• Kicka

Svårt ämne men är nu jävligt irriterad!

Det här med mullighet,vet inte riktigt vart jag ska börja. NEJ jag behöver inte vara anonym för jag skäms inte för något, hoppa på mig Om ni så gärna orkar. Va fan! Jag började skriva i en " mulliga tjejer visa era klänningar" länk. Kul tänkte jag,dela tip,ideer och klänningar med likasinnade. Jag har kämpat satan i 4 år och gått ner 55 kg. Känner mig för första gången på 9 år mullig/kurvig. Sexig om vi nu ska kalla det så. Jag drar 48/50, i vissa lyxiga fall stl 46. Blir faktiskt jävligt irriterad på er tjejer som på riktigt kallar er själva mulliga när ni drar stl38/40!! Va fan,vart har ni era sunda värderingar och riktlinjer egentligen?? Hade ni kallt era döttrar mulliga när de drog en helt sund och normal storlek som 38?? Det är skrämmande!! Skärp er och njut av era underbara kroppar!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-10-12 19:20
    Ojoj, denna tråd har verkligen rört om i grytan

Ber om ursäkt för att detta ämne/diskussion startades ack så fel/klantigt. Mitt fel ja. Meningen var verkligen inte att peka ut någon eller dyl. Snarare ville jag bara diskutera något som upprör mig mfl.

Här ska inte pekas ut,anklagas eller nedvärderas utan bara helt enkelt diskuteras!

Klarar du inte det, ska du nog inte delta i debatten.

Kram på er! /Kicka.

• Svar på tråden Svårt ämne men är nu jävligt irriterad!
  • MeahJ
    Kicka skrev 2011-10-12 19:03:14 följande:
    Det var inte speciellt snällt sagt av din mor . . Tror säkert att du är jättevacker så stå på dig! Allt handlar om hur man mår och själv känner sig. Det är tråkigt att så många vantrivs med sig själva.
    Ja, det är väldigt sårande att höra av sin egen mor.
    Men det säger mer om henne och hennes uppfattning.
    Själv är jag nöjd precis som jag är!
  • Kicka
    MeahJ skrev 2011-10-12 19:05:45 följande:
    Ja, det är väldigt sårande att höra av sin egen mor.
    Men det säger mer om henne och hennes uppfattning.
    Själv är jag nöjd precis som jag är!
    Underbart!
  • Chicita

Jag har inte uppfattat att nån blivit arg av att ämnet om kroppsuppfattning diskuterats. 
    Det jag blev lite arg över, var ju att jag uppfattade denna tråd som ett påhopp mot en tjej som borde kunna falla under kategorin "mullig", men som hade lyckats komma i en klänning i brudbutiken som egentligen var 2 storlekar för liten...
    Och pga att hon klämde i sig i den lilla klänningen så blev hon kategoriserad som "för smal för att få lov att kalla sig mullig".
    Jag tyckte att det var orättvist och felaktigt och därför kommenterade jag det.

Och jag tror att några andra uppfattade tråden på samma sätt som jag gjorde... Inte säker, men jag tror det...

Sen var vi väl båda lite trötta i går och kanske missförstod varandra pga det. 
    Men nu är vi ju tillbaka på banan igen och pratar om samma saker Flört 

• Kicka
    Chicita skrev 2011-10-12 19:14:44 följande:
    Jag har inte uppfattat att nån blivit arg av att ämnet om kroppsuppfattning diskuterats. 
    Det jag blev lite arg över, var ju att jag uppfattade denna tråd som ett påhopp mot en tjej som borde kunna falla under kategorin "mullig", men som hade lyckats komma i en klänning i brudbutiken som egentligen var 2 storlekar för liten...
    Och pga att hon klämde i sig i den lilla klänningen så blev hon kategoriserad som "för smal för att få lov att kalla sig mullig".
    Jag tyckte att det var orättvist och felaktigt och därför kommenterade jag det.

Och jag tror att några andra uppfattade tråden på samma sätt som jag gjorde... Inte säker, men jag tror det...

Sen var vi väl båda lite trötta i går och kanske missförstod varandra pga det. 
    Men nu är vi ju tillbaka på banan igen och pratar om samma saker Flört 
    Har som sagt bett om ursäkt för det missförståndet till samtliga, även tjejen som kände sig utpekad. Inte min mening Men tycker fortfarande det är ett intressant ämne, som borde tålas att diskuteras.

Missförstånd är oftast det som gör pannkaka av det mesta Jag uttryckte mig klumpigt i stridens hetta, och det tar jag absolut på mig. Här ska inte klankas ner på eller peka ut någon men man måste klara av att det diskuteras. Vilket endel tyvärr verkar ha svårt för (Nej inte du )
  • Chicita
    Kicka skrev 2011-10-12 19:26:04 följande:
    Har som sagt bett om ursäkt för det missförståndet till samtliga, även tjejen som kände sig utpekad. Inte min mening Men tycker fortfarande det är ett intressant ämne, som borde tålas att diskuteras.

Missförstånd är oftast det som gör pannkaka av det mesta Jag uttryckte mig klumpigt i stridens hetta, och det tar jag absolut på mig. Här ska inte klankas ner på eller peka ut någon men man måste klara av att det diskuteras. Vilket endel tyvärr verkar ha svårt för (Nej inte du )
    Om det är ett ämne som upprör så är det lätt att man dras med i diskussionens hetta.
    Speciellt om man på något sätt känner sig träffad.

Ja alla klarar inte av att be om ursäkt heller. Så det var strongt gjort av dig Glad 
  • BrudiMaj2012

Jag har själv dragit stl 46. är nu nere på 42..
    40 ibland om jag har tur..
    Jag kallar mig själv för mullig nu, tidigare var jag överviktig, fet rent utsagt.
    Mullig är ett ganska flytande ord som jag kanske tycker att folk
    med ganska stor övervikt gärna använder för att beskriva sig själv..
    Det låter ju ganska mycket bättre än "vi som lider av fetma" :P
    Men min definition av mullig är lite lätt överviktig, typ 10-15 kilo för mycket kanske..
    Men det är ju bara Min åsikt, inget jag kräver att andra ska tycka...

Jag förstår att ts blir irriterad då hennes definition av mullig uppenbarligen skiljer sig från min uppfattning, men då får man snällt starta en ny tråd och liksom pinpointa lite bättre..
    "Vi med stl 46 och uppåt" kanske?

Ett exempel på annat ämne som är "flytande" och icke definitiv:

Jag kan anse att vi har kass ekonomi,
    då vi för tillfället får in ca 20.000:- i månaden gemensamt,
    och det är långt under vad vi är vana vid.
    Ska jag då förtjäna att bli påhoppad av första random person som
    tar emot hjälp från socialtänsten för att klara uppehället,
    för att deras ekonomi är än sämre än våran, och därför har jag förlorat rätten att
    önska en bättre inkomst till vår familj?

Allting är relativt, och det viktigaste är att vi kvinnor försöker
    vara stolta över oss själva och varann, oavsett storlek, form och vikt!

(Jag har inte läst hela tråden, så ber redan nu om ursäkt för att jag
    förmodligen upprepat något  någon annan säkert redan sagt)

• TheD

Men om man är  mycket kort och drar stl 38 så kan man väl vara mullig? För den kroppen kanske "egentligen" ska ligga på en stl under 32... Så stl 44 och uppåt behöver inte enbart  vara = mullig. Längden spelar ju också in i det hela.

• TheD

Det här kommer väl inte bli populärt men iaf.

Jag har stl S/34-36. Smal och tränad men det betyder inte att jaginte  har perioder då jag känner mig mullig. Känslan kan vara något annat än vad verkligheten visar. Men då är frågan, vems verklighet? Sen det där tjatet: "du har inte rätt att kalla dig mullig/tjock" nehe? Delas det ut lappar med "du har rätt till att känna dig mullig/tjock"?

Allt är bara så fel! Definitionen av mullig, läste att några andra här redan har skrivit detta, är så olika. Det finns inget rätt eller fel. Och det finns personer som har stl 44 men som INTE är tjocka. En stl behöver inte vara låst vid ett ord som "mullig".

Nu blev jag snurrig av det här.

Trevlig helg alla fina kvinnor och herrar

• förlovadflicka
    TheD skrev 2011-10-14 16:15:54 följande:
    Det här kommer väl inte bli populärt men iaf.

Jag har stl S/34-36. Smal och tränad men det betyder inte att jaginte har perioder då jag känner mig mullig. Känslan kan vara något annat än vad verkligheten visar. Men då är frågan, vems verklighet? Sen det där tjatet: "du har inte rätt att kalla dig mullig/tjock" nehe? Delas det ut lappar med "du har rätt till att känna dig mullig/tjock"?

Allt är bara så fel! Definitionen av mullig, läste att några andra här redan har skrivit detta, är så olika. Det finns inget rätt eller fel. Och det finns personer som har stl 44 men som INTE är tjocka. En stl behöver inte vara låst vid ett ord som "mullig".

Nu blev jag snurrig av det här.

Trevlig helg alla fina kvinnor och herrar

Jag håller med! Man har så olika kroppar, när jag lånar kläder av min mamma i storlek 44 försvinner jag- för mig är de såå stora (är en 38) och det är klart att jag skulle känna mig helt enorm om jag plötsligt passade i dem perfekt! Därmed inte sagt att alla som har storlek 44 är helt enorma, men jag skulle iaf uppfatta mig själv som det kan jag säga! (No offense!)

Sedan måste jag säga att om man inte bryr sig om ifall ens dotter har storlek 42 när hon är i tonåren så borde man tänka om, det låter inte alls särskilt sunt att väga... Kanske 70 kilo när man är i nedre tonåren, det hade inte varit ok om jag hade haft barn kan jag säga med tanke på hur många sjukdomar, mobbing och depression övervikt medför...

• Trivia

Men om man är säg...170 lång så är ju inte 70kg mycket alls. Allt har ju att göra med proportioner. För en tjej som är 170-180 lång så är man väldigt smal om man kommer i en stl34. Då kan man passa i en stl40-42 utan att för den sakens skull vara det minsta tjock. Ju större storleken är på ett plagg desto längre armar/ben är det på det och hela kroppen är ju lite större än om man är kort.

Svar på tråden Svårt ämne men är nu jävligt irriterad!