• Kicka

Svårt ämne men är nu jävligt irriterad!

Det här med mullighet,vet inte riktigt vart jag ska börja. NEJ jag behöver inte vara anonym för jag skäms inte för något, hoppa på mig Om ni så gärna orkar. Va fan! Jag började skriva i en " mulliga tjejer visa era klänningar" länk. Kul tänkte jag,dela tip,ideer och klänningar med likasinnade. Jag har kämpat satan i 4 år och gått ner 55 kg. Känner mig för första gången på 9 år mullig/kurvig. Sexig om vi nu ska kalla det så. Jag drar 48/50, i vissa lyxiga fall stl 46. Blir faktiskt jävligt irriterad på er tjejer som på riktigt kallar er själva mulliga när ni drar stl38/40!! Va fan,vart har ni era sunda värderingar och riktlinjer egentligen?? Hade ni kallt era döttrar mulliga när de drog en helt sund och normal storlek som 38?? Det är skrämmande!! Skärp er och njut av era underbara kroppar!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-10-12 19:20
    Ojoj, denna tråd har verkligen rört om i grytan

Ber om ursäkt för att detta ämne/diskussion startades ack så fel/klantigt. Mitt fel ja. Meningen var verkligen inte att peka ut någon eller dyl. Snarare ville jag bara diskutera något som upprör mig mfl.

Här ska inte pekas ut,anklagas eller nedvärderas utan bara helt enkelt diskuteras!

Klarar du inte det, ska du nog inte delta i debatten.

Kram på er! /Kicka.

• Svar på tråden Svårt ämne men är nu jävligt irriterad!
  • Kicka

Darkhorse: tyvärr kan jag inte citera, skulle ha gjort allt mycket lättare men jag sitter med en padda så wth. Kan förstå att du tycker jag är motsägande men egentligen inte. Det enda jag ville ha fram var att du (inte precis du men hypotetiskt) som drar stl 38, varför tycker du att du borde skriva i ett forum för mulliga brudar? Där de första citaten skrivs av kvinnor i stl 48,50,52 etc. Tycker du ( inte du personligen) att du har nått i forumet att göra,när du kommer med en stl 38 och anser dig mullig?? Förstår du verkligen inte på fullaste allvar hur det får en plus size tjej att länna sig ( som i mitt tyckte riktar sig till denna grupp) eller hur kränkande det kan kännas??ska vi verkligen behöva skapaen grupp för " plus stl 48 grupp" för att få dela med oss?? För det känns ju inte ett dugg utpekande.......

• Kicka

Bröllop201206: Jag ÖNSKAR att jag kunde citera ditt senaste (långa)inlägg, för det var ju totalt irrelevant. Helt fantastiskt! Skaffa en egen stl 48 grupp, på riktigt?? Hoppas du kom dig själv direkt efter inlägget.

• darkHorse
    Kicka skrev 2011-10-12 00:03:59 följande:
    Darkhorse: tyvärr kan jag inte citera, skulle ha gjort allt mycket lättare men jag sitter med en padda så wth. Kan förstå att du tycker jag är motsägande men egentligen inte. Det enda jag ville ha fram var att du (inte precis du men hypotetiskt) som drar stl 38, varför tycker du att du borde skriva i ett forum för mulliga brudar? Där de första citaten skrivs av kvinnor i stl 48,50,52 etc. Tycker du ( inte du personligen) att du har nått i forumet att göra,när du kommer med en stl 38 och anser dig mullig?? Förstår du verkligen inte på fullaste allvar hur det får en plus size tjej att länna sig ( som i mitt tyckte riktar sig till denna grupp) eller hur kränkande det kan kännas??ska vi verkligen behöva skapaen grupp för " plus stl 48 grupp" för att få dela med oss?? För det känns ju inte ett dugg utpekande.......
    Jag menar att så länge man inte är tydlig i trådstarten bör man inte ta illa upp upp en 38-brud uppfattar sig som mullig. "Mullig" är inget entydigt begrepp som du eller någon annan har ensamt tolkningsrätt på. Jag, personligen, tycker att man kan klassificera sig som mullig när man känner sig så, exempelvis om HM's kläder aldrig någonsin passar pga av att man har för mycket mage relativt bröst och höfter, eller för att man oavsett storlek uppfattas som stor. Jag hade varit mullig som storlek 38 och smällfet som storlek 52. Det innebär inte att jag tycker att alla med storlek 52 är smällfeta.

Jag inser att det finns olika människor på denna jord. Och letar du efter folk som har brudklänningar i storlek 42-60 bör det anges i TS. Jag tror att det förenklar för alla människor att veta vad de letar efter om man är tydlig, och då kanske man kan undvika att tjejer med lite höfter och som ser sig själv som mulliga deltar.

En, kanske lite haltande, jämförelse är att jag inte tycker att TS har rätt att bli arg om en Halmstadsbrud skriver i tråden "Brudar i södra Sverige" bara för att TS ville ha svar från skånska brudar. Man måste inse att alla inte tänker likadant och försöka vara så tydlig man kan för att uppnå det man vill.
  • Kicka

Darkhorse: självklart inte! Men menar fortfaranade att man måste tänka efter. Det finns många trådar att visa upp dina länningar i. Varför känner du ( ej personligen) att du måste lämna ett inlägg i en tråd som riktar sig till mulliga brudar?? De första sidorna i tråden handlar om kvinnor i stl 46'4850-54. Ska vi TJOCKA kvinnor verkligen behöva skapa en egen tråd för stl 48 och uppåt?? För det känns ju verkligen varken förnedrande eller nedlåtande......

• Kicka

Tjoho..... *utpekad*skulle det stå ist förförnedrande, if anyone care

• passionsblomman

http://sv.wiktionary.org/wiki/mullig

mullig

överviktig, ofta något förskönande Jag har blivit mullig av att jag äter för mycket kakor. Jämför: fet, fyllig, knubbig, rundlagd, småfet, stabbig, tjock, lönnfet

Etymologi [redigera]

Känt sedan 1844, från mulla "fyllig kvinna", se även tyska mollig "mjuk; tjock".

...........................................................................................................................................

När jag läser den här länkens beskrivning av ordet "mullig", så tycker jag den rymmer en ganska stor skara kvinnor?
    Tror ni inte det är så, att de som är större i storlek, nästan alltid tycker att "Du? Du är ju inte mullig/tjock/fyllig!" eller vad man nu har för ordval?
    Men, inte lalltid behöver det ju vara den större som har den sanna bilden av vad som är vad?
    Jag mötte en granne igår, som sa "men du som är så smal" när vi talade om våra kämpanden med vikten. Hon relaterade såklart till att hon själv har mer att gå ner än jag. Själv relaterar jag till att jag idag väger betydligt mer än vad jag exempelvis gjorde som gravid i v 40. Jag skulle heller inte kalla mig mullig idag, utan tjock. Jag är bara 163 och kläder i strl 44 som jag fått ha senaste tiden, sitter oerhört illa på mig, eftersom ärmar och ben är alldeles för långa.

När jag var fullt normalviktig och fortfarande kunde ha strl 38, fick jag höra av en kompis, "ja du har ju blivit rätt mullig". Hon kände mig på den tiden då jag hade strl 34. När jag fick gå upp till 36, sa en kille "fan vad fet du har blivit!"

Så, min egen slutsats är att vi alla uppfattar vikt och storlek ganska olika.

Klart man kan bli upprörd över att folk inte är nöjda med sina kroppar, men det är inte ett lätt ämne-som ju också står i trådrubriken, och det tåls att samtalas om tycker jag. Fast då vore det kanske idé att skippa alla svordommarna och låta bli att skälla ut enskilda människor efternoter? Det gör dem knappast nöjdare med sig själva eller bidrar till tolerant mångfald?

Om man ser sig omkring i samhället och vad det är vi matas med förbilder och tänk, så vet jag inte om jag tycker man kan vänta sig så mycket annat än att merparten av alla kvinnor faktiskt ramlar i gropen där man sitter rätt missnöjd och känner att man kommer till korta. Ingen lever ju upp till de retuscherade idealen.
    Och jag håller verkligen med om att det finns otroligt vackra och attraktiva kvinnor i alla möjliga storlekar och former.

Men, vem och hur ska man definiera orden? Övervikt, vad är det? fetma? Du dissar BMI som måttstock-vad använder du själv för mått/enhete/sätt att kategorisera fetma, övervikt och normalvikt?
    Och var passar mullig in?

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Sara 120707

darkHorse:

Varför antar du att den som gjorde inlägget har läst igenom tråden?

Är det inte möjligt att hon bara hade en bild såg trådrubriken och la in sin bild?

Tycker btw att mullig kan innefatta det mesta, om man specifikt vill rikta sig till större storlekar så kan man väl skriva något som gör detta tydligare. Det behöver inte låta negativt för det men då undviker man ju sådana situationer som upprör dig så mycket.

• darkHorse
    Sara 120707 skrev 2011-10-12 01:09:27 följande:

darkHorse:

Är det inte möjligt att hon bara hade en bild såg trådrubriken och la in sin bild?

Tycker btw att mullig kan innefatta det mesta, om man specifikt vill rikta sig till större storlekar så kan man väl skriva något som gör detta tydligare. Det behöver inte låta negativt för det men då undviker man ju sådana situationer som upprör dig så mycket.

Nu förstår jag inte riktigt vad du menar, på vilket sätt menar jag att den som gjorde inlägget borde ha läst igenom tråden? Jag menar snarare att så länge inte TS specificerar att tråden vänder sig till en särskild målgrupp borde alla som kan identifiera sig med tråden vara välkomna.

Sedan kan jag tycka att man åtminstone bör skumma tråden innan man svara så slipper man 90 000 inlägg med samma svar ("jaaaa, lämna honom", "gör som du vill, det är diiiiiiiiin dag", osv) men det är en annan diskusison ;) )
  • passionsblomman
    Sara 120707 skrev 2011-10-12 01:09:27 följande:

darkHorse:

darkHorse skrev 2011-10-12 01:16:59 följande:
    Nu förstår jag inte riktigt vad du menar, på vilket sätt menar jag att den som gjorde inlägget borde ha läst igenom tråden? Jag menar snarare att så länge inte TS specificerar att tråden vänder sig till en särskild målgrupp borde alla som kan identifiera sig med tråden vara välkomna.

Sedan kan jag tycka att man åtminstone bör skumma tråden innan man svara så slipper man 90 000 inlägg med samma svar ("jaaaa, lämna honom", "gör som du vill, det är diiiiiiiiin dag", osv) men det är en annan diskusison ;) )
    Nämen, nu tror jag allt blev fel,så här nästan halv två på natten, för Sara, visst menar du vä inte DarkHorse, utan TS, alltså Kicka, i ditt inlägg?
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Jeaneettes
    Marylojs skrev 2011-10-11 23:25:55 följande:
    Fast då har du ju fel, och det vore jäkligt oansvarigt av dig att föra vidare den tanken till unga tjejer t ex.

Nu skrev jag vad JAG tycker på MIN kropp, om jag går upp till en storlek 38:a så är JAG mullig och en strolek 42 -44 plus size, tycker det är fel av dig att skriva att jag har fel då jag vet hur min kropp ser ut, jag tränar sex pas i veckan och tänker på vad jag äter självklart unnar jag mig men det är en levnadsstil precis som ni lever erat liv.

Vem har rätten att dömma vad som är rätt och fel?

Svar på tråden Svårt ämne men är nu jävligt irriterad!