• Kicka

Svårt ämne men är nu jävligt irriterad!

Det här med mullighet,vet inte riktigt vart jag ska börja. NEJ jag behöver inte vara anonym för jag skäms inte för något, hoppa på mig Om ni så gärna orkar. Va fan! Jag började skriva i en " mulliga tjejer visa era klänningar" länk. Kul tänkte jag,dela tip,ideer och klänningar med likasinnade. Jag har kämpat satan i 4 år och gått ner 55 kg. Känner mig för första gången på 9 år mullig/kurvig. Sexig om vi nu ska kalla det så. Jag drar 48/50, i vissa lyxiga fall stl 46. Blir faktiskt jävligt irriterad på er tjejer som på riktigt kallar er själva mulliga när ni drar stl38/40!! Va fan,vart har ni era sunda värderingar och riktlinjer egentligen?? Hade ni kallt era döttrar mulliga när de drog en helt sund och normal storlek som 38?? Det är skrämmande!! Skärp er och njut av era underbara kroppar!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-10-12 19:20
    Ojoj, denna tråd har verkligen rört om i grytan

Ber om ursäkt för att detta ämne/diskussion startades ack så fel/klantigt. Mitt fel ja. Meningen var verkligen inte att peka ut någon eller dyl. Snarare ville jag bara diskutera något som upprör mig mfl.

Här ska inte pekas ut,anklagas eller nedvärderas utan bara helt enkelt diskuteras!

Klarar du inte det, ska du nog inte delta i debatten.

Kram på er! /Kicka.

• Svar på tråden Svårt ämne men är nu jävligt irriterad!
  • Aniara4
    passionsblomman skrev 2011-10-12 14:21:32 följande:
    Hahahaha! Herrejäklars, det där var nog bland det längsta till och med jag har skrivit!

Heder åt den stackars person som orkar läsa det där! CoolTyst
    Jamen det var ju värt ansträngningen att läsa!
  • Hanna05
    Jeni skrev 2011-10-12 14:48:41 följande:
    Jag förstår att TS kanske har varit överviktig och gått ner 55 kg och fortfarande är mullig och blir sur över när mindre mulliga tjejer kallar sig mulliga, men det kan tolkas lite som att du är arg på de lite smalare tjejerna. Nu menar inte jag att jag tolkar det så. 

Jag håller inte med  Baby freeze kommentar om att det är fel att normala tjejer kallar sig mulliga. För även ordet "normal" tolkas på olika sätt samma som "mullig" och "smal". Berätta gärna vad du menar med normal?
    Normal för mig är när man inte kan se höftbenet eller revbenen, alltså har man lite kött, fast ändå inte valkar.
    En normal tjej skulle nog inte kalla sig själv för mullig om hon var normal, det där har med psyket att göra också. Jag har varit mullig eller smått överviktig om man vill kalla det så, under nästan hela mitt liv. När man bytte om i gymnastiksalen i skolan såg man ju vilka flickor som var "revbenssmala" och vilka som var mulligare, där blev det ju många som blev retade för att man kanske inte såg ut som alla andra flickor även om det kanske bara var en skillnad på 4 kilon mellan den revbenssmala och den mulliga flickan. Det är då klart att den mulliga flickan kommer betrakta sig själv som mullig. Jag har själv inte blivit retad för min vikt, men ser mig ändå som mullig. Jag är ändå jättenöjd med mig själv och tycker om mitt utseende, men det skulle vara naivt att kalla mig själv för normal när jag har en övervikt på ca 10 kg.
    EXAKT!!!
  • Imke1977
    baby freeze skrev 2011-10-12 14:44:48 följande:
    Vem har sagt åt dig vad du får och inte får tänka? Är det inte väldigt stor skillnad att säga : "Jag tycker att har fel, och det gör mig så arg därför att.." och att säga "Du har fel, och du får inte tycka så för jag blir arg!"

Men nu är jag lost... Handlar det här om mig personligen helt plötsligt eller? Hänger inte med alls i ditt svar.
    Min åsikt om det du skrev helt enkelt.

• baby freeze
    passionsblomman skrev 2011-10-12 14:18:00 följande:
    Och det är , när jag själv rannsakar mig, nog bättre att bli arg på all retuschering och den falska bild som vi hela tiden prackas på, av hur vi kvinnor egentligen ser ut. OCH att den dessutom är så snäv att folk faller utanför snygg-ramen hur man än ser ut, smal eller tjock, vilket som. Även de flesta helt normalviktiga. Vilket verkligen är sinnessjukt!
    Detta håller jag såklart med om, med tillägget att man själv blir en del av detta problem om man envisas med att titta på sin kropp och kalla den för tjock, när den inte är det. Jag lever inte mitt liv med några skygglappar, jså jag vet att det finns många i vår värld som behöver gå ner i vikt för att blir så snygga och friska som möjligt, men det är helt åt skogen för många som går runt och tror att de inte duger för att de inte är pinnasmala.
  • baby freeze
    Imke1977 skrev 2011-10-12 14:54:35 följande:

Men nu är jag lost... Handlar det här om mig personligen helt plötsligt eller? Hänger inte med alls i ditt svar.
    Min åsikt om det du skrev helt enkelt.

Och jag undrar varför du måste poängtera för mig att du har rätt att tycka som du vill. Om jag inte har sagt åt dig vad du får och inte får tycka så är det ju inte relevant, eller hur?
  • Imke1977
    baby freeze skrev 2011-10-12 14:59:01 följande:
    Detta håller jag såklart med om, med tillägget att man själv blir en del av detta problem om man envisas med att titta på sin kropp och kalla den för tjock, när den inte är det. Jag lever inte mitt liv med några skygglappar, jså jag vet att det finns många i vår värld som behöver gå ner i vikt för att blir så snygga och friska som möjligt, men det är helt åt skogen för många som går runt och tror att de inte duger för att de inte är pinnasmala.
    Håller med dig i den åsikten. Men det är väldigt svårt att bara stänga av känslor för hur man känner när man tittar på sin egen kropp.
  • gbg2012

Vi har ett samhälle där man pressas till att vara smal och för många tyvärr blir då en vanlig 38 mulligt. Sedan vet man ju inte vad dessa tjejer har för bakgrund, har de varit jättesmala innan kanske till och med haft ätströrningar! 

Jag själv känner mig tjock om jag har storlek 38, detta betyder inte att jag tycker andra är det. Jag har en bakgrund med ätströrningar och är välmedveten om att min bild ibland är skev. Självklart skulle jag aldrig uppmuntra till ett sådant helvete!

Nu har jag storlek 34/36 och är nöjd med det. För mig är det fortfarnade jobbigt att gå upp i vikt, men jag kämpar med mina kroppsideal varje dag.  

• baby freeze
    Imke1977 skrev 2011-10-12 15:01:11 följande:
    Håller med dig i den åsikten. Men det är väldigt svårt att bara stänga av känslor för hur man känner när man tittar på sin egen kropp.

Absolut, men man har väl ett ansvar för sina känslor och sitt eget välmående? Jag kan inte se en enda fördel med att intala sig själv att man ser ut på ett visst sätt (eventuellt hålla fast vid gamla epitet som följt med sedan grundskolan), utan att försöka vara rättvis mot sig själv. Det kan dessutom färga yngre tjejers uppfattning om vad som är normalt, så jag tycker att man på sätt och vis har ett ansvar gentemot andra också i denna fråga.

• baby freeze
    gbg2012 skrev 2011-10-12 15:09:54 följande:
    Vi har ett samhälle där man pressas till att vara smal och för många tyvärr blir då en vanlig 38 mulligt. Sedan vet man ju inte vad dessa tjejer har för bakgrund, har de varit jättesmala innan kanske till och med haft ätströrningar!

Jag själv känner mig tjock om jag har storlek 38, detta betyder inte att jag tycker andra är det. Jag har en bakgrund med ätströrningar och är välmedveten om att min bild ibland är skev. Självklart skulle jag aldrig uppmuntra till ett sådant helvete!

Nu har jag storlek 34/36 och är nöjd med det. För mig är det fortfarnade jobbigt att gå upp i vikt, men jag kämpar med mina kroppsideal varje dag.

Känner igen detta, och för mig är det enormt viktigt att kämpa emot. Inte bara för mig själv utan för min omgivning också. Jag vill inte föra över min knäpphet på min brorsdotter t.ex.

Jag försöker att vara saklig, men om jag verkar ilsk på någon av er så ber jag om ursäkt. Det gör mig genuint upprörd att se exempel på hur sjuka ideal vi lever med, men jag tycker inte att någon här är sjuk eller dum för det.

• Imke1977
    baby freeze skrev 2011-10-12 15:10:47 följande:

Absolut, men man har väl ett ansvar för sina känslor och sitt eget välmående? Jag kan inte se en enda fördel med att intala sig själv att man ser ut på ett visst sätt (eventuellt hålla fast vid gamla epitet som följt med sedan grundskolan), utan att försöka vara rättvis mot sig själv. Det kan dessutom färga yngre tjejers uppfattning om vad som är normalt, så jag tycker att man på sätt och vis har ett ansvar gentemot andra också i denna fråga.

Jo man har ett ansvar för sitt eget välmående. Håller med dig där. Men att tex jag bara inte klarar av att se mig själv i spegeln och tycka att jag är snygg är inget jag kan rå för. Sen kan jag tycka att jag ser helt okej ut i vissa kläder. Men naken...aldrig tyvärr. Men det är ju det där med den mänskliga komplicerade hjärnan som lever sitt eget liv  
    Självklart skulle jag aldrig i livet försöka tala om för den yngre generationen vad som är smalt, normalt, mulligt eller tjockt.  Mina egna barn försöker jag uppfostra till att älska sig själva så som dom är.
    Men hur man själv känner gentemot sig själv är nog inget någon annan kan rå på än just en själv.
Svar på tråden Svårt ämne men är nu jävligt irriterad!