• kikel

Lämnas över eller inte?

Hur skall ni göra ska er far lämna över er eller skall ni gå in med eran blivande man? Jag vill ha min far som leder in mig jag tycker det är finnt och det är skönt att ha honom där och jag gifter mig med en skotte och i skotland leder fadern in..
    Finns en hel del i Sverige som har imot detta, jag tycker det är fint. vad tycker du?

• Svar på tråden Lämnas över eller inte?
  • feministbrud

Vaddå "inte låta er tycka som ni vill"? Jag blir så trött på det! Detta är en debatt där man argumenterar för sin ståndpunkt i syfte att övertyga. Det är naturligtvis upp till var och en att tycka vad man vill.

• MKAB

men låt oss då tycka somk vi vill.det är ju ni som har börjat att kommentera nör nån har varit för.

• KatjaB
    MKAB skrev 2009-10-10 10:18:41 följande:
    men låt oss då tycka somk vi vill.det är ju ni som har börjat att kommentera nör nån har varit för.
    och då kontrar du med att folk ska skämmas för att de inte tycker som du? Det lät ju logiskt
  • Imma

Jag som är emot brudöverlämning tolkar den här tråden som en diskussionstråd. Det har funnits trådar tidigare av karaktären "En tråd för alla oss som vill bli inledda av vår far". Dessa trådar håller motståndarna sig ifrån och är man inte intresserad av att diskutera är man helt fri att låta bli att läsa och skriva i den här tråden.

Jag tolkar alla inlägg om att vi "hackar på er" som att ni tar den här diskussionen väldigt personligt. Kanske för att vi inte gillar något som ni tycker är gulligt? I vilket fall tycker jag ofta att det är svårt att diskutera på ett objektivt (eller ja, hyfsat objektivt) plan när man tar allting personligt och ser argument som påhopp.

MKAB skrev 2009-10-10 10:08:20 följande:
    men jag tycker att ni som e mot brud-överlämning inte låter oss tycka som vi vill heller.
  • feministbrud

Jag upprepar: Detta är en debatt där man argumenterar för en ståndpunkt i syfte att övertyga.

MKAB skrev 2009-10-10 10:18:41 följande:
  • feministbrud

Jag tycker också att detta är jätteintressant! Varför tar alltid förespråkarna personligt illa vid sig av att man inte gillar det de tycker är fint?

Imma skrev 2009-10-10 10:20:27 följande:
    Jag som är emot brudöverlämning tolkar den här tråden som en diskussionstråd. Det har funnits trådar tidigare av karaktären "En tråd för alla oss som vill bli inledda av vår far". Dessa trådar håller motståndarna sig ifrån och är man inte intresserad av att diskutera är man helt fri att låta bli att läsa och skriva i den här tråden.Jag tolkar alla inlägg om att vi "hackar på er" som att ni tar den här diskussionen väldigt personligt. Kanske för att vi inte gillar något som ni tycker är gulligt? I vilket fall tycker jag ofta att det är svårt att diskutera på ett objektivt (eller ja, hyfsat objektivt) plan när man tar allting personligt och ser argument som påhopp.
  • Ore
    feministbrud skrev 2009-10-10 10:21:56 följande:
    Jag tycker också att detta är jätteintressant! Varför tar alltid förespråkarna personligt illa vid sig av att man inte gillar det de tycker är fint?
    En teori: De är någonstans uppriktigt rädda att många av deras gäster inte heller kommer se symboliken som något fint, vilket de själva anser att det är?

Jag skulle i alla fall tycka det var betydligt värre om mina gäster ansåg att vi hade något totalt ojämställt inslag på vår bröllopsdag, som gjorde dem upprörda jämfört med om någon inte tyckte att vi valt fula blommor till buketter och corsage...
  • Aleta

För att de inte har några riktigt bra argument och för att de innerst inne kanske har en liiiiten, liiiten röst som säger att kaaanske, kaaaanske har vi rätt?

feministbrud skrev 2009-10-10 10:21:56 följande:
  • Frulle

Men har inte detta mycket med en uppfattning att göra bara? Ni uppfattar det som kvinnoförtryck och de andra uppfattar det som en fin gest?

Vem är det som säger att någon har rätt?

• feministbrud

När det gäller uppfattning kan man ju inte ha rätt eller fel, men om man själv uppfattar något, som historiskt sett ha varit en symbol för förtryck, som fint så bör man kanske ha i bakhuvudet att andra kanske inte tycker att det är lika fint?

Frulle skrev 2009-10-10 11:41:35 följande:
    Men har inte detta mycket med en uppfattning att göra bara? Ni uppfattar det som kvinnoförtryck och de andra uppfattar det som en fin gest?Vem är det som säger att någon har rätt?
  • Frulle

hehe ja den biten har jag fattat!!

feministbrud skrev 2009-10-10 11:46:01 följande:
    När det gäller uppfattning kan man ju inte ha rätt eller fel, men om man själv uppfattar något, som historiskt sett ha varit en symbol för förtryck, som fint så bör man kanske ha i bakhuvudet att andra kanske inte tycker att det är lika fint?
  • feministbrud
    Frulle skrev 2009-10-10 11:47:00 följande:
    hehe ja den biten har jag fattat!!
  • Frulle

Nu ska jag och min man åka och vara lite fotomodeller! Vi ska stå på knä i en säng i underkläder och "busa"!!!!

Tat lugnt här i debatten nu!

• Aleta

Det var ju jämlikt och bra!

Frulle skrev 2009-10-10 11:50:00 följande:
    Nu ska jag och min man åka och vara lite fotomodeller! Vi ska stå på knä i en säng i underkläder och "busa"!!!! Tat lugnt här i debatten nu!
  • HannaLuz

Vi har samma dilemma, min m2b är katolik, och enligt katolsk tro leder fadern in sin dotter till altaret. Och sp hade vi oxå tänkt göra. MEN...sedan hörde jag följande på radion om bröllopstraditioner:

Fadern leder sin dotter in till altaret för att han ger bort henne, han överlåter ansvaret för dottern till brudgummen, han gifter bort henne.

Att bruden och brudgummen går in tillsammans skulle då istället betyda att bruden ingår bröllop frivilligt, att hon frivilligt ger sig åt sin make.

Detta har fått oss båda att fundera, så nu vet vi inte vad vi ska göra.

• Imma

Om du läser igenom tråden får du en bra grund för att fatta ett beslut om hur ni vill göra.

Som du ser är det ett hett ämne med många förespråkare och motståndare. Oavsett vad ni beslutar är det bra att veta det och att det kan finnas folk i församlingen som tar illa vid sig (även om de inte säger något till er) över en eventuell brudöverlämning. Det viktiga som jag ser det är att ha all information för att kunna fatta ett upplyst beslut innan, så man slipper bli överraskad av den andra sidan efteråt.

Sen skulle jag verkligen inte se att ni går in tillsammans som att du "frivilligt ger dig åt din make", utan som en symbol för att ni gemensamt fattat beslutet att leva tillsammans som individer. Att ge sig åt varandra tycker jag känns lite gammaldags.

HannaLuz skrev 2009-12-22 13:47:14 följande:
    Vi har samma dilemma, min m2b är katolik, och enligt katolsk tro leder fadern in sin dotter till altaret. Och sp hade vi oxå tänkt göra. MEN...sedan hörde jag följande på radion om bröllopstraditioner:Fadern leder sin dotter in till altaret för att han ger bort henne, han överlåter ansvaret för dottern till brudgummen, han gifter bort henne.Att bruden och brudgummen går in tillsammans skulle då istället betyda att bruden ingår bröllop frivilligt, att hon frivilligt ger sig åt sin make.Detta har fått oss båda att fundera, så nu vet vi inte vad vi ska göra.
  • CeKe

Halloj

Jag har blivit rätt intresserad av det här ämnet genom BT.. det kan jag erkänna. Eftersom jag läst flera inlägg om att det vore att göra nåt fult mot den äldre kvinnliga generationen att gå in med sin far, har jag faktiskt tagit upp diskussionen med den äldre generationen i min släkt. Ingen fattar ett dyft om vad jag dillar om, utan har bara sagt att: "Men, inte spelar väl det någon roll, det är INGEN som skulle se det som överlämning av förmynderi idag, det där är gammalt groll. Vem ska du annars gå in med, du kan ju inte gå in själv om din man vill stå där framme?"

Jaja, det var i alla fall vad de äldre kvinnorna i min släkt tänker om saken =) Sen har väl även den äldre generationen blivit amerikaniserade och ser det som det normala att bruden går in med sin far, inte vet jag.

Hur som helst tror jag faktiskt att det bara är alla råfeminister som sitter och tänker att vigseln blir "ful" om kvinnan väljer att gå in med någon annan än sin blivande man. Jag vet i alla fall att ingen i vårt bröllopsfölje skulle ta illa vid sig!

Nog sagt om det. Personligen lägger jag inga direkta värderingar i vardera valet. Jag vet inte heller hur jag själv ska göra på dagen D, gå in själv eller med min kära far som blev riktigt sårad när jag tidigare sa att jag skulle gå in själv.

• Chris24
    CeKe skrev 2009-12-22 16:56:05 följande:
    HallojJag har blivit rätt intresserad av det här ämnet genom BT.. det kan jag erkänna. Eftersom jag läst flera inlägg om att det vore att göra nåt fult mot den äldre kvinnliga generationen att gå in med sin far, har jag faktiskt tagit upp diskussionen med den äldre generationen i min släkt. Ingen fattar ett dyft om vad jag dillar om, utan har bara sagt att: "Men, inte spelar väl det någon roll, det är INGEN som skulle se det som överlämning av förmynderi idag, det där är gammalt groll. Vem ska du annars gå in med, du kan ju inte gå in själv om din man vill stå där framme?"Jaja, det var i alla fall vad de äldre kvinnorna i min släkt tänker om saken =) Sen har väl även den äldre generationen blivit amerikaniserade och ser det som det normala att bruden går in med sin far, inte vet jag. Hur som helst tror jag faktiskt att det bara är alla råfeminister som sitter och tänker att vigseln blir "ful" om kvinnan väljer att gå in med någon annan än sin blivande man. Jag vet i alla fall att ingen i vårt bröllopsfölje skulle ta illa vid sig!Nog sagt om det. Personligen lägger jag inga direkta värderingar i vardera valet. Jag vet inte heller hur jag själv ska göra på dagen D, gå in själv eller med min kära far som blev riktigt sårad när jag tidigare sa att jag skulle gå in själv.
    Hahaha, ganska komiskt för jag fråga min kompis (som är svensk och ska gifta sig i svenska kyrkan, jag själv ska gifta mig i den katolska kyrkan nämligen) och hon hade sen frågat sin mormor och morfar som båda också hade kollat lite sådär frågvisande på henne?
    Frågat henne sen i sin tur "nä men seriöst? Så ser väl inte folk på det NU isf om det är så det har varit? det är ju hemskt!" Så där fanns inte heller några oklarheter eller agg mot att hon skulle gå in med sin morfar (hennes pappa har dött nämligen).
    Och jag frågade henne för hon är en av mina nära vänner och har en "större" feminist sida i sig än vad jag har tex, så jag visste om någon skulle veta så vore det hon

Men det är nog som du säger (jag tror jag håller med dig ganska ofta? haha), nog upp till var och en familj faktiskt och hur man ser på saken.

MEN - förhoppningsvis så är denna tråden inte aktiv som förr igen, haha blev lite hetsigt här inne ett tag
    Men jag ska som du också gå in med fadern min, han blev tårögd när jag sa att jag skulle vilja gå in med honom om mamma & min blivande var ok med det! sött!
  • feministbrud

Det beror väl på varifrån man kommer. De äldre i min släkt vet nog inte ens att man kan gå in med sin far...

• Chris24
    feministbrud skrev 2009-12-22 17:11:48 följande:
    Det beror väl på varifrån man kommer. De äldre i min släkt vet nog inte ens att man kan gå in med sin far...
    Nej, precis! Beror på vart man kommer ifrån, vilken familj osv osv.
Svar på tråden Lämnas över eller inte?