Bubbel, brasa, bröllop (blöja)
Helt enkelt som livet självt brukar, eller i alla fall kan, inrätta sig. Välkommen in i värmen. Eller in från den.
Helt enkelt som livet självt brukar, eller i alla fall kan, inrätta sig. Välkommen in i värmen. Eller in från den.
Happyasahippo - låter som en otrolig effektiv kväll! Blir trött bara jag läser om den men å andra sidan går jag omkring och är konstant trött numera. Drog in ändå mer jobb igår (får skylla mig själv) så de där 3 veckorna med intensivt jobb har numera ökat till 4 dvs det kommer att vara tjockt fram till jul. Sen tänker jag bara lägga mig ned och dö, njaeee kanske inte riktigt men näst intil ... koma iallafall.
Vi har induktionshäll and me love it! Först var jag skitförbannad då vi fick ge bort nästan alla våra kastruller och pannor (hade massor som jag älskade) men när jag hade kommit över den biten så är den faktikst helt suverän. Siemens i rostfritt har vi också !
Jag delar Monstrets passion för russin. Russinen i glöggen är absolut det bästa. Här i vår familj blir det inte mycket glögg då maken inte alls förstår denna underbara svenska tradition. Han säger att han bara får huvudvärk varje gång han dricker glögg. Själv ska jag till en väninna ikväll för årets andra glöggmottagning. Maken missar den (men han är bara glad för det) då han sitter på flyget från Grenoble ikväll. Ser fram emot att ha honom hemma igen någon gång efter midnatt.
Lapinette
Ja oj, du anar inte vad champagne det blev förra helgen. Min plan att ha en relativ lugn fredag för att vara fräsh på lördagen stöp fort. Mötte upp min bekant på Tbar och pratade massa strunt, under tiden lyckades vi utan problem få i oss 3 glas champagne var, tanken var at vi skulle stannat efter 2 men servitören missuppfattade hans försök att få betala...
Blev upphämtad i taxi av en kompis så åkte vi til Cadierebaren, älskar mina nya skor men de är lite för höga för att traska mellan krogar i, dessutom i mocka och fuktigt väder. På Grand mötte vi upp resten, ca 10 pers, satt i biblioteksdelen då det var lite lugnare där och vi fick plats allihop. Vet att jag drack minst ½ flaska pol roger + 1-2 lösa glas där innan det var tid att gå hem. Klockan hade då närmat sig 3.
Lördagen var jag inte riktigt så pigg som jag hade tänkt mig, bakis trots dubbel resorb kvällen innan. Frukost, promenad och svärande över att jag inte kunde tvätta håret (vet inte med er, men jag brukar piggna till av att stå länge i varm dusch) så var det lunch som måste vara stadig och sen hoppa i balklänningen. KL 15 var jag tillbaka på Grand för fördrink, dvs rätt precis 12 timmar efter jag lämnade) Var inte helt sugen på alkohol så jag mjukstartade med en "Dagens". Sen gick det bättre. Mötte upp lite vänner och deras damer där innan vi åkte till ballokalen där det var champagne kl 17. En lång, trevlig och mycket händelserik kväll med fantastiskt god mat, god dryck, bra underhållning, trevligt sällskap och finklädda människor. Amiralen envisades sin vana trogen på cigarrbjudandet, inte så att man tackar nej direkt... men min kavaljer uppskattade den klart mer än jag. Efter ännu mer dansande och pratande och minglande hade klockan blivit lite före 5 på morgonen och det var hög tid för mig att åka hemåt efter 14 timmars festande.
På söndagen fattade jag beslutet att avstå från brunchen och istället komma direkt till mässan i KArlbergs slottskapell, en supermysig mässa som jag tycker gav flera julpoäng. Efter mässan serverades det fika i stora salen framför öppna spisen. Kvällen tillbringades hos en kompis som också hade varit med hela helgen, vi åt sushi och tittade på film och slöade i soffan till glögg och pepparkakor.
En väldigt bra helg faktiskt!
Lapinette
Å vad härligt med resa till sol och bad, har inte varit precis där men i närheten. Finns mycket att se och göra om ni vill åka runt lite i närheten.
Happy
Grattis till köket, måste kännas bra att ha passerat allt strul och äntligen beställt, och att få det redan 10 december låter ju fantastiskt!
Avis även på din resa, verkar som att jag aldrig kommer att komma till NY, varje gång jag försöker kommer något ivägen.
Även vi var på Zanzibar på andra delen av vår bröllopsresa, efter safari i Kenya. Det var verkligen hårdträning i att ta det lugnt och läsa böcker!
Vilken gullig man du har som köper julkalender åt dig!
GEmma
Välkommen in på banan igen! Hoppas Monstret håller sig friskt denna gång! Fördelen med svensk förlossning mot din förra måste väl ändå vara att de är mycket mer för kommunikation här. De går igenom hur du vill ha det på ett sätt som jag förstod att de inte alls gjorde i Kina. Dessutom respekterar de din vilja här utan att du måste slåss för det, det är iaf vad jag hört av mina vänner som fått barn.
Till skillnad från förra helgen har den här varit väldigt stillsam. Jobbade till 01 i lördagsmorse, sen gick lördagen till besök på konstfacks julmarknad, jag är ledsen, men jag förstår verkligen inte folks totala förtjusning över denna. Hem köpte massor med julblommor innan det var dax för födelsedagsfika hos en väninna kl 16. Vid 19 var det babygos och sushimiddag hos mannens syster och man som precis har flyttat in ett par kvarter ifrån oss. Deras dotter är bara ett par veckor och supersöt. Kvällen gick till julbak.
Idag roar jag mig med attt tvätta lite och om en timme kommer två väninnor över för lunch och julpyssel.
HUr var/är er helg?
HappyasaHippo: nyårsafton är den stora dagen! Det börjar dra ihop sig nu. Det känns fantastiskt roligt och konstigt nog fortfarande inte ett dugg stressigt.
Har tillbringat helgen med julklappsshopping. Böcker är min absoluta favoritpresent att ge bort (och att få!) och förhoppningsvis fick jag ihop några bra kombinationer av titel och mottagare igår. Väntar spänt på reaktionerna på julafton!
Här är en till som har köpt en massa massa böcker i julklapp, och jag hoppas på att få några själv också.
Helgen var optimal på många sätt. Den började redan klockan fyra på fredagseftermiddagen i Mac-butiken där jag och monstret träffade mannen. Där beställde vi hans IMac + skrivare + program (jag ska ge honom halva, det blir min julklapp), sen gick vi och handlade ännu ett Voluspa-ljus till mig och pappstjärnor att hänga i fönstren, sen fikade vi på vårt nya favvohak.
Lördagen blev precis som vi ville, ruskigt effektiv till en början, sen precis tvärtom och väldigt avkopplande. Mannen började med att tömma lilla huset på byggmaterial och köra alltihop till tippen, jag var hemma och tvättade tusen små babyplagg och sorterade ut alla tjejgrejer som ska säljas. Fast det är inte mycket, jag köpte tack och lov nästan bara unisex hela det första året.
Lunchen åt vi på en italiensk restaurang i Limhamn, då bjöd vi även mannens två kompisar som var schyssta och ställde upp och kånkade byggmaterial.
På eftermiddagen åkte vi till ett mysigt ställe vid Ringsjön mitt i Skåne där vi åt en kopiös julmiddag. De hade precis hur mycket knasiga sillinläggningar som helst, rökt vilt, jättemassa fantasifullt gravad lax och, ja, vi gick inte hungriga därifrån om man säger så. Monstret... jag har aldrig sett henne äta så mycket. "Mer ål! Mer ål!" Ropade hon, medan kinderna bågnade av prinskorv, rökt ungtupp, varmrökt lax, cheddarost och rödbetssallad. Själv har jag ju begränsat med plats numera (är i vecka 35 nu!) så jag behärskade mig men njöt ändå... av allt måste jag erkänna, för jag "glömmer" ju allt som oftast vad jag får och inte får äta och dricka som gravid.
Vi sov som stockar alla tre hela natten, sen blev vi väckta av vår lilla monsterväckarklocka exakt kvart över sju, hon är helt makalöst programmerad efter en viss rutin. Efter frukosten kände vi oss väldigt motiverade att promenera; vi åkte ett stycke och gick runt en liten sjö i ett naturreservat medan vi fotade och filmade, sjöng och gömde oss bakom trädstammar och fånade oss i största allmänhet.
Lunchen åt vi här, sen klippte jag mannen hår medan jag tvättade en massa bebiskläder till, sen åkte han tyvärr till Frankrike och nu kommer han inte förrän sent torsdag kväll. Men jag har i alla fall bokat in en del kul grejer den här veckan och några mindre roliga, typ däckbyte och provtagning för monstret.
Hann också sätta in en del foton nu i kväll plus maila typ alla jag känner, men nu ska jag definitivt gå och lägga mig.
Och förhoppningsis, tack för dina peppande rara ord inför förlossningen, jag har väl ungefär samma känsla... och sen fick det ju såklart mindre roliga inslag typ ideliga byten av barnmorskor, platsbrist, en laissez-faire attityd som gränsar till nonchalans men, ja, just nu känner jag mig rätt cool. Ser rentav fram emot förlossningen även denna gång, för... oavsett hur det går så blir det ju en upplevelse. Och om det blir en dålig upplevelse så slipper jag åtminstone gå igenom eländet en gång till.
Kramar, G
Gemma
Men vilken mysig helg!!!
FÅr ju göra vad jag kan för att framhålla det jag hört som positivt om svenska förlossningar...
Idag bakar jag saffransbiscotti, gick som smör förra året så jag passar på att göra dubbel sats på en gång.
Jag kikar in som hastigast, vad mycket som hänt på tråden sedan senast jag var inne, oj.... mycket att läsa ikapp.
Själv har jag den senaste tiden hunnit med såväl Sverige-resa som skidåkning i Ischgl. För två helger sedan var vi tillbaka på Krägga herrgård där vi gifte oss för ett underbart julbord, det var deras "bröllopspresent" till oss efter att vi haft vårt firande i dagarna två hos dom, - jättegulligt. Vi fick samma fina svit och blev bjudna på champagne, trevligt och suverän service. Vi var dessutom där med mina föräldrar och personalen hade ordnat så att vi hela tiden hade lite av en chambre separe för aperitif och kaffe etc. I övrigt hann vi med middagar och luncher med vänner i ett rasande tempo, känns nästan ibland lite hysteriskt men det är ju så många man vill hinna med att träffa.
Efter min hemkost från Sverige hann jag med att "göra jul" här hemma med såväl gran som julpynt innan det bar av på skid-weekend. puh....kändes verkligen som om jag hellre stannat hemma och krupit upp i soffan med en tekopp och njutit av adventsljus-stake och julgran.
Har ni börjat köpa julklappar? jag har köpt lite små-saker till mannen men inte någon riktigt bra grej, köpte fina manschettknappar från Shanghai Tang i Hong Kong men börjar nu så smått tycka att det är lite trist. Min mamma kommer att få en weekend på Rivieran med Cirkus i Monte Carlo av mig och pappa; samt en pashmina sjal och en långkofta. Till pappa har jag en randig halsduk från Boss och mamma och jag har köpt en ny vinterjacka tillsammans till pappa. Dessutom skall mina föräldrar få två förstoringar av våra bröllopsfoton; skall försöka hinna ordna ramar denna vecka eller om alternativet kan vara att köpa ramar i Sverige när jag kommer dit vilket ju skulle vara smidigare. Frågan är bara om en professionell rambutik kan ordna det så snabbt? Ville helst undvika att köpa ramar på Åhlens eller så eftersom bröllopsbilderna verkligen är speciella och jag gärna skulle hitta personliga ramar....
Igår hade jag en tysk väninna på besök; vi drack lite glögg och åt pepparkakor innan vi gick ut på middag. Mannen stannade hemma men var så gullig och kom och hämtade mig med bil när jag skulle gå hem då det börjat regna.
Till helgen reser vi till Italien; flyger till Venedig men skall tillbringa helgen i Milano för att sedan åka tillbaka ill Venedig för jobb ( mest för mannen men jag skall återigen vara med och hjälpa till) I helgen skall vi möta upp min väninna och tidigare business-partner från Frankrike och hennes man och bara umgås. Skall bli jättemysigt!! Vi har faktiskt planerat en överraskning för männen på lucia, dvs söndag morgon, det började som ett skämt att vi sa " Oj, vi kommer vara tillsammans i Milano på lucia, vi kanske skall lussa för killarna!" Och ja, jag har nu ekiperat oss med såväl krona som linnen i Sverige, har köpt ICAs long-life saffransbullar och ja, det blir ett litet luciatåg bestående av oss två Har ännu inte planerat det praktiska hur jag skall lyckas smita upp på morgonen utan att väcka min man, funderar på att dra någon historia om att vi skall göra yoga eller så innan frukost. Skall rapportera hur det går. Ha, ha, snacka om att andra hotellgäster kan bli förvånade om dom får de oss smyga runt i korridorerna.
På vägen till Milano har vi tänkt hinna förbi Bottega Venetas outlet utanför Verona, någon av er som varit där?
Skall bli skoj; sedan är det som sagt 5 dagars jobb i Venedig men sista kvällen har mannen och jag tänkt att lyxa till det och äta middag på Ciprianis men vi har ännu inte fått reservationen bekräftad, hmmm...
Gemma: Vad spännande att Monster-syskonets antåg närmar sig!! Jag tror säkert att allt kommer gå bra.
Förhoppningsis: Vilken helg du verkar haft, imponerande! Verkar dessutom ha varit fantastiskt kul, då får man kanske ta lite trötthet och huvudvärk.
Happysahippo: Oj, vad snabbt det verkar gått med flytten och ert nya kök, ja, visst har det ibland vissa fördelar här i den tyska effektiviteten men oj vad enerverande ibland Har ännu inte hunnit kika på julmarknaden / marknaderna. Skall försöka hinna med en sväng på torsdag men gissar att det är ganska mycket människor i farten.
Forhoppning: Champagnetemat verkar ha varit globalt forra helgen. Vi var namligen pa vart seminarium och provade icke mindre an 12 olika vintage champagneer, inkl en mycket sympatisk Pol Roger. Var riktigt roligt tack vare en valdigt underhallande vinexpert aven om jag maste erkanna att jag tyckte en del av de riktiga argangsvarianterna var lite val sherryliknande. Antar att jag ar for modern i min smak da jag garna gillar de lite farskare. Larorikt var det i alla fall
Vad kul att ni ocksa var pa Zanzibar! Vi bodde pa en god vans hotell bade i Stone Town och i Kiwengwa pa ostsidan. Ar stort Tanzania fan sen jag bodde dar 1 ar 98, men har aldrig varit riktigt impad av dykningen aven om jag gillar alla skoldpaddorna stenhart
Gemma: Vilken myshelg! Julbordet later verkligen fortjusande. Och vad avis jag blir pa er allihop som redan kopt sa mycket julklappar. Har verkligen ingen aning vad det blir till maken annu....Lycka till med Monstrets provtagningar.
Pa flyttfronten har vara harliga maskiner nu anlant och star i vardagsrummet i forhoppning om att IKEA lyckas bygga i morgon. For oss blir det latt logistisk gymnastik i morgon for att hinna jobba och vara i lagenheten och ta emot dem, instruera, kolla upp och betala eftersom bade maken och jag ar pa uppdrag i morgon. Maken flyger in vid 15 tiden fran Dusseldorf och kl 16 kastar jag mig i en taxi och aker fran vart traningscenter utanfor stan for att hinna till lgh kl 17 da maken aker till flygplatsen for att flyga till Schweiz. Som upplagt for stress och katastrof...Ar mycket nyfiken men ganska cool just nu i alla fall.
Ar nog for att jag ar sa trott, da jag nu i 2 veckor gjort bade mitt och min kollegas jobb. Hon atervande namligen fran sin semester och lat meddela att hon har hogt blodtryck och darfor ar sjukskriven. Fine, men vad jag inte forstar ar hur hon kan vara frisk nog att ga och handla julklappar och fika med vanner mm men inte jobba...Skulle kanske varit mera forstaende om det inte varit sa att det ar en mkt kritisk projektperiod och jag har kanslan att hon bara skiter i det for hon ar missnojd med sin performance rating...Tills nu har jag gjort allt sjalv men pallar inte riktigt det i langden sa jag hoppas innerligt hon kommer tillbaka pa mandag. I synnerhet som jag aker till NY pa tisdag...Ok nog gnallande har! Sorry gick av bara farten, fastan jag egentligen ar pa stralande humor.
Mlle M: Du ar inte ensam om att inte hunnit med julmarknad annu. Och da har jag ju en precis framfor jobbet (Medeltidsmarkanden pa Wittelsbacherplatz i Munchen). Hoppas koppla av fran flyttandet pa sondag med ett besok, for det ar vekligen mysigt aven om det ar ruggigt mkt folk.
Vi ska ocksa ge bort brollopsfoton som fotografen fardigstallde i dag. Valde ett ganska avslappnat foto dar vi verkligen skrattar och man ser att vi hade vanvettigt skoj pa vart brollop.
Schysst brollopspresent forresten!
Dewi Sri: Da har ni nagot harligt att se frameot! Vi hade verkligen superkul nar vi gifte oss. Avslappnat och kul och vi festade till kl 5 och hade ett suveran brunch dagen darpa. Gifte oss pa en fastning pa vastkusten och hade tom stralande vader. Vi lyckades dessutom vara rejalt coola och slapp pa sa satt mycket stress, vilket jag tror ar nyckeln i de sammanhangen. Fast det ar klart min klanning blev inte fardig forran samma dag som vi flog till Sverige och jag var tvungen att hamta den pa vespan...
Nej nu maste jag boka hotel till NY eftersom det blir ren jobbresa utan maken. Naval far val julklappshoppa istallet, vilket ju inte heller ar sa tokigt.
Ta hand om er!
Vi har ett kok!! Ville bara rapportera att jag i gar kvall vid 23 tiden skrev under godkannande av ett nastan helt installerat kok. Det som aterstar ar el till ugn och diskmaskin (agarna hade glomt det...) och sa klart den fardiga koksbanken. Men i ovrigt finns faktiskt ett helt kok nu och det ar sa fint. I kvall far vi nyckarna och i morgon satts detta berg av flyttkartonger vi just nu kallar hem sig i rorelse...Intimidating but brilliant!
Trevlig helg!
Hej på er! Lång tid, inget synas. I korthet då:
Förra veckan var mannen i Frankrike. Jag passade på att jobba jättemycket och vara social på eftermiddagarna. Exakt hur har jag glömt, det var så länge sedan nu.
I fredags var det luciafirande på dagis, monstret hade pepparkaksoutfit (samma som din dotter, Izunia!) och satt knäpptyst och stirrade allvarligt, medan Fru F:s dotter skrattade och rockade loss bredvid.
I lördags var vi i stan och handlade en liten gran och lunchade på konsthallens utmärkta restaurang med Fru F + familj. På kvällen var det middag hos goda vänner, de är inpiskade matconnaisseurer och vi blev bortskämda på alla upptänkliga vis.
I söndags kände jag mig inte ett skit bortskämd för monstret blev sjuk igen. Hög feber, hosta, heshet och snuva.
Vi lyckades i alla fall städa hela lägenheten och baka lussekatter, plus att jag var och tränade, plus att vi klädde vår lilla gran.
I måndags var jag hemma med sjukt monster, fast febern försvann i alla fall magiskt fort. På kvällen bakade vi julbröd, två stora mustiga limpor.
Idag var jag hemma själv med monstret, hon är hostig och snuvig men har energi till tusen och den använder hon uteslutande till att driva mig till vansinnets rand. Hon är ofantligt trotsig, precis allt ska ifrågasättas, eller också slänger hon sig bara på marken och vrålar. Det kan hända när som helst, på ICA, i trappan, på gatan, i hallen. Vad jag än vill göra, vad jag än föreslår, är det vråååååååål, neeeeej! Trotsåldern, big time alltså. Sjukt jobbigt är man är hemma själv och mannen bortrest och man inget hellre vill än att få jobba de få dagar som återstår av dagis men vad gör man.
Lagade i alla fall två sorters julgodis i eftermiddags och lyckades få det riktigt trevligt, dottern blev som en omvänd (och mycket trevlig och samarbetsvillig) hand efter sin långa komalika eftermiddagssömn.
Utöver detta har jag äntligen hittat en matchande liggkorg till min barnvagn, den är ju limited edition så det var en väldig tur att jag lyckades. Den ska anlända med bussgods i övermorgon.
Ja, och så har jag jobbat under monstrets korta sovpass och städat undan alla de myriader leksaker som hela tiden sprids över golvet.
Jag har också beställt eller köpt återstoden av julklapparna, plus att jag har okynnesshoppat lite annat typ Kusmi-tepåsekollektionen och skivor och DVD:er.
Idag föll det stora bomullstussar från himlen men de smälte innan de ens hunnit nå marken. Här är så slaskigt, blåsigt och trist väder för jämnan.
Hur mår ni andra? Kram, G
Här har det också handlats in lite julklappar.. idag köpte jag även en Brio dockvagn till J som hon kan köra runt med. Hon älskar det!
Vi har också köpt gran.. men det blir ingen lite när jag ska handla. I läördags toh jag mamma till OBS! och hittade en mega kungsgran (säkert den största där) och tyckte att den var så fin. Då kommer en man upp och inspekterar granen och säger att den är väligt fin och undrar om jag är riktigt säker på att jag ska ha den... Klart jag ska! Om nån annan gör sig redo att ingripa på mitt byte vill jag ju ha den mer! Den fick klippas i toppen för att få plats men den är helt underbar!!
Idag har jag även varit hos tandläkaren och bokat tid den 14 jan för pre uppbyggnad innan jag bestämmer mig för fasaderna. Men jag vet att jag violl ha fasader så jag undrar om jag inte bara ska skippa det första.. men då kan jag ju inte ångra mig.. äh lika bar att ta uppbyggnaden först då.