Bubbel, brasa, bröllop (blöja)
Helt enkelt som livet självt brukar, eller i alla fall kan, inrätta sig. Välkommen in i värmen. Eller in från den.
Helt enkelt som livet självt brukar, eller i alla fall kan, inrätta sig. Välkommen in i värmen. Eller in från den.
Hur många julpoäng har ni höstat in? Man ska såklart inte vara FÖR tidig, då blir det minuspoäng eller vad säger ni? Men jag har i alla fall redan handlat ex antal julklappar, plus två flaskor Blossa 09, mina föräldrar har redan varit på den ena och menar att den är urgod och fräsch! Köpte också ett paket Kung Oscars extrakryddade pepparkakor i dag, de ska följa med till Tyskland. Och nästa helg ska julpoängen singla som confetti i luften, finns ju inga som är så bra på julen som tyskarna! Längtar, igen!
Och izunia, förlåt, jag har inte glömt dig, du ska få kakreceptet ikväll, lovar!
Har precis vaknat och fått i mig en välbehövd frukost. Önskar jag varit lika rutinerad som dig förhoppning och tagit resorb innan läggdags. Är dock nöjd att jag och maken i vanlig ordning dukade av, diskade glas och satte på diskmaskinen så när vi gick upp idag (imorse kan jag nog inte skriva när klockan har passerat 12.00) så var det skinande rent i köket .
Gemma - hoppas er granne går med på den nya ritningen av huset. När vi väl fått ok och renoveringen kan börja hur lång tid räknar ni med att det kommer att ta innan allt är klart?
Gemma
Inte jättemånga julpoäng ännu, har lyssnat på julmusik,men det var flera veckor sedan så det kanske inte räknas. Det var dessutom av misstag. Jag har gjort julkorten nästan klara, bokat biljetter till luciakonserten i Globen men det är nog allt.
Lapinette
Resorben är perfekt, den löser upp sig under tiden jag tvättar bort smink mm, på det viset minskar risken för att jag tycker att jag är för trött för att ta bort sminket ordentligt. Det händer iof väldigt sällan att jag får sådana ideer men nu försvinner de helt.
Nu ska jag snart ut och samla lite julpoäng, skyltsöndag idag så jag tänkte kombinera behovet av frisk luft med att titta på julskyltningen.
Sitter här i kimono och tror inte att jag kommer att sätta näsan utanför dörren idag. Sitter och googlar på en resa till Kanada och ska nog föreslå maken att vi ska ta en till avsnitt av 24 innan det är dags för tvättstugan.
Gemma
Tar också gärna kakrecept! Har för mig att ni pratade om kakorna innan och de lät goda.
Har promenerat på stan och tittat på NKs julskyltning nu. Lite fler julpoäng insamlade, men har bara börjat än så länge. Kvällen går till att sortera tvätt i soffan och titta på film med mannen som åker till London i morgon.
Ha en trevlig kväll!
Here goes:
Grundrecept, kryddiga biscotti
4 dl vetemjöl
2,5 dl socker
150-200g g torkad frukt (fikon, aprikoser, syltad ingefära etc)
3 ägg
150-200g mandel
2 tsk bakpulver
kanel efter smak
kardemumma efter smak
1 nypa salt
Rivet skal från en citron
Hacka frukten och mandlarna. Blanda alla torra ingredienser. Vispa upp äggen i en skål, vänd försiktigt ner i mjölblandningen. Arbeta ihop med gaffel, smeten ska vara kletig men fast. Dela smeten i ca 3 delar, forma till ca 30 cm långa rullar på mjölat bakbord. Grädda i 180 grader i ca en halvtimme. Skär i 1/2 cm tjocka skivor, lägg med snittytan neråt på en plåt. Låt torka i 100 grader cirka 1 timme. Färdigt!
...och vi har varit hos grannarna nu men de ville inte säga något nu, bara höra vad vi hade att säga och presentera. De ska återkomma. Så... nu får vi åter vänta. Vi hade i alla fall en trevlig pratstund och de visade på alla sätt att de vill att vi ska vara på god fot med varann. Monstret var som vanligt extremt snäll och tålmodig, hon satt på en stol och tjattrade och ville kramas. När vi kom hem fick hon ett utbrott som var henne väl förunnat. Det började redan i bilen hem.
Lapinette: Var middagen lyckad? Har inte gjort din chokladfondant på skamligt länge nu och tycker att det börjar bli hög tid. Ditt sejrecept lät jättespännande! Var det gott? Och vad gör ni med chevren till förrätt? Blir alltid så sugen på din mat.
Julpoäng? Jajamän: tycker jag scorade poäng redan i oktober genom att lägga lovikavantarna på två flaskor Blossa -09 medan de fortfarande stod kvar på lagret på Systemet Fältöversten!
Älskar verkligen julen! Har inte firat i Sverige på ganska många år så jag ser verkligen fram emot att mysa i storkofta framför en sprakande eld i öppna spisen!
Tips på en god champagne att förgylla julaftonskvällen med mottages tacksamt!