andra tycker hon är smal eller normal.
    Vad jag menar är att det GÅR inte att disskutera det här. Det handlar om ens egna åsikter om en själv och det FÅR man faktiskt och har RÄTT att ha utan att någon skall reagera på det här sättet.

Alla tycker olika. Acceptera och gå vidare!

• Hanna05
    baby freeze skrev 2011-10-12 13:56:27 följande:

Men är man antingen smal eller mullig? Finns där inget mellanting?

Det är klart att man kan tolka ordet på olika sätt, men jag personligen finner det högst beklämmande att man kallar sig själv mullig bara för att armarna inte är deffade. Det hade varit en sak om det bara var någon enstaka som hade denna knasiga kroppsuppfattning, men jag ser det faktiskt som ett strukturellt problem, och jag tycker att det är viktigt att reagera så som TS gör. Ordet mullig har för mig en ganska positiv klang, men precis som ordet "smal" så betyder det något annat än idealisk/genomsnittlig/normal.

Jag har gått upp 5kg det senaste halvåret, och nog fanken känner jag mig tjock när jag tittar på mina smaljeans som jag inte får upp längre än till knäna, men jag skulle aldrig på allvar kalla mig själv mullig och anse att jag har samma problem att få kläderna att passa.

Jag har aldrig sagt att man är mullig bara för att man inte har muskliga armar!

Det definerar så mycket annat..
  • baby freeze
    Imke1977 skrev 2011-10-12 14:00:42 följande:
    Vad jag tycker smal är ju min egen åsikt. Tex tycker jag tjejen på bilden häruppe är MAGER enligt min åsikt. Medan andra tycker hon är smal eller normal.
    Vad jag menar är att det GÅR inte att disskutera det här. Det handlar om ens egna åsikter om en själv och det FÅR man faktiskt och har RÄTT att ha utan att någon skall reagera på det här sättet.

Alla tycker olika. Acceptera och gå vidare!

Fast jag tycker ju att det går! Och jag tycker att det är ett problem att normala tjejer kallar sig själva för mulliga. Det tyder på att många går runt med en skev och ofta negativ uppfattning om sin egen kropp, och jag hatar att det är så vanligt.

Jag känner lite likhet med brudöverlämningsdiskussionen här: "Jag tycker så här och det är faktiskt ingen som kan komma och säga att jag har fel." Nej visst, man får såklart tycka vad man vill, men i vissa fall så kan det man tycker och uttrycker ha konsekvenser. Jag tror att det har konsekvenser när helt perfekta tjejer säger att de är mulliga.

• passionsblomman

TS, jag tycker det vore intressant att bena lite mera i din ilska.

Ilska och att bli uppriktigt förbannad, tror jag är ett hälsotecken och ett bevis på att man lever och reflekterar övr saker. Att man reagerar.

Men, ganska ofta brukar jag själv sätta mig (eller ofta är det på natten, när jag lagt mig som tankarna sorteras) och reda ut några extra varv med mig själv vad det egentligen är i mig som triggat igång och som gör mig arg. På djupet.
    För detkan ibland finnas helt andra, och mycket mer avgörande saker lite under ytan, det som först verkade vara orsaken.

Och ibland är allt en salig-eller ursinnig-blandning av flera olika saker.

När jag läser dina inlägg, får jag felra olika intryck, som i viss mån kan ses som motsägelsefulla. Det är inte så konstigt, för det ryms ofta rätt mycket i oss och somligt är motsägelsefullt och kluvet.

Själv kan jag tex känna "vaffan, kan en kvinna i min ålder få bli gammal och tjock ifred, utan att man ska behöva kämpa för att se ut alls, och kan man få samma respekt oavsett utseende"
    I samma person, ryms det jag, som verkligen skulle vilja komma i form, känna sig lite snygg-vilket i ärlighetens namn stavas ganska mycket s-m-a-l-a-r-e, för mig precis so för så många andra.
    Den här kvinnan vet, att hur man blir betraktad, vilken sorts uppmärksamhet man får, hur konkurrenskraftig man blir på arbetsmarknad osv faktiskt går att koppla till vikt och kroppshydda.
    Jag vet också vilka hälsorisker jag utsätter mig för som fet-samtidigt som jag vet att mina värden som just fet, var fina, till allas förvåning.
    Den här klvuna tjejen, har kommit igång med promenaderna, tagit tag i matvanorna och börjat en förändring.
    Jag har lämnat BMI fetma bakom mig och har inte så hemskt stor bit kvar på BMI övervikt heller.
    Jag försöker använda många olika delmål, bilder och sätt att hålla en så sund och vettig riktning som möjligt och försöka se mig själv och min kropp på ett rimligt och älskvärt sätt.
    Där är både BMI-skalan, måttbandet, vågen, mina kläder och spegeln olika pusselbitar. Och hur jag känner att orken blivit, tröttheten minskar, livsglädjen ökar, rörligheten kommer tillbaka, värken i knäna ska förhoppningsvis minska osv.
    Alltså en helhet.

Jag tror inte själv att det vore mitt vackraste jag, att nu, 15 år senare, väga samma som jag gjorde. Men jag vet att jag inte är på en lagom vikt idag.

Och då kommer det där med storlekar. Flera av mina vänner är mellan 1,75-1,80.
    De tjejerna ser ut som de toppsnäckor de är, i sina större storlekar. För det är för deras armar och ben de är sydda.
    På mig sitter samma kläder illa och fult, eftersom jag inte är lagom för dem någonstans, mer än att jag måste ta dem för att få igen över magen.
    Så, för min ringa längd, behöver jag koma ner i storlekar fortfarande, för att kläderna ska gå att hitta som sitter snyggt överallt.
    Det spelar ju jättestor roll för hur man känner sig.

Ja ojsan-jättelångutvikning om mig själv och min egen viktresa. Skäms

Tillbaka till det där med ilskan:

Alltså;

*jag uppfattar att du dels är skitförbannad för att din egen viktnedgång och uvarande vikt känns nedvärderad av dem som själva är smalare och lättare än du?

Det kan jag förstå, eftersom jag också blir provocerad av att folk jag själv anser redan hur fina som helst i kroppen, dels inte fattar att de borde vara nöjda, dels faktiskt själva tror på att de skulle vara tjocka.

Men, då var det ju det där med att allt är relativt. Jag inser ju, att det inte deras fel vart jag själv är och kämpar. Och jag kan också tycka att det väl är tur att de själva tar tag i saken innan det går lika långt som det gjorde för mig. De har större chans att slippa uppleva fetma och hur dåligt man mår där. Vilket i varje fall jag gjorde.

Och det är , när jag själv rannsakar mig, nog bättre att bli arg på all retuschering och den falska bild som vi hela tiden prackas på, av hur vi kvinnor egentligen ser ut. OCH att den dessutom är så snäv att folk faller utanför snygg-ramen hur man än ser ut, smal eller tjock, vilket som. Även de flesta helt normalviktiga. Vilket verkligen är sinnessjukt!

I det här fallet, behövs ilska , diskussioner och debatt-för vi behöver fundera över hur vi ser på oss själva och varandra och vad det är vi strävar mot för ideal egentligen. Där anser jag det gott och bra att trådar startas och debatter kommer igång.

*jag uppfattar också att du är väldigt arg på enskilda personer som haft mage(! haha) att skriva i din tråd fast dinte tycker de har där att göra.

Den ilskan, kanman ju iofs uppleva, men just här, så är det nog så att din egen trådstart hade kunnat formuleras på ett annat sätt. Här är det också svårt att se, om du är mest förbannad på de här tjejerna för att de borde fattat att de är smala -i dina ögon-eller för att de gjort intrång i din tråd?

För om du vill att de ska se sig själva med andra ögon, så tror jag du lättare uppnår det utan att skälla ut dem. Ett försiktigt förslag.

* Sedan undrar jag om det inte egnetligen är så att du är arg arg arg på, att där du är nu, inte "duger" i smahället? Att du inte kan få känna dig fin, sexig och glad, utan att andra förminskar dig? Eller förstorar dig kanske?

Och då kommer frågan-måste man göra förmildrande och lite rara snälla omskrivningar som jag anser att ordet MULLIG är, för att man ska få vara bekväm vid nen viss storlek?

Varför vore det egentligen förnedrande att ha en tråd för vissa storlekar eller om den hette Feta brudar och våra klänningar? För frågan är då, KAN man  och FÅR man i vårt samhälle idag, vara fet och nöjd? Fet och vacker? Fet och sexig, respekterad, lycklig och må bra?

OM man får och kan det, så borde ordet FET inte vara ett tillmäle eller något nedvärderande, utan man borde kunna kalla saker vid deras rätta namn. För, jag tror vi kan konstatera att de flesta av oss uppfattar ord som mullig som något man använder för att inte kalla någon det fula ordet fet-även när den är fet.

Nu tror jag att det ligger så oerhört mycket moral i just vikt idag, att det inte alls är så vi har det.

Det skulle vara jätteintressant att höra ifrån dig idag TS, dagen efter du blev så arg, och se vad du tänker omkring alltihop idag.

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • passionsblomman

Hahahaha! Herrejäklars, det där var nog bland det längsta till och med jag har skrivit!

Heder åt den stackars person som orkar läsa det där! CoolTyst

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
Svar på tråden Svårt ämne men är nu jävligt irriterad!