Bubbel, brasa, bröllop (blöja)
Helt enkelt som livet självt brukar, eller i alla fall kan, inrätta sig. Välkommen in i värmen. Eller in från den.
Helt enkelt som livet självt brukar, eller i alla fall kan, inrätta sig. Välkommen in i värmen. Eller in från den.
Happyasahippo - grattis till köket och jag hoppas ni inte råkar ut för några komplikationer på vägen.
Japp, jag var i Phukett för 15 år sedan över jul men jag antar att det inte ser riktigt likadant ut längre. Vi kommer nog dock inte ta oss ifrån Khao Lak och vår ganska så obefolkade strand (vi bor ute i obygden) utan jag planerar på att förankra mig i en solstol under ett parasoll hela veckan med ett gäng bra pocketböcker. Att göra så lite som möjligt är mitt mål. Våra semestrar brukar annars bestå av att se så mycket som möjligt ... nu ska jag träna mig i att göra motsatsen.
Lapinette: Det later som ett stralande koncept! Vi testade faktiskt denna metod under andra delen av var bröllopsresa när vi var pa Zanzibar efter att först ha skakat sönder div kroppsdelar i landrover en vecka pa var safari, och det fungerar oväntat bra. Kan rekommendera att kasta in en massage emellanat ocksa. Höjer relaxfaktor en smula.
Vi har iskallt regn i dag och man riktigt känner att snön är pa ingaende. Snöade en stund i gar kväll och jag blev sa där alldeles alldeles...glad. Gillar ju vinter och jul och insag till min förfäran att fastän jag ordnat julkalendrar till alla andra sa var jag själv utan i morse. Upprörande till den milda grad att lunch kräver shoppingexpedition.
Happy jag hoppas också att di får ert kök alldeles problemfritt innan jul! Det vore nåt!
Jag är väldigt avis på din NY resa. Dit skulle jag verkligen vilja åka just nu. Var där förra våren med mamma och det var underbart.
Vi bodde på Sofitel tror jag och har ingen erfarenhet av de andra hotellen.
Idag ska jag till tandläkaren!! På konsultation för fasader. Hoppas att jag får tummen upp så att det inte blir några hinder i min färd till fint leende! Spännande! Jag ska vara där kl 16 så det är inte länge till..
Tillbaka på banan igen! Idag var monstrets första dagisdag på evigheter, jag jobbade i någon sorts intensivt töcken av arbetsglädje och stress, sen hämtade jag henne klockan tre och sen åkte vi in till stan och långfikade med en av mina bästa (och mest upptagna) väninnor. Hon är trevligt nog också gravid, ännu en väninna som blir mammaledig åtminstone en del av min tid (som jag verkligen, verkligen bävar för), yes! Monstret åt ett vaniljhjärta helt själv, jag drack te och alla var glada och ja, det känns bra nu. För stunden. I morgon kväll kommer mannen hem, jag har nästan inte sett honom alls på en vecka. Men nu ska han jobba hemma i två dagar, sen är det helg och sen... reser han till Frankrike hela nästa vecka. Den dagen den sorgen.
Helgen blev ju inte alls som vi planerat, med den där julmarknaden i Tyskland, utan jag åkte till mina föräldrar i fredags. Vi hade i alla fall en jättehärlig helg där med besök på inte mindre än två julmarknader, dans kring granen, åtskilliga lussekatter och pepparkakor, två härliga promenader vid havet, träning för mig, lite jobb medan föräldrarna passade, lite shopping och provsmakning av Blossa 08. Den var riktigt god och frisk, även om Vinteräpple fortfarande toppar min lista.
Nu ska jag faktiskt inte jobba, ska utnyttja att jag för omväxlings skull känner mig ganska nöjd med dagens insats och sätta mig och profylaxa lite framför övningsvideon, sen ska jag läsa min instruktonsbok i positivt tänk inför förlossningen. Det gick ju så förträffligt sist, tänkte försöka ge lillkillen samma mjukstart om jag kan. Kemikaliefritt, helt enkelt. Visst, man vet ju aldrig hur det går, men just nu känner jag mig väldigt avslappnad. Whatever happens, happens liksom. Och det där sjukhuset verkar faktiskt inte så pjåkigt trots allt, de har nio nybyggda rum där pappan eventuellt får stanna så det finns en ganska god chans att vi får en OK upplevelse. Om än inte guldkantad som sist. Och dessförinnan hoppas jag verkligen att jag får ha min jul- och nyårshelg i fred!
Kram på er, G
Skrapade is från vindrutan i morse, under den orangerandiga himlen! Kom lite sent till MVC-besöket, lillpojken mådde i alla fall fint, han ligger stadigt lite under medelvikten, verkar brås på mig snarare än mannen i det avseendet. I hans familj var de ju alla mellan 4,4 och 5 kilo, hos oss var vi mindre, mellan 3,2 och 3,5. Även ansiktet såg ut att likna mitt, monstret är ju ganska lik mannen.
Kom på den ljusa idén att storhandla på hemvägen, sen blev hela arbetsdagen en smula försinkad, men jag fick i alla fall gjort en del. Promenerade 50 minuter i rask takt till dagis, tre små sammandragningar var allt som påminde om att jag faktiskt är i vecka 35! Känner mig hur smidig som helst faktiskt, magen är mindre än förra gången och lite snyggare, vi får passa på att ta några foton nu i helgen.
På hemvägen gick vi till våra kompisar med de vilda tvillingflickorna, min kompis hade bakat supergoda lussekatter, vi lyssnade på julmusik och njöt av atmosfären i sekelskiftsvillan. Nu har vi precis ätit falukorvsmiddag (monstret ville absolut ha korv!) och mannen och monstret badar skumbad, jag ska städa lite sen ska jag nog läsa vidare i min profylaxbok, har kämpat mig igenom det sorgliga kapitlet om dödfödda barn och är på väg in i skönare avsnitt om avslappning och målbilder.
I morgon ska monstret vaccineras mot svinisen, har redan bullat upp med bamseplåster... som plåster på såren.
Hur mår ni andra? Kram, G
Gemma - vad skönt att du mår så bra! Hur är det monstret är hon frisk nu?
Själv sliter jag med mina rapporter och jobbar över i princip varje dag. Det börjar kännas och synas. Ögonen går i kors och jag vaknar med lätt huvudvärk. Ska bara stå ut i ett par veckor till sen ska jag sooooova.
Annars är maken i Frankrike denna vecka. Jag har gått på vår adoptionskurs, tränat, druckit vin med väninna och igår tog jag en sen tur (tack för att Åhléns City har öppet till 21.00) efter jobbet för att titta samt köpa lite julklappar.
Till helgen blir det åter igen en glöggtillställning samt en middag hos vänner.
Härligt att ha dig tillbaka pa banan Gemma och skönt att Monstret är sund nog för dagis igen. Hur har det gatt med svin-sprutan?
Izunia: Hur gick det hos tandläkaren? Var de duktiga?
New York är ju 'hemma' för mig (bodde där i 4 ar tills förra aret) sa jag maste fa regelbundna doser och längtar verkligen.
Fundera pa att prova ny krogen 'The Breslin' samt att besöka nagra av de gamla favoriterna sa klart.
Lapinette: Känner igen det där med att jobba över.
Har varit helt galet hos mig den här veckan med massa politik och dessutomhar min kollega varit pa semester och da har det uppdagats en del tabbar som hon gjort men inget vetat om...Har mao tillbringat mkt tid med att släcka andras bränder...
Kan ni tänka er att varat kök beräknas anlända och installeras den 10 december! Haller tummarna för att det blir sa ocksa...
Annars är här som sagt full jobb rulle; ytterligare ett IKEA besök inplanerat för kvällen om vi hinner da vi insett att vi behöver ett par meter garderob till gästrummet...
Julklappar har jag inte ens hunnit tänka pa. Hade först tänkt att vi skulle ha gjort bröllopsfotoböcker till resp föräldrar men har inte hunnit/kommer inte hinna. Far bli annat istället. Vet vad pappa ska fa, mamma brukar vara lätt, lillasyster och bror likasa. Maken däremot är en total gata. Har ni nagra förslag?
Förresten; apropa julkalender sa hann jag ju sa klart aldrig köpa nagon sjölv, men i gar morse när jag kom in i köket sa stod där en MASSIV 'julkalender för Barn' som maken smygit iväh och köpt at mig. Jag bara tindrade!!
Ta hand om er!
Happy, vilken gullig man du har! Var det typ en Kinder julkalender? Och grattis till köket, låter osannolikt snabbt. Hur ska det se ut? Ska ni kakla också?
Jag har ingen julkalender och inte har jag gett bort någon heller, känner för en gångs skull att dagarna är alltför välfyllda ändå...
Jobbade nonstop hela dagen, hämtade monstret i snålblåsten halv fyra, hon var gnällig och visade att hon tyckte jag kommit på tok för sent.
Satt sedan utslagen i soffan framför Lilla Spöket Laban (dålig mamma!) tills mannen kom hem och avlöste mig klockan fem, då jag gick och tränade. Var så trött att det liksom bara kunde gå åt ett håll, jag fick mer energi av att träna.
Innan middagen tände vi lite ljus, lyssnade på julskivan och drack en stor kopp blossa mandarin (monstret fick den alkoholfria varianten), sen urartade vår mysiga stund när hon insåg att russinen var hårt ransonerade. Då hade hon rotat i köket i evigheter och triumferande återvänt med påsen men jag totalvägrade att öppna den vilket resulterade i att hon rusade ut ur rummet och vrålande kastade sig på sin kudde i lekrummet.
Efter det åt vi i alla fall en trevlig middag med lammkotletter, haricots verts, grönpepparsås och, eh, fullkornsmakaroner. Lite innan jag var färdig blev jag ombedd att "Mamma massera dej, ont i lilla ryggen" (hon har svårt att skilja på mig och dig), så då blev det trettio minuters gos i sängen medan mannen diskade och skrubbade den uridiotiska keramikhällen. Vi svär över den varje dag, vi är och kommer att förbli trogna gasspisanvändare.
Nu är klockan löjliga kvart över nio men jag är helt slut efter en riktigt usel natt, det började med att jag fick köra ut mannen som snarkade (vi har envis snuva och hosta bägge två), sen vaknade jag kvart över fyra av galen magont, sån som brukar gå över om man lägger sig på magen men det kan ju liksom inte jag så jag fick ligga och trycka mig mot en massa kuddar istället. Sen hade monstret en mardröm någon timme efter att jag lyckats somna om. Sådär är det ofta nuförtiden. Inte kul.
Kram på er, G
Gemma: Vad mysig er dag lat. Forutom magont och trotthet da. Maste erkanna att jag inte delar ditt Monsters passion for russin dock. Mandlar ar en helt annan historia...
Julkalendern ar en kopt "Lindt Schokladekalender fur Kinder" med riktig kvalitetschoklad och massa gator och fuffens pa tyska. Lite mysigt, i synnerhet som min vanvettigt romantiska man vet att sant gor mig alldeles uppspelt.
Nytt IKEA rekord slaget! Pa knappa 2 timmar hann vi med att kopa 3 meter garderob inkl inredning (damen som hjalpte oss var helt sagolik) ga forbi vara "bastisar" pa koksavdelning (de hejar glatt pa de dar galningarna som kopt komplicerat kok for hyresvaning, dvs oss. Ar overtygad om att vi ar amne for flera kafferastdsikussioner pa IKEA) och plocka pa oss lite ladeinredning (se i detta magiska kok har vi bara underskap sa man far vara kreativ i ladeanvandandet) och sen liksom i forbifarten ta med oss ca 50 kg byra ocksa. Som de stamkunder vi ar sa lyckades vi annu en gang med konststycket att stolt bli de sista kunderna som lamnade byggnaden. Tur att var middag hann inmundigas innan genom varsin delikat IKEA hot dog. Foljde sedemera upp med ett par glas sydafrikansk vardags pinotage (Beyerskloof) innan vi bada satt oss ner och jobbade en svang. Nu gar ogonen snart i kors sa jag overvager starkt somn i hoppet om att i morgon bitti ha tillrackligt med tid att hinna med en springrunda innan jobbet. Kanner att det ar den perfekta uppladdningen infor mitt mote med facket...Ser inte alls framemot det, men insisterar pa att fa gora presentationen pa engelska och fragorna pa tyska sa att jag har lite kontroll i alla fall. Blir latt alldeles for krangligt med tyska termer nar man pratar "performance development/management" helt enkelt. Har ni inget battre for er kan ni val halla en tumme mellan 13-14 i morgon. Efterat vantar beloning i form av klippning pa Vidal Sassoon
Ta hand om er, och du Gemma, sov gott nar du far chansen!
Gemma: Koket blir vitt, med gramelerad koksbank (vi ville ha stainless steel men den var inte sa talig och dessutom ej leveransbar) och alla maskiner (Siemens sa klart! ) i stainless steel. Tyvarr har vi bara underskap forutom ett hiogt skap bredvid spisen , vilken jag maste erkanna ar en keramikhall. Blir alldeles radd nar jag laser din kommentar, for vi slets lange mellan induktionshall och vanlig keramikhall...Tog till slut det senare da vi inte ville investera allt for mycket i en hyrsevaning. A andra sidan sa kan jag ju nu lugnt luta mig tillbaka och njuta av att vara expert pa kok och flytt....